Päivälehden museo

Uudistettu Päivälehden museo läpivalaisee sananvapautta ja sensuuria

Onko alastomuus tabu? Elämmekö valvontayhteiskunnassa? Miten tekniikka voi muuttaa tulevaisuutemme? Mikä uhkaa sananvapauttamme?
Päivälehden museon Informaatioveistos kuvaa joukkoviestinnän kehitystä ainutlaatuisella tavalla. Kuvaaja: Ida Pimenoff

Uudistettu Päivälehden museo avataan lauantaina 5.12.2015. Historian ohella museo kertoo median nykypäivästä ja tulevaisuudesta sekä sananvapauden toteutumisesta meillä ja muualla. Digitaaliset näyttelysovellukset tuovat yleisön ulottuville miljoonia uutisia ja tuhansia uutiskuvia. Toimittajien, tutkijoiden ja valokuvaajien haastattelut paljastavat myös sen, mitä ei julkaistu, milloin ja miksi.

"Viime aikojen tapahtumat, esimerkiksi tutkijoiden ja toimittajien uhkaileminen hiljaiseksi, osoittavat, että sananvapaudesta puhuminen ei ole pelkkää sanahelinää edes lehdistönvapauden mallimaassa Suomessa. Museo haluaa antaa vahvan signaalin sananvapauden merkityksestä ja sen puolesta. Sananvapaus ei ole mikään itsestäänselvyys", sanoo Päivälehden museon johtaja Saila Linnahalme.

Toimittajan työ tulee uudessa näyttelyssä tutuksi esineiden ja videoiden kautta. Tarinoista selviää, mihin kriitikko Seppo Heikinheimo tarvitsi kaasunaamaria, millainen luoti tappoi Olof Palmen tai miten kolhiintunut pirtukanisteri liittyy Ilta-Sanomien historiaan.

Museo toimii Ludviginkadulla Helsingin Sanomien entisissä tiloissa. Päänäyttelyn lisäksi uutta on lukusali, jossa voi lukea päivän tuoreet lehdet ja käyttää laajaa media-alan käsikirjastoa.  Myös kirjapainotekniikkaa esittelevä Painokellari on uusittu.

Uudistetussa museossa järjestetään media-aiheisia erikoisnäyttelyitä, yleisöluentoja, tapahtumapäiviä, asiantuntijatapaamisia, työpajoja, työnäytöksiä ja opastuksia. Pääsymaksua ei ole, ja kaikki toiminta on yleisölle maksutonta.

Museouudistuksen ovat toteuttaneet yhteistyössä Päivälehden museo, muotoilutoimisto Besserwisser, Viestintätoimisto Luotsi sekä multimediakohteiden ja videoiden tuotannosta vastaava Fantomatico Oy. Valaistuksen on suunnitellut Antti Viirkorpi

Lisätietoja:
Museonjohtaja Saila Linnahalme
saila.linnahalme@sanoma.fi

Kuvat

Lataa
Päivälehden museon suuren kuvaseinän kautta pääsee tutustumaan tuhansiin uutiskuviin. Kuvaaja: Ida Pimenoff
Lataa

Päivälehden museo
Ludviginkatu 2-4

09-122 5210http://www.paivalehdenmuseo.fi
Päivälehden museo Ludviginkatu 2-4 00130 Helsinki Avoinna ti–su klo 11–17 Päivälehden museo on osa Helsingin Sanomain Säätiötä.