Uusi kirja: Vastuu ekologisista vaatteista ei ole vain kuluttajalla

Vaateteollisuuden epäkohtia on viime vuosina käsitelty julkisuudessa, mutta vielä on matkaa siihen, että voimme pukeutua hyvällä omallatunnolla. Vaatealan sisäpiiriläisen Anniina Nurmen uusi kirja Rakastan ja vihaan vaatteita on avoin kuvaus siitä, kuinka halpavaatteisiin hullaantunut teini kasvaa vastuullisen vaatetuotannon asiantuntijaksi, jonka työ on vasta alussa.

Kirjailijakuva Sara Lehtomaa, kansi Tomi Leppänen.
Rakastan ja vihaan vaatteita avaa vaatetuotannon ongelmia ymmärrettävästi ja kaunistelematta sekä pohtii, miten alan rakenteiden pitäisi muuttua, jotta voisimme taas rakastaa vaatteitamme. Kirja tarjoaa lukijalle eväitä oman vaatesuhteen ja kuluttajuuden kriittiseen tarkasteluun ja auttaa näkemään viherpesun läpi.

Kirjassa Nurmi kyseenalaistaa seuraavat viisi vaatemyyttiä:

1. Jokainen voi itse määritellä, mitä vaatteiden vastuullisuus tarkoittaa.

2. Vaatteita voi tuottaa yhä enemmän ja enemmän, jos ne on tehty kierrätysmateriaaleista.

3. Vaateteollisuuden vaikutus globaalin etelän ihmisiin on positiivinen, sillä ala luo työpaikkoja.

4. Vaateyritysten vastuullisuutta ei tarvitse ohjata lainsäädännöllä, sillä yritykset tekevät jo tarpeeksi.

5. Yksilö voi vaikuttaa vastuullisuuteen parhaiten kuluttamalla.

Anniina Nurmi on vastuullisen vaateteollisuuden asiantuntija ja uranuurtaja 15 vuoden kokemuksella. Hän toimii nykyään itsenäisenä vastuullisuuskonsulttina, mutta on vuosien varrella työskennellyt niin Suomen suurimmassa vaatealan konsernissa kuin oman vastuullisen vaatemerkkinsä parissa. Nurmen intohimona on saada vaatealan rakenteita vietyä kestävälle pohjalle. Hänelle vastuullisuus on prosessi, jossa voi ja pitää koko ajan oppia uutta ja kyseenalaistaa vanhaa.

Anniina Nurmi: Rakastan ja vihaan vaatteita, 248 sivua.

Painettu kirja julkaistaan 16.9.
Äänikirja julkaistaan 7.10.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: johanna.forss@sets.fi

Kirjailijakuva Sara Lehtomaa, kansi Tomi Leppänen.
Kuva: Sara Lehtomaa
Kuva: Sara Lehtomaa

Some innostui uudesta fantasiasarjasta – nuortenkirja, jonka parissa myös aikuiset jännittävät16.8.2022 09:07:59 EEST | Tiedote

Ulpu-Maria Lehtisen Kalmanperhon kutsu on mukaansatempaava romaani, jossa 14-vuotias Lilja lähtee seuraamaan salaperäistä perhosta ja päätyy outoon Kalmansyrjän kylään. Instagramissa vastaanotto on ollut innostunut ja erityisesti on kiinnitetty huomiota siihen, että myös aikuinen lukija viihtyy sarjan parissa. Klassisista fantasiasarjoista, kuten C. S. Lewisin Narniasta, muistuttavan trilogian seuraava osa Pimeyden paimen ilmestyy 2023 ja päätösosa Hyönteisten hovi 2024.

"Millainen olisi realistinen utopia?" kysyi Piia Leino romaania kirjoittaessaan11.8.2022 12:56:46 EEST | Tiedote

Piian Leinon Aarteidesi aikakirjat sijoittuu tulevaisuuteen, jossa henkisesti kypsynyt ihmiskunta on onnistunut ratkaisemaan monet aikamme ongelmat. Kun päähenkilö Oula saa tilaisuuden tutkia 2020-luvulla kuolleen, syväjäädytetyn miljonäärin muistoja, entisaikojen maailma sekä järkyttää että kiehtoo häntä. Lopulta hän löytää jotain, mikä yllättää hänet täysin. Aarteidesi aikakirjat on Piia Leinon neljäs lähitulevaisuuteen sijoittuva teos. Se on vetävä lukuromaani, joka kasvaa uljaaksi ylistykseksi elämänilolle ja ihmismielen itseisarvoiselle kauneudelle.

Kesän lastenkirjoissa ajankohtaisia aiheita ja mielikuvituksen riemua16.6.2022 10:48:46 EEST | Tiedote

Annastiina Stormin Teräsmiespoika-kirjassa kesäloma onkin tavallista tapahtumarikkaampi – pitää opetella lentämään ja pelastaa kaupunki. Anu Kaajan ja Lee Lahikaisen Florian & Griselda on veikeä lorumuotoinen kerrostalosatu, joka muistuttaa hellittämisen ja hauskanpidon tärkeydestä. Eppu Nuotion ja Sanna Pelliccionin kirja Lappukaulatyttö kertoo näyttelijä Heidi Krohnin tarinan: hänet lähetettiin sotalapsena Ruotsiin. Harri Veistisen Revontuliefekti ja oranssit tiput on jännä seikkailutarina ahmimisikäisille. Reetta Niemelän ja Anne Vaskon Mummojen kirja! on mummouden ylistyslaulu ja kiva tuliainen mummolaan.