Vetter Communications Oy

Uusi tutkimus työelämän joustavuuden merkityksestä: ilman sitä menetetään kasvua ja tuottavuus heikkenee

Työvoimanhallinnan markkinajohtaja Quinyx on teettänyt laajan kansainvälisen tutkimuksen, jossa tarkasteltiin joustavuuden merkitystä työhyvinvointiin, erityisesti tuntityöntekijöiden näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Isossa-Britanniassa. Tutkimuksen toteutti Censuswide.
"Näin syksyisin varsinkin tuntityöntekijöiden vaihtuvuus aiheuttaa monessa firmassa paljon ylimääräisiä kustannuksia, kun osa työvoimasta lähtee opiskelemaan", Quinyxin maajohtaja Paulus Maasalo kertoo.

Tuoreen tutkimuksen mukaan yli puolella suomalaisista yrityksistä on vaikeuksia rekrytoida ja pitää kiinni erityisesti tuntityöntekijöistään. ”Joka vuosi suomalaisissa yrityksissä tuskaillaan samojen aiheiden kanssa. Ennen kesälomia mietitään, kuinka vakituisten työntekijöiden poissaolot hoidetaan, ja syksyllä osa työntekijöistä lähtee puolestaan opiskelupaikan perään. Näissä keskusteluissa tulevat usein kuvioihin tuntityöntekijät”, Quinyxin Suomen maajohtaja Paulus Maasalo toteaa. ”Olisi tärkeää, ettei lomien tai henkilöstömuutosten aikana työtyytyväisyys laske ja siten yrityksen tuottavuus heikkenisi – rekrytointi ja uusien työntekijöiden perehdyttäminen kun aiheuttaa yrityksille joka tapauksessa paljon kustannuksia.”

Tutkimus osoittaa, että peräti yli neljännes Suomessa haastateltu esimies arvioi, että hyvien työntekijöiden puute johtaa siihen, että potentiaalista kasvua menetetään yli 20 %. Vastaavasti noin joka viides totesi lisäksi, että tuottavuus heikkenee yhtä lailla. ”Joustavan työvoiman saatavuuden ja pysyvyyden parantamisella on mieletön merkitys yritysten menestymiseen”, Maasalo kertoo.

Perinteisesti varsinkin tuntityöntekijöiden mahdollisuudet vaikuttaa työaikoihinsa ja työtehtäviinsä ovat olleet hyvin rajalliset. Tutkimus osoittaa, että suomalaisilla työmarkkinoilla on vielä paljon kehitettävää. 34 % työntekijöistä kokee saavansa liian vähän palkkaa ja 26 % työntekijöistä ei ole tyytyväisiä työaikoihinsa. Peräti 34 % työntekijöistä koki, ettei työnantaja ottanut huomioon eri elämäntilanteisiin liittyviä työvuorojen joustotarpeita.

Hiljattain Suomessakin vierailleen toimitusjohtaja Erik Fjellborgin perustama Quinyx-yhtiö myy yhteensä 25 maassa pilvipohjaista työvoimanhallintajärjestelmää, joka mahdollistaa joustavuuden lisäämistä työelämään. Hänen yritysideansa syntyi, kun hän oli 15 vuotta sitten kesätöissä McDonald’silla. Hän huomasi, että suuri osa hänen esimiestensä ajasta kului työvuorojen järjestelyyn ja sijaisten etsimiseen. Hän alkoi suunnitella tietokoneohjelmaa, jonka avulla työntekijät pystyivät helposti merkitsemään itselleen sopivimmat työvuorot, kirjaamaan lomatoiveensa, ilmoittamaan sairaspoissaolonsa tai viestittelemään keskenään työvuorojen vaihdoista. Ohjelmisto on vuosien varrella kehittynyt, mutta järjestelmän ydinajatuksena on edelleen se, että työelämän joustavuus hyödyttää sekä työnantajia että työntekijöitä.

Tämän myötä Fjellborgista on tullut joustavan yrityskulttuurin puolestapuhuja. Huhtikuussa 2019 hän kertoi Helsingin Sanomille, kuinka hän oman yhtiönsä johtajana voi kohdata hyvin samanlaisia ongelmia kuin pikaruokaravintolan esimiehilläkin: ”On aina iso menetys, jos hyvä työntekijä jättää yrityksen.”

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jutta Vetter / Vetter Communications Oy
press@vetter.fi

Vetter Communications Oy
Kuninkaankatu 30 A, 2. krs
33200 TAMPERE

Vetter Communications Oy on tamperelainen viestintätoimisto, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia palveluja yritysmaailman viestintä- ja mediatiedotustarpeisiin suomeksi, englanniksi, ruotsiksi, saksaksi, espanjaksi, ranskaksi ja italiaksi.

Yhtiö osallistuu monipuolisesti myös operatiiviseen toimintaan asiakkaidensa kansainvälisissä suhteissa, ja viestintää hoidetaan luonnollisena osana asiakkaiden myyntiprosessia.

Asiakkaina on liike-elämän toimijoita monelta eri sektorilta, muun muassa kotimaisia ja kansainvälisiä IT-taloja, tekniikan ja teollisuuden toimijoita, asianajotoimistoja, ilmailualan edustajia sekä kulttuurialan toimijoita.

Lue lisää julkaisijalta Vetter Communications Oy

Tamperelainen tehoelektroniikkayritys MSc laajentaa toimintaansa vetymarkkinoille7.3.2024 10:15:00 EET | Tiedote

Tampereen Messukylässä toimiva MSc on yli 35 vuoden ajan valmistanut konverttereita vaativaan rautatiekäyttöön, teollisuuden erikoislaitteisiin sekä uusiutuvan energian tuotannon ja varastoinnin tarpeisiin. MSc:n kansainvälisiin asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Deutsche Bahn, Skoda-Transtech, General Electric ja ABB. Yrityksen tuotteista yli puolet menee vientiin. Nyt tamperelaisyhtiö laajentaa toimintaansa vetymarkkinoille valmistamalla konverttereita vedyn tuotannossa tarvittaviin elektrolyysereihin.

Suomeen on rakentumassa uudenlainen IT-yritysrypäs24.1.2024 10:15:00 EET | Tiedote

Suomeen rakennetaan parhaillaan uudenlaista IT-alan yritysrypästä. Krosswise-nimisen emoyhtiön alle rakentuvan kokonaisuuden tytäryhtiöistä jokainen keskittyy tarkoin valittuihin toimialoihin. Yhteistyön takana on useita kotimaisia digialan konkareita Matti Ristimäen johdolla sekä sijoittajana teknologiayhtiö Reaktor. Yritysrypäs on lähtöisin Tampereelta, ja suunnitelmissa on toimisto myös Helsinkiin vielä tämän vuoden aikana.