Uusi vuosi toivotetaan tervetulleeksi kuohuvilla

Kuohuviinin ja samppanjan myynti Alkossa kasvaa uuttavuotta edeltävällä viikolla huimasti. Kuohuvat soveltuvat hyvin uuden vuoden vastaanottamiseen, mutta myös illan ruokapöytään.

Uudenvuodenaattona kuohuviini- ja samppanjapullojen korkit poksahtelevat kaikkialla Suomessa. Kuohuviinin ja samppanjan suosio uudenvuodenjuomana näkyy Alkoissa, sillä kuohuviinin myynnin odotetaan uutenavuotena kasvavan liki 800 prosentilla. Samppanjan myynnin arvioidaan kasvavan noin 500 prosentilla.

Normaalilla, vuodenajan vastaavalla myyntijaksolla Alkosta myydään noin 34 000 litraa kuohuviiniä. Vajaalla uudenvuodenviikolla kuohuviiniä arvioidaan myytävän noin 300 000 litraa. Samppanjaa myydään normaalisti noin 3 200 litraa ja uudenvuoden aikana myynti on liki 20 000 litraa.

Alkoholittomien tuotteiden myynnin arvioidaan kasvavan noin 180 prosentilla. Joulusesonki on Alkon myyntiennusteiden perusteella uutenavuotena jo ohitse, sillä glögien myynti laskee arviolta 50–60 prosenttia vertailujaksoon nähden.

Kaiken kaikkiaan Alkon litramyynti on arviolta yli kaksinkertainen uudenvuoden viikon aikana, kun myyntiä verrataan normaaliin ja juhlattomaan myyntijaksoon marraskuun lopulla. Uudenvuoden vaikutusta myyntiin on arvioitu edellisen vuoden myyntilukujen perusteella.

Keittiössä tirisee blini

Alkuvuodesta alkava blinikausi käynnistetään monessa kodissa jo uudenvuodenkekkereillä. Blinien rinnalle kasataan erilaisia täytteitä, kuten perinteistä mätiä, smetanaa ja punasipulia. Suomalaisversiossa tarjolla voi olla vaikkapa kylmäsavuporoa ja modernilla otteella avokadoa.

Blinien seuraksi perinteinen juoma on olut, sillä sitä voi olla jo blinitaikinassakin. Blinien ja kalatäytteiden kaveriksi tuleva olut on suuta raikastava, sitruksinen ja kukkainen amerikkalaistyylinen pale ale, raikkaan kirpeä vehnäolut tai maukkaan aromaattinen lager tai pils. Lihatäytteiden kanssa tumma lager on hyvä valinta.

Uudenvuoden juhlasesonkiin soveltuen kuohuviini ja samppanja ovat blinien kanssa oivallinen makupari.

"Kuohuviinin ja samppanjan valinnassa blineille on kaksi erilaista lähestymistapaa. Toisaalta hapokkaat, kypsää sitruksisuutta ja paahteisuutta sisältävät juomat tai sitten raikasta hedelmäisyyttä ja mineraalisutta huokuvat kuohuvat ovat erinomaisia blinien tovereita", kertoo Alkon palvelu- ja tuotekouluttaja Selma Wennonen.

Kuohuvista cremantit, cavat ja erityisesti samppanjat soveltuvat blinien seuraan.

palvelu- ja tuotekouluttaja Selma Wennonen, 020 711 5848
viestintäasiantuntija Ilari Ceder, 020 711 5449