Uutuuskirja: Uusi epäluottamuksen aika näkyy Ranskan politiikassa

Macron on uuden ajan poliitikko, ja keltaliiviliike on uuden ajan kansanliike, toteaa Annastiina Heikkilä uudessa kirjassaan Miksi Ranska raivoaa? Macron ja keskiluokan kapina.

Emmanuel Macronin valtakauden alkaessa nuori presidentti paistatteli kansansuosiossa, mutta jokin meni nopeasti pieleen. Jo virkakautensa toisena vuonna Macronin ongelmat alkavat kasautua. Vuonna 2019 presidentin suosio on ennätyksellisen matala ja kaduilla kapinoi keltaliivien protestijoukko, jonka tyytymättömyyteen on useita syitä.

Annastiina Heikkilä jäljittää ranskalaisen yhteiskunnan kipupisteitä ja nykyajan eurooppalaista politiikkaa kirjassaan:

"Kaikkiaan keltaliivikriisi ja sen ympärillä käydyt keskustelut todistavat, että politiikka kiinnostaa kansalaisia. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen innostaa jopa enemmän kuin aikaisemmin, mutta siihen haetaan uusia keinoja. Vaalit ja puolueet ovat menettäneet merkitystään. Politiikan ja ammattiyhdistysliikkeen ulkopuolelta noussut keltaliiviliike on uudenlaisesta osallistumisesta oiva esimerkki. Samoin on presidentti Emmanuel Macron, joka nousi hänkin valtaan ohi perinteisten puolueiden, poliittista startup-yritystä muistuttavan kampanjaorganisaationsa tuella.

On kiinnostavaa, että keltaliivit ja Macron ovat ajaneet tavoitteitaan varsin samankaltaisella tyylillä. Molemmat haluavat hallita ja vaikuttaa ilman väliportaita. He ovat pyrkineet neuvottelemaan ohi ammattiyhdistysliikkeen ja käyttämään tiedotukseen omia mediakanaviaan, perinteisen median sijaan. Macron on uuden ajan poliitikko, ja keltaliiviliike on uuden ajan kansanliike."

Annastiina Heikkilä (s. 1982) on Pariisissa asuva kirjailija ja toimittaja. Heikkilä on työskennellyt Ranskassa vuodesta 2013 ja raportoinut laajasti kulttuurista, taloudesta ja politiikasta, muun muassa Ranskan presidentinvaaleista ja Pariisin terrori-iskuista. Hänen ensimmäinen tietokirjansa Bibistä burkiniin – totuuksia ranskatar-myytin takaa ilmestyi viime vuonna.

Miksi Ranska raivoaa? Macron ja keskiluokan kapina ilmestyy 2.10. Annastiina Heikkilä on Suomessa 30.9.–4.10. ja uudestaan Helsingin kirjamessujen aikaan.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: johanna.forss@sets.fi