Alko Oy

Vaikea arvata, helppo todistaa. Alkossa ikärajavalvonnan kampanjaviikot.

Jaa

Alkon ikärajavalvonnan kampanjaviikot kannustavat nuoria Alkon asiakkaita näyttämään oma-aloitteisesti henkilöpaperit. Lisäksi kampanjassa nostetaan esiin iän arvaamisen vaikeutta #todistaikäsi-kampanjalla.

Myynninvalvonta on keskeinen osa Alkon vastuullista asiakaspalvelu- ja myyntityötä. Myynninvalvonta tarkoittaa niitä toimia, joilla Alkon henkilökunta varmistaa, että juomia ei myydä alaikäisille, selkeästi päihtyneille eikä välitykseen.

Alkossa alle 30-vuotias on nuori

Alkossa tarkistetaan ikä kaikilta alle 30-vuotiailta vaikuttavilta asiakkailta. Nuoren ikää on mahdotonta määritellä pelkästään ulkonäön perusteella. Siksi Alkosta toivotaankin, että nuoret esittävät henkilöllisyystodistuksensa oma-aloitteisesti asioidessaan Alkossa. Hyväksyttävä henkilöllisyystodistus on voimassa oleva passi, EU-maiden kuvallinen henkilökortti, ajokortti (EU-maiden, Norjan ja Venäjän ajokortit) tai mobiiliajokortti.

Alkon myyjillä on vastuu siitä, että alkoholijuomia ei myydä, eikä myöskään välitetä alaikäisille. Paperit saatetaan siis kysyä kaikilta samassa seurueessa asioivilta nuorilta.

”Vastuullinen alkoholinmyynti on Alkon perustehtävä. Tinkimätön myynninvalvonta on osa alkolaisten perehdytystä ja koulutusta ja ihan jokainen alkolainen suorittaa Myynninvalvonnan passin. Toki vastuullisuusasiat ovat meillä muutenkin agendalla päivittäin”, kertoo myymäläverkoston liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Papereita kysytään joka 3. sekunti

Alkossa seurataan myymälöiden myynninvalvonnan toteutumista kahdella tapaa: omilla kassarekisteröinneillä sekä ulkopuolisen tahon tekemillä mystery shopping -tutkimuksilla.

Vuonna 2018 ikärajoja Alkossa tarkistettiin 4,6 miljoonaa kertaa. Paperit kysytään joka 3. sekunti Alkon myymälöiden aukioloaikana. Välittämisepäilytarkistuksia tehtiin yli 359 000 ja päihtymysepäilytarkistuksia 577 000 kertaa.

Vaikea arvata, helppo todistaa. Anna tekoälyn arvata ikäsi.

”Ihmisen ikää on todella vaikea arvioida ilman henkilöllisyystodistusta ja juuri tästä lähtökohdasta kumpuaa Alkon “Todista ikäsi” -kampanjamme. Kampanjassa haastetaan tunnistamaan lähihistorian ilmiöitä ja lopulta tullaan siihen tulokseen, että iän todistamiseen ei ole muuta varmaa keinoa kuin paperit”, kertoo #todistaikäsi-kampanjasta viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho.

Alkon Helsingin keskustan Arkadian, Espoon Leppävaaran Sellon sekä Vantaan Pakkalan Jumbon myymälöissä voi käydä antamassa tekoälyn arvata iän. Alkon myymälöissä on teemaviikkojen (21.5.-1.6.) ajan asiakkaiden käytettävissä automaattinen iäntunnistussovellus, joka toimii tablettitietokoneella ja antaa arvionsa henkilön iästä asiakkaan näin itse halutessa.

”Sovellus ei korvaa Alkon henkilöstön myynninvalvontaa, mutta lisää asiakkaan ymmärrystä myynninvalvonnasta ja siitä, miten vaikeaa voi olla arvioida henkilön ikää, jos konekaan ei osaa sitä tehdä”, Maritta Iso-Aho toteaa.

Yhteyshenkilöt

viestintäpäällikkö Varpu Göös, p. 050 3413 053
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, p. 040 544 3123

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Tarjoamme niin 360 myymälässämme kuin digitaalisissa kanavissamme erinomaista ja asiantuntevaa palvelua sekä kiinnostavia tuotteita Hangosta Nuorgamiin. Asiakkaitamme palvelee noin 2500 alkolaista. Vuosittain meillä asioi reilut 55 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2018 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Heli Hassinen-Biberger Alkon uudeksi henkilöstöjohtajaksi1.8.2019 09:00:00 EESTTiedote

Filosofian maisteri, MBA Heli Hassinen-Biberger on nimitetty Alkon uudeksi henkilöstöjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa tehtävässään loppuvuoden 2019 aikana. Heli Hassinen-Bibergerillä on laaja-alainen kokemus henkilöstöjohtamisen ja liiketoiminnan tehtävistä eri palvelualan yrityksissä. Hän työskentelee tällä hetkellä Realia Group -konsernin henkilöstöjohtajana. Aiemmin hän on toiminut johtotehtävissä muun muassa ISS Palveluissa ja Nissanilla. Hassinen-Bibergerillä on vahvaa kokemusta ja näyttöä strategiaa tukevista henkilöstön sekä organisaation kehittämishankkeista. Hän on kehittänyt HR-toimintamalleja painopistealueina esimerkiksi johtaminen, esimiestyö ja osaamisen kehittäminen niin kotimaisissa kuin kansainvälisissäkin organisaatioissa. ”Toivotan Heli Hassinen-Bibergerin lämpimästi tervetulleeksi Alkoon. Hänellä on monipuolinen kokemus palveluyritysten henkilöstön johtamisen ja kehittämisen osa-alueilta”, toimitusjohtaja Leena Laitinen kertoo. ”Olen saanut Alkon my

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme