Valeuutisia, häirintää ja ulkonäköpaineita – ongelmat sosiaalisessa mediassa ovat osa koululaisen arkea
Noin joka toinen nuori törmää sosiaalisessa mediassa useisiin erilaisiin ongelmatilanteisiin viikoittain ja lähes kymmenesosa nuorista raportoi kohtaavansa vähintään seitsemää yhdeksästä mitatusta ongelmatilanteesta päivittäin, selviää vuoden 2022 WHO-Koululaistutkimuksen alustavista tuloksista. SoMe Detectives -digitaalinen oppimispeli kehitettiin Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tukemaan kouluikäisten valmiuksia välttää ja hallita somen ongelmatilanteita.

Virheellistä tai väärää tietoa, ulkonäköpaineita aiheuttavaa mediasisältöä tai päihteiden myyntiä kohtaa päivittäin somessa noin joka kymmenes nuori. Niin ikään joka kymmenes raportoi tulleensa seksuaalisen häirinnän, ahdistelun tai nettikiusaamisen uhriksi vähintään kerran viikossa.
– On oletettavaa, että samalla kun sosiaalinen media vahvistaa rooliaan osana lasten ja nuorten digitalisoituvaa arkea, erilaisten somen käyttöön liittyvien ongelmatilanteiden kohtaamisen riski kasvaa. Nyt 93 % tutkimukseen osallistuneista raportoi kohdanneensa ainakin yhden mitatuista yhdeksästä ongelmatilanteesta joskus elämässään. Lisäksi 66 % kohtasi niitä viikoittain ja 22 % päivittäin, kertoo väitöskirjatutkija Henri Lahti liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.
Yleisin sosiaalisen median ongelmatilanne oli virheellisen tai väärän tiedon kohtaaminen. Neljä viidestä raportoi kohdanneensa tätä ainakin kerran elämässään ja liki kolme viidestä vähintään kerran viikossa. Päihteiden myyntiä raportoi kohtaavansa viikoittain joka neljäs kyselyyn vastanneista.
– Kouluterveyskyselyn vuoden 2021 tulosten mukaan päihteitä ostetaan somesta aiempaa enemmän, summaa Turvallisesti Somessa -hanketta ja WHO-Koululaistutkimusta luotsaava apulaisprofessori Leena Paakkari liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.
– Somessa myyntiä tekevät kaverit ja tuntemattomat ja sille altistuu ysiluokkalaisista jopa joka kuudes päivittäin. Digitaaliset ympäristöt asettavat päihteiden myynnin rajoittamiselle uudenlaisia haasteita, joihin päihdepolitiikan tulisi pystyä vastaamaan, Paakkari jatkaa.
Pojat kohtaavat tyttöjä enemmän useita eri ongelmatilanteita päivittäin
Tytöt ja pojat kohtaavat seksuaalista häirintää tai ahdistelua (2–4 %) sekä päihteiden myyntiä (7–9 %) päivittäin yhtä usein. Sen sijaan tytöt (13 %) kohtaavat poikia (4 %) todennäköisemmin päivittäin materiaalia, jonka he arvioivat aiheuttavan ulkonäköpaineita. Muut somen ongelmatilanteet ovat pojilla yleisempiä kuin tytöillä.
Jotkut nuoret eivät koe koskaan kohdanneensa mitattuja ongelmatilanteita. Tällaisissa tapauksissa sukupuolten välisiä eroja löytyy vain kolmen ongelman kohdalla: Pojat raportoivat tyttöjä useammin, etteivät ole koskaan kohdanneet ulkonäköpaineita aiheuttavaa tai rasismia sisältävää materiaalia somessa. Lisäksi pojista useampi raportoi myös, ettei ole koskaan joutunut seksuaalisen häirinnän tai ahdistelun uhriksi somessa.
Kaikki ongelmatilanteet olivat yleisempiä yläkoululaisilla kuin alakoululaisilla. Esimerkiksi kun joka neljäs viidesluokkalainen arvioi, ettei ole koskaan kohdannut somessa ollessaan virheellistä tai väärää tietoa, vastaava osuus yhdeksäsluokkalaisista oli joka kymmenes.
– Tässä yhteydessä pitää huomioida, että niiden joukossa, jotka arvioivat, etteivät ole koskaan kohdanneet epäluotettavaa tietoa, voi olla myös heitä, jotka eivät osaa erottaa oikeaa tietoa väärästä tai arvioida muutoin tiedon luotettavuutta, huomauttaa Paakkari.
Ongelmatilanteita koskeviin kysymyksiin vastasi 2163 11-, 13- ja 15-vuotiasta nuorta.
Somen turvataitoja voi oppia SoMe Detectives -oppimispelin avulla
Nuori tarvitsee erilaisia valmiuksia pystyäkseen tunnistamaan ja ratkaisemaan sosiaalisen median ongelmatilanteita. SoMe Detectives -digitaalinen oppimispeli kehitettiin osana Turvallisesti Somessa -hanketta Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan ja eri peliyrittäjien (Headought Oy, Fad Games Oy, Aniway Oy) yhteistyönä. Peli tukee tarvittavien valmiuksien oppimista. Siinä harjoitellaan muun muassa toimimaan vastuullisesti sosiaalisessa mediassa, arvioimaan viestien luotettavuutta ja todenmukaisuutta, tunnistamaan, millainen toiminta on kiellettyä ja miten toimia, jos tulee kiusatuksi tai kokee seksuaalista häirintää.
– Peli on suunnattu 11–15-vuotiaille, ja sitä voidaan käyttää sosiaalisen median turvataitojen opetukseen oppitunneilla. Peli kerää luokkatason tietoa koululaisten pelin aikana tekemistä valinnoista. Luokkatason tietoa voi käyttää tukena esimerkiksi ongelmatilanteista keskustelemiseen pelaamisen jälkeen. Peli soveltuu hyvin myös vapaa-ajalla pelattavaksi, Lahti ohjeistaa.
SoMe Detectives -peli ja siihen liittyvä opettajan opas julkaistaan EDUCA-messuilla 28.1. kello 11.30. Peli tulee ilmaiseksi ladattavaksi App Storeen, Google Play -kauppaan ja pelattavaksi selaimella Jyväskylän yliopiston verkkosivuille. Opettajan oppaan voi ladata Kehittämiskeskus Opinkirjon nettisivuilta.
Lisätietoja
Väitöskirjatutkija Henri Lahti henri.o.lahti@jyu.fi, puh.+358 504669505
Apulaisprofessori Leena Paakkari leena.paakkari@jyu.fi, puh. +358 408053581
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura-Maija Suur-Askolaviestinnän asiantuntija
Puh:+358505628202laura-maija.m.a.suur-askola@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Panostukset T&K-menoihin kasvattaneet merkittävästi maakuntien bruttokansantuotetta - nopeinta kasvu on ollut Pohjois-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla2.2.2023 15:00:00 EET | Tiedote
Suomessa on osana kansallista strategiaa lisätty tutkimus- ja kehitystoimintaan liittyviä panostuksia yli 20 prosentilla vuosien 2017–2021 välillä. Tarkastelukaudella yritysten osuus T&K-menoista on kasvanut tavoitteiden mukaisesti. Panostukset ovat auttaneet kasvattamaan sekä kansallisen tason että maakuntien bruttokansantuotetta. Nopeimmin bruttokansantuote on kasvanut Pohjois-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla ja Pohjanmaalla. Kansallisella tasolla lähes 50 % kaikista T&K-menoista kohdistuu Uudenmaan maakuntaan.
Uusi oppimisympäristö demokratian opiskeluun lukiokoulutuksessa2.2.2023 10:20:00 EET | Tiedote
Vahva demokratia edellyttää kansalaisilta sitoutumista demokraattisiin arvoihin, taitoja, kuten kriittistä asennetta sekä tietoa ja ymmärrystä demokratiasta. Näiden lisäksi tarvitaan demokratialle myönteistä asennetta, kuten avoimuutta ja vastuuta. Näitä kaikkia voi opiskella Iitin lukion ja Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen yhteistyössä kehitetyssä oppimisympäristössä.
Liikunta jää vanhemmilta helposti lapsiperhearjen jalkoihin2.2.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Vanhempien liikunnan harrastaminen vähenee heti ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen, selviää Jyväskylän yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa. Kestävyysliikuntasuosituksen saavuttavien osuus palautui kuitenkin keski-ikään mennessä samalle tasolle kuin mitä se oli ollut ennen lasten saantia.
Yli puolet suomalaisnuorista seuraa uutisia perinteisen median digisovelluksista2.2.2023 01:00:00 EET | Tiedote
Nuorten ajatellaan lukevan hyvin vähän perinteisiä uutisia ja kuluttavan aikansa lähinnä sosiaalisessa mediassa. Tuore kyselytutkimus kuitenkin osoittaa, että yli puolet suomalaisista teini-ikäisistä käyttää perinteisen median verkkosivuja ja digisovelluksia uutislähteenä melko usein. Kolmasosa nuorista silti lukee uutisia harvoin ja törmää uutisiin yleensä sattumalta sosiaalisessa mediassa, mikä voi altistaa heidät helpommin väärälle tiedolle ja valeuutisille.
Leena Paaskoski museologian työelämäprofessuuriin1.2.2023 13:30:03 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen on kutsunut ensimmäisen humanistisen työelämäprofessorin lisäämään museologian ja museoalan vuorovaikutusta ja yhteistyötä. 2.1.2023 tehtävässä on aloittanut dosentti Leena Paaskoski.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme