Pohjois-Karjalan Osuuskauppa

Valtakunnallinen Vuoden kesätyökäytäntö -kunniamaininta PKO:lle

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO) mahdollisti vuonna 2022 upean kesätyökokemuksen sadalle erityistukea tarvitsevalle nuorelle. Heistä 30:lle eniten apua tarvitsevalle palkattiin tueksi viisi avustajaa. Teko on saanut valtakunnallista tunnustusta, kun se palkittiin Vuoden kesätyökäytäntönä osana Vastuullinen kesäduuni -kampanjaa. Vastuullinen kesäduuni on Suomen suurin kesätyökokemuksia kartoittava selvitys.

PKO pärjäsi hienosti myös tutkimuksen kokonaisarviossa sijoittuen ainoana pohjoiskarjalaisena yrityksenä 10 parhaan joukkoon yli tuhat henkeä työllistävien yritysten sarjassa. Maakunnan lippua piti korkealla lisäksi Pohjois-Karjalan Sähkö Oy tekemällä saman tempun 250–1000 henkeä työllistävien yritysten sarjassa. Vuoden kesätyökäytännön valitsi Kuntarekry. Ehdotuksia tuli yhteensä 24, joista PKO erottui selvästi edukseen. Palkintoperustelujen mukaan erityisnuorten työllistäminen ja avustajien palkkaaminen on upea konkreettinen vastuullisuusteko. Näin osuuskauppa tarjosi kesätyökokemuksen monelle sellaiselle nuorelle, jolle se ei muuten olisi ollut mahdollista. Yksi avustajista oli Itä-Suomen yliopistosta tänä syksynä valmistuva Emma Ojala, joka avusti erityisnuoria Prisma Joensuussa. Kokemus oli Emmalle mieleenpainuva.

– Kertoo paljon PKO:n arvoista, että erityisnuorillekin halutaan tarjota töitä ja heistä pidetään hyvää huolta. Ihanaa, että tällainen toimintamalli on aloitettu ja toivottavasti tätä jatketaan tulevina kesinä, hän toteaa.

Vastuullinen kesäduuni -kampanjaa on toteutettu vuodesta 2010 lähtien. Aluksi siitä vastasi Lasten ja nuorten säätiö ja tavoitteena oli ehkäistä nuorten syrjäytymistä kesätyöpaikan avulla. Nopeasti laajentuneessa kampanjassa on nykyisin mukana yli 550 yritystä. Kampanjan vetovastuu on Oikotie Työpaikoilla. Osana kampanjaa toteutettava Vastuullinen kesäduuni -tutkimus on Suomen suurin kesätyökokemuksia kartoittava selvitys. Tänä vuonna siihen osallistui 155 organisaatiota ja siihen vastasi ennätykselliset 11 600 kesätyöntekijää. PKO on jo usean vuoden ajan ollut tässä selvityksessä valtakunnan 10 vastuullisimman kesätyöllistäjän joukossa.

– Me haluamme tarjota jokaiselle nuorelle parhaan vastaanoton työelämään. Olemme iloisia, että nuoret kokevat saaneensa meiltä hyviä kokemuksia työelämästä. Suurin kiitos saavutuksesta kuuluu toimipaikkojemme esimiehille ja henkilöstölle. Erityisnuorten työllistämiseksi olemme kehittäneet käytänteitä jo yli 10 vuoden ajan, ja ne on omaksuttu hienosti kaikissa yksiköissämme. Vastuullinen kesäduuni -selvityksestä saamme arvokasta tietoa siitä, missä voimme edelleen parantaa, henkilöstöjohtaja Mika-Jussi Mononen toteaa.

– Nuorten työllistäminen on tärkein vastuullisuustekomme, kun missiomme mukaisesti rakennamme Pohjois-Karjalasta parasta paikkaa elää. Haluamme tarjota turvallisen työyhteisön, jossa jokainen nuori voi oppia tarpeellisia työelämän taitoja. Tänä kesänä työllistimme kesätöihin 1 000 nuorta, joista 100 oli erityisnuoria avustajineen, toimitusjohtaja Juha Kivelä sanoo.

PKO palkittiin Vastuullinen kesäduuni -kampanjan päätösseminaarissa Helsingissä Työeläkeyhtiö Varman tiloissa tiistaina 11.10. Palkinnon vastaanotti henkilöstöjohtaja Mika-Jussi Mononen, jonka mukaan PKO:n sijoittuminen vuodesta toiseen valtakunnan kärkeen Vastuullinen kesäduuni -selvityksessä on pitkäjänteisen työn tulosta.

– Työtehtäviin perehdytyksessä käytetään niin käytännön oppaita kuin työturvallisuusvideoita. Mobiilikäyttöinen Duunipassi puolestaan auttaa kehittämään nuorten työelämätaitoja ja työhyvinvointia. Apuvälineet ovat tärkeitä, mutta niiden lisäksi nuori tarvitsee suoraa vuorovaikutusta ja keskusteluhetkiä. Palaute puolin ja toisin on tärkeää, Mononen sanoo.

Lisätietoja: Henkilöstöjohtaja Mika-Jussi Mononen, PKO, p. 010 762 2024

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO) on asiakkaidensa omistama kuluttajaosuuskunta, jonka missiona on tehdä Pohjois-Karjalasta entistä parempi paikka elää. Tuota tehtävää toteutetaan tarjoamalla  palveluja ja etuja omistajille sekä edistämällä maakunnan elinvoimaisuutta. PKO:n arvot ovat yhteistä hyvää ja kilpailukyky.
PKO:lla on yli 100 000 omistajataloutta, jotka omistavat osuuskaupan.
PKO harjoittaa päivittäistavara-, majoitus-, ravitsemis-, liikenne- ja käyttötavarakauppaa sekä palveluliiketoimintoja 13 kunnan ja kaupungin alueella 126 toimipaikassa. Liiketoimintaa on Ilomantsissa, Joensuussa, Juuassa, Kiteellä, Kontiolahdella, Lieksassa, Liperissä, Nurmeksessa, Outokummussa, Polvijärvellä, Rautavaaralla, Rääkkylässä ja Tohmajärvellä.
PKO työllisti vuonna 2021 keskimäärin 1 445 henkilöä, mikä tekee osuuskaupasta maakunnan suurimman yksityisen työllistäjän. PKO:n vuosimyynti oli 523,7 miljoonaa euroa ja tulos 20,1 miljoonaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Karjalan Osuuskauppa

Osuustoiminnallinen vaikuttaminen kiinnostaa: PKO:n edustajiston vaaleissa äänestettiin vilkkaammin kuin eurovaaleissa4.4.2024 12:00:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) edustajiston vaalien äänestysprosentti nousi hieman jopa edellisiäkin edustajiston vaaleja korkeammaksi. Vaaleissa äänioikeutettuja oli 105 517, joista äänioikeuttaan käytti 40 542 jäsentä. Äänestysprosentti oli 38,4 prosenttia (v. 2020, 38,2 %). Äänestysinto oli kovempi kuin esimerkiksi vuoden 2019 eurovaaleissa Savo-Karjalassa, jossa äänestysprosentti oli 36,4.

Vuoden kesätyöntekijä on Anniina Marttila Pohjois-Karjalan Osuuskaupasta5.10.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Oikotie Työpaikat ja Vastuullinen kesäduuni palkitsee vuosittain Vuoden kesätyöntekijän. Tänä vuonna voittajan valitsi yksi Oikotien vastuullisuusyhteisön pääkumppaneista Elinkeinoelämän keskusliitto EK. Voittajan valitseminen oli tänä vuonna erityisen haastavaa, sillä erinomaisia ehdokkaita oli yhteensä 51. Vuoden kesätyöntekijä 2023 Anniina Marttila erottui kuitenkin tästä joukosta edukseen hänen kesätyöstään saaman poikkeuksellisen upean palautteen perusteella.