Vamian joukkueet kisaavat ensi viikolla voitosta TaitajaSM-kilpailussa – virtuaalisen kisan karsintoihin osallistui yli 1500 opiskelijaa

Taitaja-tapahtuma toteutetaan tänä vuonna koronaturvallisesti hajauttaen 51 lajia ja 360 kilpailijaa 13 paikkakunnalle. Yleisö pääsee seuraamaan tapahtumaa kaikille avoimena livelähetyksenä verkossa 18.−20.5.2021.

Taitaja on Suomen suurin ammatillisen koulutuksen tapahtuma, jossa kilpaillaan nuorten ammattitaidon suomenmestaruuksista. Yleensä tapahtuma kerää järjestämispaikkakunnalle kymmeniä tuhansia vierailijoita katsomaan, miten ammatilliset huippuosaajat ottavat mittaa toisistaan. Ouluun olisi odotettu 50 000 vierailijaa muun muassa lähialueiden peruskouluista. Koronarajoitusten vuoksi yleisö ei tänä vuonna pääse vierailemaan tapahtumassa paikan päällä, vaan sitä voi seurata suorina verkkolähetyksinä. Tapahtumaan voi siis tänä vuonna tutustua helposti mistä päin Suomea tahansa.

Vamiasta Taitaja-kilpailun karsintaan osallistui 43 henkilöä, joista finaaliin pääsi 16 kilpailijaa kymmenestä eri lajista. Vamian SM-finalistit kilpailevat tänä vuonna Helsingissä, Rovaniemellä, Torniossa ja Oulussa.

Taitaja2021 Oulu -tapahtuman teemat ovat yhdessä tekeminen, yhdenvertaisuuden edistäminen, jatkuva oppiminen ja vastuullisuus.

Taitaja2021 Oulu -tapahtuman järjestää Koulutuskuntayhtymä OSAO yhdessä Ammattiopisto Lappian, Ammattiopisto Luovin, Koulutuskeskus Brahen, Koulutuskeskus JEDUn, Lapin koulutuskeskus REDUn, Oulun Palvelualan Opiston sekä Suomen Diakoniaopiston kanssa. Lisäksi mukana on satoja yhteistyökumppaneita. Tapahtuman taustaorganisaatio on Skills Finland ry, joka koordinoi ammattitaitokilpailutoimintaa Suomessa ja lähettää maajoukkueet kansainvälisiin kilpailuihin.

Lisätietoja

Vamian Taitaja yhteyshenkilö: Veli-Matti Hauta, veli-matti.hauta@vamia.fi, 040 586 7975

Taitaja-päällikkö Petri Hörkkö, Skills Finland, petri.horkko@skillsfinland.fi, 050 523 9696.

Vamian hyvinvointipalvelut tiedottaa:10.6.2021 11:33:23 EEST | Tiedote

Vamialle on myönnetty Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämislupa Vamialle myönnettiin Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämislupa 1.8.2021 alkaen. Opetus- ja kulttuuriministeriö katsoo, että vammaisalan ammattitutkinnon järjestämisluvan myöntäminen Vamialle on tarpeellista ottaen huomioon alueellisen osaamistarpeen ja nykyisen koulutuksen tarjonnan. Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämisen avulla voidaan osaltaan vastata vammaisalan uudistamiseen liittyviin osaamis- ja koulutustarpeisiin. Vammaisalan tehtävissä, joissa ei edellytetä sosiaalialan tai terveysalan ammattihenkilöitä, tulisi hyödyntää vammaisalan ammattitutkinnon suorittaneita, koska lähihoitajien työvoimatarpeisiin ja -saavutettavuuteen kohdentuu paljon haasteita mm. eri lainsäädäntöuudistusten vuoksi. Henkilökohtaisen avun osaamisalan siirtyminen osaksi vammaisalan ammattitutkintoa ja SORA-tutkinnoksi on vammaisten henkilöiden ja työelämän näkökulmasta tarpeellinen uudistus, jonka toteuttaminen edellyttää riittävää k