Vamias suveräna resultat i Mästare-FM tävlingarna!

Från Vamia deltog 16 studerande i Mästare-FM tävlingarna 18.-20.5.2021. Vi fick hem en stor fångst samt trötta men lyckliga tävlare.

Mästare2021 Uleåborg -tävlingarna ordnades 18.-20.5.2021 decentraliserat på 13 olika orter. Tävlingarna i de olika grenarna pågick i tre dagar och resultaten är här. På grund av coronaviruset tilläts ingen publik till evenemanget men tävlingen sändes via webben.

Resultaten:

• Guld Oona Sainio, Frisering
  • Guld Hampus Enlund och Benjamin Sundlin, Företagsamhet
  • Guld Celina Rabb, Ekonomiförvaltning
  • Silver Olivia Nabb, Ekonomiförvaltning
  • Silver Viljam Mäenpää, Maskinmontering och underhåll
  • Brons Eetu Keskinen, Maskinmontering och underhåll
  • Brons Marjaana Tuohimaa, Skönhetsvård
  • Fjärde plats Leena Niemelä, Frisering
  • Femte plats Mikael Järvi/ Rene Lalli, Styckegodsautomation
  • Femte plats Maria Åsvik, Databehandling
  • Sjätte plats Jami Helin, Ekonomiförvaltning
  • Sjätte plats Kiattisak Piw-On, CNC-maskinbearbetning
  • Sjunde plats Tiia Risku, Kundbetjäning och försäljning
  • Sjunde plats Iisak Voima, Husbyggnad

Stort grattis allihop!

Vamia erbjuder yrkesinriktad utbildning för unga, vuxna samt företag - även genom läroavtal.

Vamian hyvinvointipalvelut tiedottaa:10.6.2021 11:33:23 EEST | Tiedote

Vamialle on myönnetty Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämislupa Vamialle myönnettiin Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämislupa 1.8.2021 alkaen. Opetus- ja kulttuuriministeriö katsoo, että vammaisalan ammattitutkinnon järjestämisluvan myöntäminen Vamialle on tarpeellista ottaen huomioon alueellisen osaamistarpeen ja nykyisen koulutuksen tarjonnan. Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämisen avulla voidaan osaltaan vastata vammaisalan uudistamiseen liittyviin osaamis- ja koulutustarpeisiin. Vammaisalan tehtävissä, joissa ei edellytetä sosiaalialan tai terveysalan ammattihenkilöitä, tulisi hyödyntää vammaisalan ammattitutkinnon suorittaneita, koska lähihoitajien työvoimatarpeisiin ja -saavutettavuuteen kohdentuu paljon haasteita mm. eri lainsäädäntöuudistusten vuoksi. Henkilökohtaisen avun osaamisalan siirtyminen osaksi vammaisalan ammattitutkintoa ja SORA-tutkinnoksi on vammaisten henkilöiden ja työelämän näkökulmasta tarpeellinen uudistus, jonka toteuttaminen edellyttää riittävää k