Vasa Elektriska alltjämt starkt

Koncernen Vasa Elektriskas omsättning uppgick till 92,9 M€ under de första tre kvartalen av år 2017. Koncernens rörelsevinst var 13,6 M€. Investeringarna ökade med 2,4 miljoner. Självförsörjningsgraden hölls på en utmärkt nivå (54 %).

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Energiförsäljning

Försäljningen av elenergi uppgick till 1 226 GWh i januari–september, vilket är 8 procent mindre än året innan. Andelen till elanvändarna såld el hölls på så gott som samma nivå som året innan, medan försäljningen till grossistmarknaden minskade. Försäljningen av fjärrvärme uppgick till 467 GWh. I jämförelse med året innan steg försäljningen med 3 procent.

Elöverföring

I juli–september höll elöverföringen samma nivå som året innan. Från början av året uppgick överföringen till 717 GWh. På grund av den blida vintern var nedgången en dryg procent. Nätinvesteringarna inom Vasa Elnäts område utgörs till största del av jordkablar. Under sommaren och början av hösten färdigställdes kabelarbeten i Vasa centrum bl.a. på Kyrkoesplanaden och Hovrättsesplanaden, i Malax samt i Gädda bostadsområde och Björköby i Korsholm.

– Just nu är marknadssituationen mycket hård, menar verkställande direktör Hannu Linna.

– Att Vasa Elektriska ändå har lyckats höja sin självförsörjningsgrad – som sedan tidigare ligger på en utmärkt nivå – visar att vi klarar oss också i en tajt situation, fortsätter han.

Koncernen Vasa Elektriska

Försäljning av fjärrvärme GWh

Elöverföring GWh

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom försäljning och överföring av el, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

Elpriset stiger efter en lång reaperiod19.6.2018 08:15Tiedote

På grund av en uppgång i kostnaderna för elanskaffning höjer Vasa Elektriska Ab priset på elenergi. Höjningen gäller elavtal som är i kraft tillsvidare. Anskaffningskostnaderna har påverkats av bl.a. en tvär uppgång i priset på utsläppsrätter, högre bränslekostnader, låga vattennivåer i Norden samt ett höjt marknadspris på el. Det nya priset gäller från 1.8.2018. Höjningen är den första bolaget gjort på mer än fem år.