Vasa Elektriska alltjämt starkt

Koncernen Vasa Elektriskas omsättning uppgick till 92,9 M€ under de första tre kvartalen av år 2017. Koncernens rörelsevinst var 13,6 M€. Investeringarna ökade med 2,4 miljoner. Självförsörjningsgraden hölls på en utmärkt nivå (54 %).

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Energiförsäljning

Försäljningen av elenergi uppgick till 1 226 GWh i januari–september, vilket är 8 procent mindre än året innan. Andelen till elanvändarna såld el hölls på så gott som samma nivå som året innan, medan försäljningen till grossistmarknaden minskade. Försäljningen av fjärrvärme uppgick till 467 GWh. I jämförelse med året innan steg försäljningen med 3 procent.

Elöverföring

I juli–september höll elöverföringen samma nivå som året innan. Från början av året uppgick överföringen till 717 GWh. På grund av den blida vintern var nedgången en dryg procent. Nätinvesteringarna inom Vasa Elnäts område utgörs till största del av jordkablar. Under sommaren och början av hösten färdigställdes kabelarbeten i Vasa centrum bl.a. på Kyrkoesplanaden och Hovrättsesplanaden, i Malax samt i Gädda bostadsområde och Björköby i Korsholm.

– Just nu är marknadssituationen mycket hård, menar verkställande direktör Hannu Linna.

– Att Vasa Elektriska ändå har lyckats höja sin självförsörjningsgrad – som sedan tidigare ligger på en utmärkt nivå – visar att vi klarar oss också i en tajt situation, fortsätter han.

Koncernen Vasa Elektriska

Försäljning av fjärrvärme GWh

Elöverföring GWh

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom försäljning och överföring av el, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00Tiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19:47Tiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59:55Tiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.

Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn2.1.2019 14:43:23Tiedote

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.