Vasa Elektriska har Finlands bästa image

Vasa Elektriska tog första plats i Taloustutkimus Oy:s undersökning av imagen hos elförsäljare i Finland, Sähkönmyyjien imagot 2018. Bolaget placerar sig högst upp på ett flertal av undersökningens många mätare. Enligt konsumenterna har Vasa Elektriska lyckats profilera sig som ett pålitligt bolag med bra kundservice och låga priser.
Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

I undersökningen är det Vasa Elektriska som får högsta poäng på den allmänna skalan. Sammanlagt jämfördes 25 elförsäljningsbolag i Finland, bland dem också de största bolagen i branschen.

I enkäten bedömer konsumenterna olika elförsäljare på basen av åtta imagefaktorer. Ser man på dessa faktorer som helhet tar Vasa Elektriska högsta platsen på podiet också här. Också nyckeltalet för rekommendationsvilja är det högsta i undersökningen för Vasabolaget.

Sähkönmyyjien imagot 2018 är en brevundersökning som utgör en del av undersökningshelheten Suomi Tänään 3/2018. Sammanlagt deltog 3 100 finländska konsumenter i åldern 15–79 i undersökningen som genomfördes i oktober–november i år.

Vasa Elektriska har klarat sig bra också i andra branschundersökningar under slutet av året. I EPSI Ratings enkät om detaljhandel av el, Sähkön vähittäismyynti 2018, kom Vasa Elektriska tvåa. I en undersökning av IRO Research om kundbelåtenhet vad gäller elförsäljning och helhetsleverans kom bolaget likaså på en andra plats.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.