Vasa Elektriska har Finlands nöjdaste kunder

En undersökning gjord i slutet av hösten av EPSI Rating avslöjar: Vasa Elektriska har landets nöjdaste kunder. De regionalt starka bolagen slår de stora aktörerna i den allt hårdare konkurrensen inom elhandeln genom att erbjuda problemfria kundförhållanden. Vasa Elektriskas resultat vad gäller kundupplevelsen var det bästa någonsin i undersökningen.

Enligt undersökningen Sähkön vähittäismyynti 2017 (Eldetaljhandeln 2017) uppskattar kunderna framför allt pålitliga elbolag som kan erbjuda ett enkelt och problemfritt kundförhållande.

- Att man som kund vid behov enkelt kan få hjälp utgör servicekvalitetens hörnsten, berättar EPSI Rating Finlands verkställande direktör Tarja Ilvonen.

- Vasa Elektriska och Kervo Energi, som kom på andra plats, lyser just i hur enkelt det är att vara kund. Det är också där de största skillnaderna mellan företagen syns i undersökningen.

- Vi har målmedvetet strävat efter att göra kundrelationen så enkel som möjlig. Därför är det verkligen roligt att upptäcka, att just den biten uppskattas av våra kunder, kommenterar Hannu Linna, verkställande direktör på Vasa Elektriska, bolagets framgång i undersökningen.

Billigt pris ingen garanti för nöjda kunder

Undersökningen visar att priset är den tredje viktigaste faktorn i kundbelåtenheten. Kundupplevelsen styrs framför allt av företagets image och produktkvalitet. Också miljön är viktig. Enligt undersökningen anser dock merparten av kunderna att det egna elbolagets arbete för miljön når en tillräcklig nivå.

EPSI Rating utreder årligen energibolagens kundbelåtenhet och kundlojalitet med hjälp av undersökningen Sähkön vähittäismyynti (Eldetaljhandeln). Undersökningen söker också svar på vad det är som påverkar dessa faktorer.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom försäljning och överföring av el, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.