"Vastakkainasettelu murentaa demokratiaa" - Mika Aaltola Toimittajat ilman rajoja -järjestön vuosikokouksessa

Ulkopoliittisen instituutin johtajan Mika Aaltolan mukaan taantuvat poliittiset prosessit murentavat demokratioita ja Suomen kaltaiset pienet maat ovat muita pahemmassa vaarassa. Aaltola kertoi näkemyksensä Toimittajat ilman rajoja -järjestön Suomen osaston vuosikokouksessa 11.2.2020.

Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola alusti Toimittajat ilman rajoja -järjestön vuosikokouksessa.

Lehdistötiedote 11.2.2020

Toimittajat ilman rajoja, Suomi ry:n vuosikokous pidettiin Päivälehden museon tiloissa Helsingissä tiistai-itana 11.2.

Vuosikokousesitelmän piti Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola. Hänen mukaansa demokratiat joutuvat nyt taistelemaan olemassaolostaan kolmen vaikutuksen ristiaallokossa. Niitä ovat autoritääristen maiden harjoittama ulkoinen häirintä, rajat ylittävät erilaiset ideologiset liikkeet ja sisäisten vastakohtaisuuksien kärjistyminen. Vaikutukset tuntuvat voimakkaimmin erityisesti demokraattisten järjestelmien kriittisissä kohdissa eli vaalien ja kansanäänestysten yhteydessä.

Aaltolan mukaan näitä vaikutuksia vastaan “suuret valtiot ovat paremmin puskuroituja, ja uivat vakaammin, mutta niissä suuria luisuja on vaikea pysäyttää. Pienissä maissa romahdukset etenevät nopeimmin ja syvemmälle”.

Pienemmissä maissa kansalaiset kääntyvät helpommin kannattamaan politiikka, “joka on rajumpaa, voimallisempaa ja ajankohtaisesta jakautumasta nousevaa. Vallalle pääsevät intohimot, refleksit ja sokea usko nopeita ratkaisuja tarjoaviin poliittikkoihin ja liikkeisiin”.

Erityisesti sosiaalisella medialla on taipumus vahvistaa näitä ilmiöitä, mikä osaltaan korostaa vapaan ja riippumattoman median sekä muiden luotettavien tietolähteiden merkitystä.

Aaltolan mukaan “Kansalaisia ei enää sido yhteen isänmaallisuuden kaltainen jaettu ystävyys, vaan jaettu inho toisia kohtaan. Omat edut koetaan yhteisiä etuja tärkeämmiksi. Ulkoinen vihollinen ei enää yhdistä, vaan vastakohtien kärjistymisen myötä sille syntyy tilaisuus vaikuttaa sisäisiin kamppailuihin, joissa aiemmin vain poliittisina kilpailijoita pidetyt koetaan nyt pahempina vihollisina kuin ulkoiset toimijat”.

Aaltola arvioi, että “Yhdysvaltain marraskuiset presidentinvaalit saattavat muodostaa tärkeän saranakohdan demokratioiden jatkuvasti laajenevassa ja yhä syvenevässä luisussa”.

Jarmo Mäkelä jatkaa puheenjohtajana

Vuosikokouksessa yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin uudelleen toimittaja Jarmo Mäkelä. Hallitukseen valittiin Jessikka Aro, Julia Harjanne, Henna Hopia, Nelli Jäntti-Tuominen, Ida Kannisto, Jarmo Koponen, Pekka Pekkala ja Thomas Slätis. Hallituksen varajäseniksi tulivat Michael Godtfredsen, Hilkka Kotkamaa ja Kaijaleena Runsten.

Hyväksytystä toimintasuunnitelmasta käy ilmi, että tämän vuoden World Press Freedom Index, jossa arvioidaan lehdistön- ja sananvapauden tilaa 180 maailman maassa, julkaistaan huhtikuun lopulla.

Torstaina toukokuun 7. päivänä järjestetään Kansainvälisen lehdistön vapauden päivän päätilaisuus Helsingissä yhteistyössä muiden keskeisten sananvapausjärjestöjen kanssa.

Toimittajat ilman rajoja, Suomi ry. on kansalaisjärjestö, joka ottaa kantaa Suomen ja lähimaiden mediakentän rikkomuksiin, välittää kotimaassa tietoa kansainvälisistä sanan- ja lehdistönvapauskysymyksistä, vaikuttaa sananvapauden edistämiseksi Suomessa ja järjestää tilaisuuksia aiheeseen liittyen. Suomen osasto kuuluu jäsenjärjestönä voittoa tavoittelemattomaan kansainväliseen järjestöön Toimittajat ilman rajoja (RSF).

Jarmo Mäkelä, puheenjohtaja, +358 40 844 2609

Nelli Jäntti-Tuominen, viestintävastaava, +358 45 139 1609

”Uhrien nimillä on väliä” – Sofi Oksanen muistaa Putinin kaudella tapettuja 36 toimittajaa ja herättelee: ”Novitsok on uhka koko yhteiskunnalle”11.10.2020 20:00:00 EESTTiedote

Toimittajat ilman rajoja vastustaa Julian Assangen luovuttamista – oikeudenkäynnin seuraaminen on tehty järjestölle erittäin vaikeaksi14.9.2020 13:23:07 EESTTiedote