Vauhdikkaita henkilötarinoita kirkon historiasta

Kirkon ihmeellisimmät tarinat (Kirjapaja) johdattaa lukijan matkalle kirkon 2000-vuotiseen historiaan. Sitä keritään auki 20 henkilön kautta, joista kukin eli eri vuosisadalla ja jätti pysyvän merkin historiaan.

Kirkon ihmeellisimmät tarinat, kansi

Eero Hietalan ja Heikki Rusaman historiallis-fiktiivinen teos on vauhdikas kokoelma jännittäviä elämäntarinoita, jotka paitsi viihdyttävät ja ihmetyttävät myös tarjoavat avartavia välähdyksiä menneestä maailmasta.

”Tarinat muistuttavat siitä, että kristityt ovat eläneet hyvin erilaisissa yhteiskunnissa. Välillä heitä on vainottu, välillä he ovat olleet vallassa. Usein on sodittu, välillä on ollut rauhallisempaa”, tekijät luonnehtivat. ”Kirjan kautta on helppo hahmottaa, että kirkon taipaleeseen on kuulunut aina aaltoliike. On kuljettu kriisistä kriisiin, mutta kirkko on aina lopulta löytänyt keskeisen näkynsä uudestaan. Kirkkoa eteenpäin johdattaneet hahmot ovat usein nousseet kirkon ja yhteiskunnan reunoilta, eivät vallan keskuksista.”

Huolimatta siitä, että kristinuskon historia painottuu Eurooppaan ja Lähi-itään ja on varsin miehistä, kirjan maantieteellistä otantaa on laajennettu ja päähenkilöistä lähes kolmannes on naisia. Henkilöt edustavat myös eri kirkkokuntia.

Ensimmäisen vuosisadan päähenkilö on Neitsyt Maria, ensimmäinen kristitty. 300-luvulta esiin pääsee Pyhä Helena, tomera eläkeläisvanhus, joka kaivoi esiin Jeesuksen haudan, 1400-luvulta Jeanne d’ Arc. 1500-luku on Martti Lutherin, ja tarina kertoo miten hänen joutumisensa ukkosmyrskyyn on vaikuttanut nyky-Suomeen saakka. Viimeisinä esitellään Samuel Ajayi Growther ensimmäinen afrikkalaistaustainen anglikaanipiispa 1800-luvulta sekä Äiti Teresa viime vuosisadalta.

”Kirkon tarina on usein ollut muuta kuin voitokas, mutta sen keskiössä ovat aina olleet tavalliset ihmiset, jotka tekevät ihmeellisiä asioita”, tekijät toteavat. ”Olemme yrittäneet kuvitella, millaiset tahdonsuunnat ja tunteet kuljettivat päähenkilöitämme.”

Teos pohjautuu suosittuun podcastiin, jossa on käsitelty ilmiöitä laajemmin. Kirjassa keskitytään ihmisiin.

Eero Hietala on tv-tuottaja Take Two Studios -yhtiönsä kautta, Heikki Rusama johtaa opetusteknologiayritys Freeediä. He ovat molemmat työskennelleet myös monipuolisesti journalisteina.

Eero Hietala ja Heikki Rusama, Kirkon ihmeellisimmät tarinat Parhaat jutut kristinuskon jokaiselta vuosisadalta. Kirjapaja 2021. 256 s. Kansi ja ulkoasu Mika Tuominen. Kl 28 / 99. ISBN 978-952-354-459-8

Lisätietoja ja haastattelut: Marja-Liisa Saraste | viestintäpäällikkö | p. 040 553 4757| marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi tai Eero Hietala | ejhietala@gmail.com | p. 050 3682818 ja Heikki Rusama | heikki.rusama@gmail.com

Kirkon ihmeellisimmät tarinat, kansi
Eero Hietala ja Heikki Rusama
Eero Hietala
Heikki Rusama

Opas vitamiinien ja kivennäisaineiden viisaaseen käyttöön27.10.2021 14:08:12 EEST | Tiedote

Reijo Laatikaisen uusi kirja Vitamiinit, hivenaineet ja ravintolisät (Kirjapaja) selvittää, miten ja mistä saada sopivasti tarpeellisia vitamiineja, mineraaleja ja hivenaineita. Mikä on niiden mahdollinen hyöty, haitta ja yksilöllinen tarve? Milloin vitamiinien ja suojaravinteiden liian vähäinen saanti on todennäköistä ja miten asia tulisi huomioida? Mitkä taas ovat liian suuren saannin vaarat?

Muistelmat poliittisesta lähihistoriasta ja Keskustan sisäpiiristä30.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Keskustan kuiskaaja -teoksessa (Kirjapaja) Timo Laaninen kertoo vuosistaan politiikassa, keskustan taustavaikuttajana ja puolueen pitkäaikaisena luottomiehenä. Hänen matkaansa 1970-luvun koululaispolitiikasta viime vuosiin mahtuu paljon: poliittisia voittoja ja tappioita, ihmisiä, historiaan piirtyneitä dramaattisia hetkiä, ihanteita, arkea ja jalkatyötä. Suomessa on moni asia näinä vuosikymmeninä muuttunut, myös Suomen Keskusta.

KUTSUmuistutus Timo Laanisen KESKUSTAN KUISKAAJA -kirjan julkistamistilaisuuteen27.9.2021 08:51:09 EEST | Kutsu

Odotetut muistelmat: TIMO LAANINEN, KESKUSTAN KUISKAAJA – VUOTENI POLITIIKASSA. Julkistamistilaisuus on torstaina 30.9. klo 9.30 Suomen Keskustan tiloissa, Apollonkatu 11 a, 00100 Helsinki. Riikka Uosukainen haastattelee Timo Laanista. VP. Ilmoittautuminen 27.9. mennessä: ilmo@kirjapaja.fi Lisätietoja, pdf- ja haastattelupyynnöt marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi; 040 553 4757. Aamukahvitarjoilu klo 9:stä lähtien. Tervetuloa!