Vetoomus Suomen hallitukselle: Afganistanin välittömässä hengenvaarassa olevia toimittajia autettava

Toimittajat ilman rajoja -järjestön Suomen osasto on toimittanut hallitukselle luottamuksellisesti tiedoksi luettelon afganistanilaisista toimittajista, joiden arvioidaan olevan välittömässä hengenvaarassa.

Lehdistötiedote 21.8.2021

Luettelo sisältää tiedot 26 toimittajasta, joista 19 on naisia ja 7 miehiä. Nimet, tiedot työnantajista ja perhesuhteista, sekä yhteystiedot on koottu Toimittajat ilman rajoja -järjestön (RSF) päämajassa Pariisissa. Se on toimitettu kaikille järjestön kansallisille osastoille sillä toivomuksella, että se toimitetaan edelleen kyseisten maiden hallituksille.

Vetoamme Suomen hallitukseen, jotta se evakuoidessaan henkilöitä Afganistanista ottaisi mahdollisuuksien mukaan huomioon myös nämä henkilöt, tarjoaisi heille ainakin tilapäistä suojaa ja hyväksyisi heidät mukaan Kabulista evakuoitavien joukkoon.

RSF on pyrkinyt myös suoraan vaikuttamaan siihen, että Afganistanissa toimivien journalistien turvallisuus taataan. Järjestön edustaja keskusteli 15.8.2021 Talebanin edustajan Zabihullah Mujahidin kanssa, joka vakuutti, että toimittajat saavat vapaasti jatkaa journalistista työtään.

Lisäksi RSF on lisäksi esittänyt, että YK:n turvallisuusneuvosto pitäisi epävirallisen kokouksen, jossa laadittaisiin yhteinen suunnitelma Afganistanin journalismin tukemiseksi.

Jarmo Mäkelä, puheenjohtaja, Toimittajat ilman rajoja Suomi ry, 040 844 2609

info@rsf.fi

+358 40 844 2609http://www.rsf.fi/

Toimittajat ilman rajoja – Suomen osasto on suomalainen kansalaisjärjestö, joka ottaa kantaa Suomen ja lähimaiden mediakentän rikkomuksiin, välittää kotimaassa tietoa kansainvälisistä sanan- ja lehdistönvapauskysymyksistä, vaikuttaa sananvapauden edistämiseksi Suomessa ja järjestää tilaisuuksia aiheeseen liittyen. Järjestö on perustettu vuonna 2013. Järjestön jäseniksi ovat tervetulleita kaikki sananvapautta kannattavat kansalaiset.

Väkivalta toimittajia kohtaan kaksinkertaistui Euroopassa – Pohjoismaat journalismin harvoja mallimaita, Saksakin putosi parhaiden joukosta20.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Toimittajien kohtaama väkivalta on lisääntynyt koronapandemian myötä, raportoi kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö, jonka vuotuinen maailmanlaajuinen lehdistönvapausindeksi World Press Freedom Index julkaistiin tänään. Suhteellisesti eniten tilanne on heikentynyt Euroopassa. Esimerkiksi Saksassa kymmenet toimittajat ovat joutuneet hyökkäysten kohteeksi. Indeksin kärjessä ovat Pohjoismaat. “Edes Suomessa toimittajat eivät ole turvassa, vaikka olemmekin listan kakkosena”, toteaa Toimittajat ilman rajoja järjestön Suomen puheenjohtaja Jarmo Mäkelä.

”Uhrien nimillä on väliä” – Sofi Oksanen muistaa Putinin kaudella tapettuja 36 toimittajaa ja herättelee: ”Novitsok on uhka koko yhteiskunnalle”11.10.2020 20:00:00 EEST | Tiedote

Toimittajat ilman rajoja vastustaa Julian Assangen luovuttamista – oikeudenkäynnin seuraaminen on tehty järjestölle erittäin vaikeaksi14.9.2020 13:23:07 EEST | Tiedote

“Erittäin huolestuttavaa” – Lehdistönvapaus vaarassa koko maailmassa: Korona kiihdyttää sananvapautta uhkaavia kriisejä, Suomikin uhattuna21.4.2020 07:00:00 EEST | Tiedote

RSF Virtual Conference 21.4. with Edward Snowden and Joseph E. Stiglitz: JOURNALISM IN CRISIS : THE DECISIVE DECADE20.4.2020 09:54:41 EEST | Kutsu