Vihdin kunta

Vihdin kunta edellyttää Väylävirastolta lisätoimenpiteitä hiilijunaliikenteestä aiheutuvan haitan poistamiseksi

Jaa

Maanantaina 14. joulukuuta pidetyssä kokouksessa Vihdin kunnanhallitus käsitteli Hanko-Hyvinkää-radan aiheuttamia tärinä- ja meluhäiriöitä ja kehotti Väylävirastoa ryhtymään lisätoimenpiteisiin hiilijunaliikenteestä Vihdin alueelle aiheutuvien haittojen poistamiseksi.

Hanko-Hyvinkää-rata kulkee Nummelan läpi sekä halkoo Ojakkalan ja Otalammen taajamat ja Selin kyläalueen.  Kuvassa Vihdin päätaajama Nummela. Kuva: Vihdin kunta
Hanko-Hyvinkää-rata kulkee Nummelan läpi sekä halkoo Ojakkalan ja Otalammen taajamat ja Selin kyläalueen. Kuvassa Vihdin päätaajama Nummela. Kuva: Vihdin kunta

Rautateitse tapahtuva tavaraliikenne Koverharin satamaan on aiheuttanut Vihdin alueella syksystä 2019 lähtien tavanomaista rautatieliikennettä suurempaa tärinää rautatien läheisillä kiinteistöillä. Etenkin yöaikaan tapahtuva liikenne ja siitä aiheutuva aistittavissa oleva tärinä sekä aikaisempaa suurempi melu on koettu erityisen häiritsevinä.

- Kuntalaiset ovat antaneet melu- ja tärinähaitoista ennätyksellisen määrän palautetta. Tämän johdosta pyysimme Väylävirastolta selvitystä häiriöistä ja niiden aiheuttajasta loppuvuodesta 2019. Rata on ollut osa Vihtiä lähes 150 vuotta, joten olemme kyllä yhteiselon aikana kokeneet jo paljon. Muutos häiriöissä on vain niin dramaattinen, että siihen on pakko puuttua, toteaa kunnanjohtaja Erkki Eerola.

Häiriöitä pyritty hillitsemään nopeusrajoituksin

Väylävirasto totesi kasvaneen tärinähaitan myös omissa selvityksissään ja päätti helmikuussa 2020 nopeuden alentamisesta määrätyillä rataosuuksilla. Rajoitus koskee yli 3000 tonnin painoisia junia, ja se astui voimaan 29.3.2020. Tämän lisäksi 13.12.2020 astui voimaan uusi nopeusrajoitus koskien yli 2500 tonnin painoisia junia.

- Väyläviraston tekemät toimenpiteet haittojen hillitsemiseksi ovat olleet hyvä alku, mutta ne eivät ole poistaneet ongelmaa ja ole siten riittäviä. Asetetut nopeusrajoitukset eivät koske kaikkia rataosuuksia Vihdin kunnan alueella, sanoo Eerola.

Hiilijunaliikenteestä suurin haitta Nummelassa

Hanko-Hyvinkää-rata kulkee Nummelan läpi sekä halkoo Ojakkalan ja Otalammen taajamat ja Selin kyläalueen. Alueet, joilta palautetta saadaan eniten, sijoittuvat Nummelaan.

Nummelassa on teetetty syksyn 2020 aikana selvityksiä melu- ja tärinähaitoista kahdella eri alueella, joilla on parhaillaan käynnissä asemakaavatyö. Molemmilta alueilta on olemassa vertailuaineistoa ajalta ennen hiilijunaliikenteen käynnistymistä. Selvitysten perusteella muutos on merkittävä, ja vaikuttaa maankäyttöön, jota alueelle voidaan osoittaa.                                                    

- Pidämme kohtuuttomana sitä, että Väylävirasto on sallinut yksipuolisella päätöksellä merkittäviä ympäristöhäiriöitä aiheuttavan hiilijunaliikenteen osoittamisen Hanko-Hyvinkää-radalle ilman erillisiä selvityksiä, vaikutusten arviointia tai niiden tahojen kuulemista, joihin muuttuneen liikenteen vaikutukset ulottuvat. Ratkaisulla on kiistaton vaikutus radan läheisyydessä sijaitsevien kiinteistöjen arvoon ja kehittämismahdollisuuksiin, toteaa Vihdin kunnan elinvoimajohtaja Petra Ståhl.

Kunnanhallituksen kannanotossa Vihdin kunta kehottaa Väylävirastoa ryhtymään viipymättä lisätoimenpiteisiin hiilijunaliikenteestä aiheutuvan haitan poistamiseksi.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kunnanjohtaja Erkki Eerola, puh. 044 467 5231, erkki.eerola@vihti.fi

Elinvoimajohtaja Petra Ståhl, puh. 050 576 6256, petra.stahl@vihti.fi

Kuvat

Hanko-Hyvinkää-rata kulkee Nummelan läpi sekä halkoo Ojakkalan ja Otalammen taajamat ja Selin kyläalueen.  Kuvassa Vihdin päätaajama Nummela. Kuva: Vihdin kunta
Hanko-Hyvinkää-rata kulkee Nummelan läpi sekä halkoo Ojakkalan ja Otalammen taajamat ja Selin kyläalueen. Kuvassa Vihdin päätaajama Nummela. Kuva: Vihdin kunta
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Vihdin kunta
Vihdin kunta
Asemantie 30
03100 NUMMELA

https://www.vihti.fi

Vihdin kunta

Vihdin kunta eli "Aktiivisten ihmisten Vihti" sijaitsee 45 minuutin ajomatkan päässä Helsingistä, Turun moottoritien ja valtatie 25:n risteyskohdassa. Vihdissä asuu lähes 30 000 asukasta ja yrityksiä on noin 3 000. Kunnan päätaajama on Nummela. Vihdin historia ulottuu yli 500 vuoden päähän.

Luonto on Vihdissä aina lähellä. Suurin osa Nuuksion kansallispuistosta sijaitsee Vihdissä, kunnan tärkein vesistö Hiidenvesi on osa Etelä-Suomen laajinta vesistöaluetta ja Salpausselkään kuuluva Nummelan harju kulkee kunnan läpi. Vihdin moni-ilmeinen luonto tarjoaa erinomaiset ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet.

Lisätietoja: vihti.fi ja visitvihti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vihdin kunta

Matalasta kiinteistöverosta Vihdin valtti?13.11.2020 13:27:10 EETTiedote

Monissa kunnissa nähdään tänä syksynä veronkorotuksia, sillä koronapandemia on ajanut jo ennestään taloushaasteiden kanssa painivat kunnat ja kaupungit ahtaalle. - Verojen nosto on usein helppo keino tasapainottaa kunnan taloutta. Kunnanvaltuuston tuorein päätöksin Vihdin kunta jatkaa kuitenkin historiallista jatkumoa, jossa kunnallisveroon ja kiinteistöveroon ei tehdä korotuksia. Vihti ei ole vuoden 2015 jälkeen korottanut lainkaan veroprosentteja. Päinvastoin, Vihdissä verot ovat laskeneet siten, että kiinteistöverojen tarkastelussa kunta on yksi Uudenmaan alhaisimmista verottajista, kertoo kunnanjohtaja Erkki Eerola. Ylen lokakuussa tekemässä vertailussa Vihdin kerrotaan laskeneen vakituisen asunnon kiinteistöveroa 25 prosenttia vuodesta 2010 lähtien ja olevan siten eniten kyseistä veroa laskenut kunta. - Alhaisen kiinteistöveron voi nähdä ehdottomasti myös Vihdin valttina. Tämä saattaa kiinnostaa uusien kuntalaisten lisäksi erityisesti suuria liike- ja tuotantotiloja vaativia yrity

Kehä V Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi9.10.2020 15:25:55 EESTTiedote

Valtatie 25 Hangon ja Mäntsälän välillä kuuluu Suomen maanteiden pääväyliin. Yhdessä Mäntsälän ja Porvoon välillä kulkevan kantatie 55:n kanssa tiet muodostavat Kehä V:ksi kutsutun väylän ja kehityskäytävän rungon Hanko-Hyvinkään rautatien kanssa. Kehä V:n vaikutusalueella on 221 000 asukasta, ja kuntien väestönkasvu on ollut yli 11 prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana. Vihti yhdessä Kehä V:n kehittäjäkuntien – Hangon, Raaseporin, Nurmijärven, Hyvinkään ja Mäntsälän – kanssa edistää kehätien parantamista Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi vuoteen 2030 mennessä.

Vihdiltä vahva ei ruuhkamaksuille jo vuosi sitten7.10.2020 16:20:57 EESTTiedote

Parhaillaan kunnissa käsiteltävänä oleva Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimus 2020–2031 on jatkoa sopimuskaudelle 2016–2019. Vihdin kunnanvaltuusto hyväksyi MAL-suunnitelman 9. syyskuuta 2019, mutta lausui jo silloin, ettei Vihti tue tie- tai ruuhkamaksujen käyttöönottoa miltään osin. Vihdin kanta ruuhkamaksuihin on yhä ennallaan: 21. päivä syyskuuta 2020 pidetyssä kokouksessaan kunnanvaltuusto kieltäytyi hyväksymästä ruuhkamaksujen käyttöönottoa osana MAL-sopimusta 2020–2031.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme