Viking Maltin uuden mallastamon avajaisjuhla Lahdessa

Viking Maltin uusi mallastamo vihittiin juhlallisesti käyttöön 23.5.2023 Lahdessa.

Mallastamon tuotantokapasiteetti on noin 85 000 t/a ja tulevaisuudessa se tulee korvaamaan yhtiön nykyisen tuotantolaitoksen. Uudessa tehtaassa tullaan valmistamaan pilsnermaltaita, laaja valikoima erikoismaltaita sekä Viking Maltin härkäpavun mallastamiseen perustuvaan innovaatioon pohjautuvia Sprau-tuotteita. Lisäksi moderni tuotantolaitos vahvistaa Viking Maltin kestävän kehityksen strategiaa entistä paremman energiatehokkuuden ja työympäristön terveyden ja turvallisuuden mahdollistajana.

“Uuden tehtaan rakentaminen on ollut todellisen tiimityön aikaansaannos, toteaa Kasper Madsen, Viking Maltin toimitusjohtaja. Työhön ovat osallistuneet Viking Maltin omien resurssien lisäksi laaja joukko yhteistyökumppaneita ja asiakkaitamme. Näin monimutkaisen rakennusprojektin johtaminen tänä epävarmuuden aikana, jota ovat leimanneet sekä koronapandemia että sotatila Euroopassa, on vaatinut erittäin vahvoja ja luotettavia yhteistyökumppaneita.”

Pär-Gustaf Relander, omistaja ja hallituksen puheenjohtaja korostaa, että uuden mallastamon toteutus Lahteen on tärkeä merkkipaalu Viking Maltin historiassa ja edistysaskel yhtiön pitkän aikavälin strategian toteutuksessa tavoitteena kestävän liiketoiminnan rakentaminen tuleville sukupolville.

Viking Malt myy tuotteitaan kaikkialle maailmaan panimo- tislaamo- ja elintarviketeollisuudelle. Yhtiöllä on pitkä historia ja tällä hetkellä yhtiön omistajaa, Polttimo Oy:tä yrityksessä edustaa suvun 5. sukupolvi. Viking Maltin toinen omistaja on ruotsalainen Svenska Lantmännen. Polttimo täyttää tänä vuonna 140 vuotta ja on kautta historiansa selviytynyt sopeutumalla liiketoimintaympäristön muutoksiin sekä panostamalla laatuun ja innovaatioihin.

Tänään Viking Malt -konserni toimii viidessä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Liettuassa sekä Puolassa, jossa yhtiöllä on kaksi mallastamoa. Tuotantokapasiteetti on 610 000 t/a ja konsernin liikevaihto n. 300 milj. eur. Yhtiön palveluksessa on 260 henkilöä. Viking Malt on Itämeren alueen suurin mallastamo, 5. Euroopassa ja 9. maailmassa. Lisäksi se on johtava erikoismaltaiden valmistaja kansainvälisesti. Viking Malt -konsernin omistavat Polttimo (62,5 %) ja Svenska Lantmännen (37,5 %).

Lisätiedot:

Pär-Gustaf Relander,
Hallituksen puheenjohtaja,

Kasper Madsen,
CEO Viking Malt Group,

Pia Valve,
VP HR and Communications Viking Malt Group,

Finmaltin peruskivi muurattu Lahdessa – uuden mallastamon rakennustyö etenee suunnitellusti16.6.2021 09:38:26 EEST | Tiedote

Viking Maltille myönnetty Platinum Medal tunnustuksena kestävyyskehitystöstä ja -toimenpiteistä17.3.2021 10:56:33 EET | Tiedote