Vinnaren i Östra Nylands företagspristävling är Borealis Polymers Oy

Helsingforsregionens Handelskammares företagspris 2022 har tilldelats Borealis Polymers Oy. Det prisbelönta företaget har gjort betydande satsningar i utvecklingen av välbefinnande på arbetsplatsen och har under pandemin tagit i bruk imponerande metoder för välbefinnandet.

Temat i år var Välbefinnande på arbetsplatsen – nyckeln till framgång. Ordförande för Prisnämnden och Östra Nylands Handelskammarhenhet, Brunbergs verkställande direktör Katarina Enholm prisar företagen som deltagit i tävlingen för deras mod och vision. Företagen har visat stor innovation i att utveckla det fysiska, psykiska och sociala välbefinnandet på arbetsplatsen.

Vikten av välbefinnande på arbetsplatsen ökar hela tiden och redan inom en snar framtid kommer välbefinnande på arbetsplatsen att bli en nyckelfaktor för företagets framgång, i takt med att tillgången på arbetskraft blir svårare. Genom att använda nya, innovativa metoder för välmående kan ett företag differentiera sig från sina konkurrenter och på så sätt bygga upp sitt rykte som en ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare. Borealis Polymers är ett utmärkt exempel på ett företag som aktivt och systematiskt investerar i sin personal på många olika sätt. Företaget har framgångsrikt kunnat fortsätta att stödja en hälsosam livsstil även under den rådande pandemin, framhåller Enholm.

Enligt Enholm tog prisnämnden inte bara hänsyn till antalet innovativa åtgärder vid valet av vinnaren. De ekonomiska nyckeltalen inverkade också vid valet.

Borealis Polymers Oy, som tillverkar polyolefinplaster och baskemikalier, är verksam i Sköldvik, Borgå. Borealis sysselsätter cirka 900 personer. Borealis har lanserat ett omfattande samarbetsprogram SPIRIT (Sustainable Plastics Industry Transformation). Syftet med programmet är att tillsammans med nuvarande och nya partners leda plastindustrins förändring mot en mer hållbar framtid, vilket innebär användning av förnybara och återvunna råvaror och koldioxidneutral produktion.

”Personalen är Borealis viktigaste framgångsfaktor och vi anser att välbefinnande på arbetsplatsen är otroligt viktigt. Det är verkligen fint att det arbete vi har gjort för att befrämja välmående på arbetsplatsen belönas med Östra Nylands handelskammares företagspris, säger Salla Roni-Poranen, vd för Borealis Polymers Oy och fortsätter “När Covid-19 pandemin började, anpassades åtgärderna till att fungera även under koronatiden och dessutom utvecklades det helt nya åtgärder för att stödja personalens välmående. Vi insåg i vilket speciellt läge vi var och hur viktigt det var att fortsättningsvis ta hand om vår personal, eftersom verksamhetens kontinuitet är helt beroende av dem även i exceptionella tider.”

Syftet med Östra Nylands företagspris är att årligen lyfta fram företagens betydelse vid uppbyggnadet av samhällets välmående. Östra Nylands Företagspris delades ut redan för 23: e gången vid Östra Nylands Handelskammarenhets Näringslivsmorgon den 12.5.2022.

Kontakter

Katarina Enholm, prisnämndens ordförande, tel. 050 635 44, katarina.enholm@brunberg.fi

Mathias Kivikoski, vice ordförande, tel. 040 570 5115, mathias.kivikoski@sok.fi,

Salla Roni-Poranen, Borealis Polymers Oy, VD, tel. 050 379 4080, salla.roni-poranen@borealisgroup.com