Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja KongressikeskusTurun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.

Kai Aareleid (kuva: Igor Kotjuh)

− Lähihistoria näkyy vahvasti Viron kirjallisuudessa, työstetään auki niitä kohtia, joissa ennen on ollut hiljaisuus, vaikeneminen. Mutta käsitellään myös virolaisuuden syviä juuria. Huomion arvoista on, että Virossa kirjoitetaan ja julkaistaan todella paljon. Siellä on syntynyt ihan uusi, suomalaisille vielä melko tuntematon kirjailijasukupolvi – ja he ovat nyt esillä Turun Kirjamessuilla, kertoo Suomen Viro-instituutin toiminnanjohtaja Sanna Immanen.

Lukuisissa messukeskusteluissa kohtaavat virolaiset ja suomalaiset kirjailijat. Lukijat pääsevät jututtamaan naapurimaan kirjailijoita bloggaajatapaamisissa.

Kauno- ja tietokirjallisuuden lisäksi messuilla on mukana suosittua Viro-aiheista matkakirjallisuutta. Maan lastenkirjallisuutta taas on suomennettu melko vähän, mutta syksyllä on tulossa käännöksiä, jotka pääsevät esille Turun Kirjamessuilla.

Viro huomioi messujen lapsikävijät ja heille on tulossa mm. työpajapuuhaa.

Tiedote ja kuvat kirjailijoista:

Toiminnanjohtaja Sanna Immanen, Viro-Instituutti, puh. 040 515 0085, sanna@viro-instituutti.fi

Kulttuurineuvos Anu Kippasto, Viron suurlähetystö, anu.kippasto@mfa.ee

Ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen, Turun Kirjamessut, puh. 0400 415 687, seppo.puttonen@turunmessukeskus.fi

www.kirjamessut.fi #kirjamessut

Kai Aareleid (kuva: Igor Kotjuh)
Paavo Matsin (kuva: Priit Mürk)
Andrei Ivanov (kuva Jüri Dubov)

Yli 50 näytteilleasettajaa hyvällä asialla – vapaaehtoiset messujen pääsylippumaksut Saaristomeren hyväksi7.11.2018 10:12Tiedote

Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Tapahtumassa on 54 näytteilleasettajaa. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä yhdessä hallissa laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Tiikeri-pomppulinna.

Vapaaehtoiset pääsymaksut Saaristomeren hyväksi - Maksuton venemessutapahtuma Turussa 8.-11.11.31.10.2018 11:40Tiedote

Tiedote 31.10.2018. Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Tapahtuman vapaaehtoiset lipputulot lahjoitetaan Saaristomeren hyväksi. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä, joista suurin osa on uusia. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Pomppulinnamaailman testausta.

Messuhumua Turun Messukeskuksessa viikonloppuna – Twerkkausta, kansainvälinen tankotanssikilpailu ja Onnellisten mummojen muotinäytös26.10.2018 10:30Tiedote

Turun Messukeskuksen tapahtumassa puhutaan viikonloppuna mm. terveydestä, hyvinvoinnista sekä erilaisista terveysväitteistä. Kädentaidot, muoti ja kauneustrendit sekä erilaiset henkisen kasvun puheenvuorot ovat myös vahvasti esillä. Yhteistapahtuma Osaava Nainen, Terve Olo ja Outlet järjestetään Turun Messukeskuksessa 26.-28.10. Vilkkaassa messuviikonlopussa on mukana noin 220 yritystä, ja yleisöllä on mahdollisuus tutustua 130:een ohjelmanumeroon.

Greppa sminktips och hantverkstekniker26.10.2018 10:30Tiedote

Evenemanget Kvinnor som Kan arrangeras tillsammans med evenemangen Må bra och Outlet på Åbo Mässcentrum 26–28.10. Totalt medverkar omkring 220 företag i evene¬manget och därutöver framträder tiotals intressanta gäster med anföranden och infor¬mations¬inslag. Bland annat kommer en intressant paneldiskussion att föras på temat Utmaningar och möjligheter med artificiell intelligens. Arrangör för diskussionen är Henry ry.

Meikkivinkit ja käsityötekniikat haltuun22.10.2018 13:33Tiedote

Osaava Nainen -tapahtuma järjestetään yhdessä Terve Olo ja Outlet-tapahtumien kanssa Turun Messukeskuksessa 26.-28.10. Kaikkiaan noin 220 yritystä osallistuu tapahtumaan ja lisäksi messuilla esiintyy kymmeniä mielenkiintoisia vieraita puheenvuoroineen ja tietoiskuineen. Tapahtumassa käydään muun muassa mielenkiintoinen paneelikeskustelu, jonka aiheena on Tekoälyn haasteet ja mahdollisuudet. Keskustelun järjestää Henry ry.