Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja KongressikeskusTurun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.

Kai Aareleid (kuva: Igor Kotjuh)

− Lähihistoria näkyy vahvasti Viron kirjallisuudessa, työstetään auki niitä kohtia, joissa ennen on ollut hiljaisuus, vaikeneminen. Mutta käsitellään myös virolaisuuden syviä juuria. Huomion arvoista on, että Virossa kirjoitetaan ja julkaistaan todella paljon. Siellä on syntynyt ihan uusi, suomalaisille vielä melko tuntematon kirjailijasukupolvi – ja he ovat nyt esillä Turun Kirjamessuilla, kertoo Suomen Viro-instituutin toiminnanjohtaja Sanna Immanen.

Lukuisissa messukeskusteluissa kohtaavat virolaiset ja suomalaiset kirjailijat. Lukijat pääsevät jututtamaan naapurimaan kirjailijoita bloggaajatapaamisissa.

Kauno- ja tietokirjallisuuden lisäksi messuilla on mukana suosittua Viro-aiheista matkakirjallisuutta. Maan lastenkirjallisuutta taas on suomennettu melko vähän, mutta syksyllä on tulossa käännöksiä, jotka pääsevät esille Turun Kirjamessuilla.

Viro huomioi messujen lapsikävijät ja heille on tulossa mm. työpajapuuhaa.

Tiedote ja kuvat kirjailijoista:

Toiminnanjohtaja Sanna Immanen, Viro-Instituutti, puh. 040 515 0085, sanna@viro-instituutti.fi

Kulttuurineuvos Anu Kippasto, Viron suurlähetystö, anu.kippasto@mfa.ee

Ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen, Turun Kirjamessut, puh. 0400 415 687, seppo.puttonen@turunmessukeskus.fi

www.kirjamessut.fi #kirjamessut

Kai Aareleid (kuva: Igor Kotjuh)
Paavo Matsin (kuva: Priit Mürk)
Andrei Ivanov (kuva Jüri Dubov)

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Digitalisaatio, ympäristöasiat ja osaajatarpeet meriteollisuudessa7.5.2018 11:43Tiedote

Navigate-messut, 16.-17.5., on kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen. Joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa järjestettävä tapahtuma on aikaisempaa suurempi. Tapahtumassa on mukana noin 200 alan yritystä. Tapahtumaan on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.