Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja KongressikeskusTurun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.

Kai Aareleid (kuva: Igor Kotjuh)

− Lähihistoria näkyy vahvasti Viron kirjallisuudessa, työstetään auki niitä kohtia, joissa ennen on ollut hiljaisuus, vaikeneminen. Mutta käsitellään myös virolaisuuden syviä juuria. Huomion arvoista on, että Virossa kirjoitetaan ja julkaistaan todella paljon. Siellä on syntynyt ihan uusi, suomalaisille vielä melko tuntematon kirjailijasukupolvi – ja he ovat nyt esillä Turun Kirjamessuilla, kertoo Suomen Viro-instituutin toiminnanjohtaja Sanna Immanen.

Lukuisissa messukeskusteluissa kohtaavat virolaiset ja suomalaiset kirjailijat. Lukijat pääsevät jututtamaan naapurimaan kirjailijoita bloggaajatapaamisissa.

Kauno- ja tietokirjallisuuden lisäksi messuilla on mukana suosittua Viro-aiheista matkakirjallisuutta. Maan lastenkirjallisuutta taas on suomennettu melko vähän, mutta syksyllä on tulossa käännöksiä, jotka pääsevät esille Turun Kirjamessuilla.

Viro huomioi messujen lapsikävijät ja heille on tulossa mm. työpajapuuhaa.

Tiedote ja kuvat kirjailijoista:

Toiminnanjohtaja Sanna Immanen, Viro-Instituutti, puh. 040 515 0085, sanna@viro-instituutti.fi

Kulttuurineuvos Anu Kippasto, Viron suurlähetystö, anu.kippasto@mfa.ee

Ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen, Turun Kirjamessut, puh. 0400 415 687, seppo.puttonen@turunmessukeskus.fi

www.kirjamessut.fi #kirjamessut

Kai Aareleid (kuva: Igor Kotjuh)
Paavo Matsin (kuva: Priit Mürk)
Andrei Ivanov (kuva Jüri Dubov)

Varsinais-Suomen suuret rakennusmessut 8.-10.2. – Messutalo ja uutuudet houkuttelevat remontoijia ja rakentajia messuille Turkuun8.2.2019 10:31:44Tiedote

Rakenna & Sisusta -messut tuovat Turun Messukeskuksen 8.-10.2. täyteen rakentamisen ja remontoinnin tuotteita ja palveluita. Viikonlopun aikana Turun Messukeskuksessa järjestetään mm. rakentaja- ja remonttikouluja (Prkk ry) sekä ammattilaisille suunnattu Lounais-Suomen Rakennuspäivä. 2019 tulee olemaan alueella vireän rakentamisen aikaa.

Turun Kirjamessut 4.-6.10. uudistuu - Ensi syksyn messuteemoiksi nousevat teatteri, ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset ja lukutaito31.1.2019 13:00:00Tiedote

Turun Kirjamessujen tiedote, julkivapaa 31.1.2019 kello 13. Turun Kirjamessujen teemoittelu uudistuu - tulevina vuosina messuteemoiksi nostetaan kirjallisuuden lisäksi rinnalle myös muita taiteenlajeja. Turun Kirjamessut järjestetään 4.-6.10. Turun Messukeskuksessa. Uudistuksen myötä Kirjamessut siirtyy teemoitteluun, jossa poikkitaiteellisen pääteeman ohella on vuosittain yksi tai muutamia keskeisiä ajankohtaisteemoja, jotka käsittelevät kulloinkin ajassa liikkuvia ilmiöitä ja puheenaiheita.

Kutsu: Turun Kirjamessut uudistuu28.1.2019 09:18:29Kutsu

Mediakutsu 28.1. / Turun Kirjamessut 2019. Turun Kirjamessut järjestetään 4.-6.10. Turun Messukeskuksessa. Tämä, vuodesta 1990 järjestetty messutapahtuma, kerää vuosittain yli 20 000 kirjan ystävää saman katon alle. Sadat ajankohtaiset ohjelmanumerot ja kirja- ja kulttuurivieraat kiinnostavat yleisöä. Vuosittain vaihtuvat aiheet ja teemat esittelevät elämän kirjon. Kiinnostavat keskustelut messuilla tuovat esille niin pieniä kuin suuriakin puheenaiheita. Samaan aikaan Kirjamessujen kanssa järjestetään myös Turun Ruoka- ja Viinimessut.

Luontoteemainen messutalo kohoaa Rakenna & Sisusta -messuille21.1.2019 12:45:16Tiedote

Tiedote 21.1.2019. Rakenna & Sisusta -messut Turun Messukeskuksessa esittelevät yleisölle rakennusalan yrityksiä ja osaamista 8.-10.2. Näytteilleasettajia on tapahtumassa noin 250 yritystä, ja tapahtuma onkin lounaisen Suomen alan suurin messutapahtuma. Esillä on mm. lukuisia kauden uutuustuotteita. Rakentajien ja remontoijien tietopaketille on käyttöä, sillä Varsinais-Suomen alueella on myönteistä liikehdintää ja mm. työpaikkoja on hyvin tarjolla.

Vihersukellus kevääseen maaliskuussa - Piha & Puutarha -messuilla kukkasidontakilpailu16.1.2019 14:15:22Tiedote

Tiedote 16.1.2019. Piha & Puutarha -messut Turun Messukeskuksessa tarjoavat jälleen aikaisen kevään tuoksuineen, yleiskoristeluineen ja väreineen. Odotettu kevättapahtuma järjestetään 29.-31.3. Järjestelyissä ovat mukana Lounais-Suomen Puutarhayhdistys, Ammattiopisto Livia, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piiri ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piiri. Luvassa on todellinen vihersukellus. Maa, ilma ja vesi ovat kaikki huomioituja puutarhamessujen ilmeessä.