VUODEN NUORI SOMMELIER LÄHTEE KISAAMAAN MEKSIKOON

Tampereella ravintola Suomalaisella Klubilla 7.5.2018 järjestetyn Vuoden Nuori Sommelier -kisan tiukka finaalitaisto ratkesi tamperelaisen Kirsi Seppäsen voittoon. Hän lähtee 18.-22.9.2018 edustamaan Suomea Meksikoon MM-kilpailuihin.

Voitokas Kirsi Seppänen työskentelee tamperelaisen viinibaari Deli & Wine Bar 1909:n ravintolapäällikkönä. Hän on aikaisemmin työskennellyt mm. Ravinteli Huberissa. Seppänen oli voitostaan ja kehityksestään ansaitun iloinen.

– Jo tekiessä tuntui siltä, että nyt menee paremmin kuin viime vuonna. Toki koko ajan tiesin, että kun olen näin kovassa seurassa, tulevat pisteet menemään tiukille. Huippuhauska kisa jälleen kerran!

Seppänen suosittelee kisaamaan lähtemistä kaikille nuorille alalla operoiville, sillä opin ammentamisen ja lystikkyyden lisäksi kisakokemukset helpottavat jännitystä arjen kiperissä työtilanteissa.

– Kisatilanteissa sitä laittaa itsensä likoon ja jännittää todella paljon, mutta niistä kokemuksista saa varmuutta omaan työskentelyyn. Se helpottaa itsensä kantamista vaikeissakin tilanteissa, Seppänen kertoo.

Alastaan innostunut Seppänen organisoi työssään Delissä erilaisia viinitastingeja ja pääsee tapaamaan lukuisia juomatuottajia.

Tamperelaisessa Ravintola C:ssä työskentelevä Juulia Eloranta suoriutui kisassa toiseksi. Eloranta ja Seppänen ovat treenanneet kisoja varten myös yhdessä, toinen toistaan kannustaen.

– Kisat ovat kokonaisuudessaan todella opettavaisia. Huomasimme taas, että olemme kaikki kehittyneet viime kerrasta. Tämä on muutenkin äärimmäisen hieno kilpailuyhteisö, jossa kaikki tsemppaavat toisiaan. Ja loppujen lopuksi tässä kaikki kilpailevat itseään vastaan. Kyseessä on oma, henkilökohtainen haaste, Eloranta summaa.

Kolmanneksi sijoittunut Saara Alander on voittanut Vuoden Tarjoilija -tittelin vuonna 2015. Hän työskentelee helsinkiläisen ravintola Murun ravintolapäällikkönä.

– Treenaamme Murussa paljon yhdessä. Työnantaja antaa harjoittelulle resurssit, tilat ja raaka-aineet. Tämä on todella tärkeää kisaan valmistautumisessa, Alander kiittelee.

Vuoden Nuori Sommelier -kilpailu

Vuoden Nuori Sommelier -kisa on Chaîne des Rôtisseurs -järjestön vuosittain järjestämä kilpailu. Yksi järjestön tärkeimpiä päämääriä on auttaa lahjakkaita nuoria ravintola-ammattilaisia kehittämään ammattitaitoaan edelleen.

Sommelierien finaalitehtävät:

Viinin tunnistustehtävä (valmistusalue jne.)
Kuohuviinin kaataminen ja tarjoilu
Juustojen tunnistus ja juomasuositukset niille
Viinin dekantoiminen ja tarjoilu
Viinilistan korjaus

Tammikuussa tamperelainen Emmiina Lehtonen voitti Vuoden Nuori Kokki 2018 -kisan ja mittelee taitojaan 7. 9.2018 MM-taistossa Taiwanissa.

Lataa kuvat täältä

Kuvat Ronja Honko

Taina Vilkuna
Chargée de Presse La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs, Finlande
finlande@rotisseurs.fi

Kirsi Seppänen on Vuoden Nuori Sommelier

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Kasvisruoka kiinnostaa koululaisia yhä enemmän – koululaistapahtuma kasvisruokateemalla Lahdessa12.4.2018 08:59Tiedote

Suomalainen koulutus on tunnustettua ja arvostettua maailmalla. Sen erityispiirteenä on samanlaiset mahdollisuudet kaikille oppilaille asuinpaikasta tai elintasosta riippumatta. Se tarjoaa ilmaisen opetuksen, materiaalit, matkat ja jo 80 vuoden ajan kouluruokailun jokaisena koululaisen työpäivänä. Nyt koululaiset pääsevät itse tekemään ruokaa läheisilleen koulun keittiössä yhdessä alan harrastajien ja ammattilaisten kanssa.

Suomen suurimman gastronomisen järjestön puheenjohtajaksi Johanna Hornborg-Ojala3.4.2018 08:00Tiedote

Suomen suurimman ja merkittävimmän gastronomisen järjestön Chaîne des Rôtisseurs -Suomen Paistinkääntäjien puheenjohtajaksi eli valtavoudiksi on nimitetty Johanna Hornborg-Ojala. Suomen Paistinkääntäjien toiminnan tarkoitus on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä alan ammattilaisten ja harrastajien kanssa. Hornborg-Ojala on jäsenenä harrastajataustainen.