SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Yhä harvempi asiakas tarttuu kaupassa muovikassiin

Vaikka S-ryhmän markettien asiakasmäärät kasvavat vuosi vuodelta, yhä harvempi ostos päätyy kaupasta ostettuun muovikassiin. Alkuvuoden aikana muovikasseja myytiin lähes 3 miljoonaa vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Samaan aikaan muut kassivaihtoehdot kasvattavat suosiotaan.

Vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla S-ryhmän markettien muovikassien myynti laski 4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
– Meidän asiakasmäärillämme puhutaan suurista määristä eli lähes kolmesta miljoonasta muovikassista. Enää vain joka neljä asiakas ostaa muovikasseja, kertoo suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Samalla, kun muovikassien kulutus vähenee, S-ryhmän tavoitteena on lisätä ostoskasseissa käytettävän kierrätysmuovin määrää. Kierrätysmateriaalin osuus kaikista myydyistä muovikasseista on jo nyt lähes 60 prosenttia.

Muovikassin vaihtoehdot kovassa nosteessa

Muovikasseja korvaavat muut kassivaihtoehdot kasvattavat myyntiään rajusti.
– Biohajoavien kassien myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa viime vuoden alkupuoliskolta tähän vuoteen huimat 47 prosenttia. Myös paperikassit olivat kovassa, lähes 30 prosentin, kasvuvauhdissa, vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi S-ryhmän vähittäiskaupasta summaa.
Muovikassien myynnin lasku näkyy myös jätepussien vuosi vuodelta kasvavana myyntinä. Viimeisen kahden vuoden aikana niiden myynti on kasvanut yli 20 prosenttia.
– Ohuemmasta muovista valmistettujen jätepussien käyttö roskapusseina on usein suositeltavampaa kuin tavallisten muovikassien, Loukaskorpi vahvistaa.

Oma kassi mukaan kauppareissulle

Yhä useampi asiakas myös pitää mukana jo aiemmin hankittua kassia. Tästä kertonee kestävien vaihtoehtojen myynnin selvä taittuminen. Vielä aiemmin vauhdilla kasvaneet myyntiluvut ovat tämän vuoden aikana hidastuneet kestokassien osalta vain pieneen kasvuun. Puuvillakasseissa myynti taas on suorastaan romahtanut.
– Tässä yhteydessä on hyvä muistuttaa, että kassista riippumatta meidän kaikkien kuluttajien olisi hyvä käyttää sitä mahdollisimman monta kertaa. Se on ympäristön kannalta tärkeä ekoteko, Anni Loukaskorpi päättää.
S-ryhmän asiakkaat voivat pitää kätevästi silmällä ostoskassien kulutustaan Omat ostot -palvelussa, jossa voi seurata kuukausitasolla, millaisia ostoskasseja ja kuinka paljon mukaan tarttuu. Talkoot ovat yhteiset, koska S-ryhmä on mukana kansallisessa sitoumuksessa, jonka tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä kukin suomalainen käyttää enintään 40 muovikassia vuodessa.

Lisätietoja:
Suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen, SOK, p. 010 76 81911, sähköposti: mika.lyytikainen@sok.fi
Vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi, SOK, p. 010 76 80349, sähköposti: anni.loukaskorpi@sok.fi

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 20 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Finlayson lähtee astiabusinekseen – haastaa kilpailijat arkismilla1.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kaksisataa vuotta kodintekstiilejä suunnitellut ja valmistanut Finlayson tekee uuden aluevaltauksen ja lanseeraa astiasarjan, Mittavan. Astiat on suunniteltu sopimaan mahdollisimman saumattomasti suomalaiseen arkeen: ne toimivat myös mittoina, niissä on vesiurat ja ne sopivat kukkarolle. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi. Mittava-astiat tulevat yksinmyyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin heinäkuun alusta.

Pienten ruokayrittäjien haasteet esiin – Suomalainen menestysresepti näyttää innovaatioiden matkan kaupan hyllylle28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Uuden ruokatuotteen matka kaupan hyllylle on usein pitkä ja täynnä haasteita. Isoilla yrityksillä on rahaa tuotekehitykseen ja markkinointiin. Mutta miten samassa kisassa pärjäävät pienet elintarvikeyritykset tai henkilö, jolla on tuoteidea, mutta ei vielä yritystoimintaa lainkaan? Sunnuntaina alkavassa Suomalainen menestysresepti -tv-sarjassa seurataan kuuden pienyrittäjän matkaa, kun he yrittävät rakentaa ideastaan kaupan hyllyllä pärjäävää menestystuotetta.