Yhä harvempi asiakas tarttuu kaupassa muovikassiin

Vaikka S-ryhmän markettien asiakasmäärät kasvavat vuosi vuodelta, yhä harvempi ostos päätyy kaupasta ostettuun muovikassiin. Alkuvuoden aikana muovikasseja myytiin lähes 3 miljoonaa vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Samaan aikaan muut kassivaihtoehdot kasvattavat suosiotaan.

Vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla S-ryhmän markettien muovikassien myynti laski 4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
– Meidän asiakasmäärillämme puhutaan suurista määristä eli lähes kolmesta miljoonasta muovikassista. Enää vain joka neljä asiakas ostaa muovikasseja, kertoo suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Samalla, kun muovikassien kulutus vähenee, S-ryhmän tavoitteena on lisätä ostoskasseissa käytettävän kierrätysmuovin määrää. Kierrätysmateriaalin osuus kaikista myydyistä muovikasseista on jo nyt lähes 60 prosenttia.

Muovikassin vaihtoehdot kovassa nosteessa

Muovikasseja korvaavat muut kassivaihtoehdot kasvattavat myyntiään rajusti.
– Biohajoavien kassien myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa viime vuoden alkupuoliskolta tähän vuoteen huimat 47 prosenttia. Myös paperikassit olivat kovassa, lähes 30 prosentin, kasvuvauhdissa, vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi S-ryhmän vähittäiskaupasta summaa.
Muovikassien myynnin lasku näkyy myös jätepussien vuosi vuodelta kasvavana myyntinä. Viimeisen kahden vuoden aikana niiden myynti on kasvanut yli 20 prosenttia.
– Ohuemmasta muovista valmistettujen jätepussien käyttö roskapusseina on usein suositeltavampaa kuin tavallisten muovikassien, Loukaskorpi vahvistaa.

Oma kassi mukaan kauppareissulle

Yhä useampi asiakas myös pitää mukana jo aiemmin hankittua kassia. Tästä kertonee kestävien vaihtoehtojen myynnin selvä taittuminen. Vielä aiemmin vauhdilla kasvaneet myyntiluvut ovat tämän vuoden aikana hidastuneet kestokassien osalta vain pieneen kasvuun. Puuvillakasseissa myynti taas on suorastaan romahtanut.
– Tässä yhteydessä on hyvä muistuttaa, että kassista riippumatta meidän kaikkien kuluttajien olisi hyvä käyttää sitä mahdollisimman monta kertaa. Se on ympäristön kannalta tärkeä ekoteko, Anni Loukaskorpi päättää.
S-ryhmän asiakkaat voivat pitää kätevästi silmällä ostoskassien kulutustaan Omat ostot -palvelussa, jossa voi seurata kuukausitasolla, millaisia ostoskasseja ja kuinka paljon mukaan tarttuu. Talkoot ovat yhteiset, koska S-ryhmä on mukana kansallisessa sitoumuksessa, jonka tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä kukin suomalainen käyttää enintään 40 muovikassia vuodessa.

Lisätietoja:
Suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen, SOK, p. 010 76 81911, sähköposti: mika.lyytikainen@sok.fi
Vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi, SOK, p. 010 76 80349, sähköposti: anni.loukaskorpi@sok.fi

Ranskalaisbistro Frans & Amelien syyslistalla herkutellaan kurpitsakeitolla ja poronpaistilla – Maistelumenu kokoaa syksyn maut yhteen16.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsinkiläisen Frans & Amelien ja sen yhdeksän sisarravintolan syysmenu on lämpimien makujen juhlaa. Poronpaistin kanssa nautitaan herkkutattia ja lime-selleripyreetä, kananpojanrinnan kanssa punajuuricouscousia. Uuniomenapannukakku saa vierelleen kardemummasiirappia ja manteli-suklaamousse suolaista kinuskia. Uutena tarjoillaan listan maut yhteen kokoava, ystävän kanssa jaettava maistelumenu.

Peliala valtaa Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Prisman käyttötavarakaupan syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot myymälöihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on laajasti kaikkien saatavilla myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria ympäri Suomen pelaamaan reilusti ja tyylillä.

Legendaarinen helsinkiläinen yökerho muuntui monipuoliseksi tapahtumatilaksi10.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsingin keskustassa sijaitsevassa Original Sokos Hotel Presidentissä avautuu syyskuussa uusi usean sadan hengen tapahtumatila Pressa Forum. Forum rakentui talossa vuodesta 1980 toimineen legendaarisen yökerhon tilalle. Yhdessä viereisen auditorion kanssa Pressa Forum tarjoaa nyt modernin ja monipuolisen näyttämön niin kokouksiin, seminaareihin, näyttelyihin, pikkujouluihin kuin juhlaillallisiin.

S-ryhmältä ensimmäisenä palvelu, joka kertoo ruokaostosten todellisen kotimaisuuden4.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset voivat seurata ensimmäistä kertaa yhdessä palvelussa ostamiensa ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. S-ryhmän Omat ostot -palvelussa lokakuussa aukeava kotimaisuuslaskuri erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Jatkossa kotimaisuudesta kertova Hyvää Suomesta -merkki löytyy myös kaikkien S-ruokakauppojen hyllynreunaetiketeistä.