Yhä harvempi asiakas tarttuu kaupassa muovikassiin
Vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla S-ryhmän markettien muovikassien myynti laski 4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
– Meidän asiakasmäärillämme puhutaan suurista määristä eli lähes kolmesta miljoonasta muovikassista. Enää vain joka neljä asiakas ostaa muovikasseja, kertoo suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Samalla, kun muovikassien kulutus vähenee, S-ryhmän tavoitteena on lisätä ostoskasseissa käytettävän kierrätysmuovin määrää. Kierrätysmateriaalin osuus kaikista myydyistä muovikasseista on jo nyt lähes 60 prosenttia.
Muovikassin vaihtoehdot kovassa nosteessa
Muovikasseja korvaavat muut kassivaihtoehdot kasvattavat myyntiään rajusti.
– Biohajoavien kassien myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa viime vuoden alkupuoliskolta tähän vuoteen huimat 47 prosenttia. Myös paperikassit olivat kovassa, lähes 30 prosentin, kasvuvauhdissa, vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi S-ryhmän vähittäiskaupasta summaa.
Muovikassien myynnin lasku näkyy myös jätepussien vuosi vuodelta kasvavana myyntinä. Viimeisen kahden vuoden aikana niiden myynti on kasvanut yli 20 prosenttia.
– Ohuemmasta muovista valmistettujen jätepussien käyttö roskapusseina on usein suositeltavampaa kuin tavallisten muovikassien, Loukaskorpi vahvistaa.
Oma kassi mukaan kauppareissulle
Yhä useampi asiakas myös pitää mukana jo aiemmin hankittua kassia. Tästä kertonee kestävien vaihtoehtojen myynnin selvä taittuminen. Vielä aiemmin vauhdilla kasvaneet myyntiluvut ovat tämän vuoden aikana hidastuneet kestokassien osalta vain pieneen kasvuun. Puuvillakasseissa myynti taas on suorastaan romahtanut.
– Tässä yhteydessä on hyvä muistuttaa, että kassista riippumatta meidän kaikkien kuluttajien olisi hyvä käyttää sitä mahdollisimman monta kertaa. Se on ympäristön kannalta tärkeä ekoteko, Anni Loukaskorpi päättää.
S-ryhmän asiakkaat voivat pitää kätevästi silmällä ostoskassien kulutustaan Omat ostot -palvelussa, jossa voi seurata kuukausitasolla, millaisia ostoskasseja ja kuinka paljon mukaan tarttuu. Talkoot ovat yhteiset, koska S-ryhmä on mukana kansallisessa sitoumuksessa, jonka tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä kukin suomalainen käyttää enintään 40 muovikassia vuodessa.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen, SOK, p. 010 76 81911, sähköposti: mika.lyytikainen@sok.fi
Vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi, SOK, p. 010 76 80349, sähköposti: anni.loukaskorpi@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomen korkein hotelli täyttää 10 vuotta – luvassa yllätyksiä ja ennätyksiä7.3.2024 08:08:00 EET | Tiedote
Tampereen tunnettu maamerkki Solo Sokos Hotel Torni Tampere täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Koko vuodelle luvassa on kilpailuja, haasteita ja uusia ennätyksiä.
Kodin turvatuotteiden kysyntä kasvussa – Prisman myyntidata paljastaa murto- ja valvontakameroiden suosion4.3.2024 08:41:00 EET | Tiedote
Kodin turvatuotteet tekevät arjesta sujuvampaa, ja niitä ostetaankin suomalaisten keskuudessa aiempaa enemmän. Tämä on nähtävissä Prisman myyntidatassa, joka kertoo turvatuotteiden myynnin kasvaneen viime vuonna kokonaisuudessaan 14 prosenttia. Suosituimpia kodin turvatuotteita olivat murto- ja valvontakamerat, joiden myynti lähes kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Myös kodin palo- ja vesiturvallisuudesta huolehditaan aktiivisesti. Tammikuussa voimaan astunut pelastuslain muutos näkyy jo muutoksena palovaroittimien kysynnässä.
Bomban matkailualueen palvelutarjonta laajenee – kesäksi uusia elämys- ja hemmottelupalveluita1.3.2024 07:50:00 EET | Tiedote
Bomban matkailualueen palvelut laajenevat entisestään, kun Pohjois-Karjalan Osuuskauppa avaa alueelle oman, monipuolisia aktiviteetteja ja välinevuokrausta tarjoavan elämyspalveluyrityksen kesällä 2024. Tiedossa on alueen ainutlaatuisessa luonnossa tapahtuvia laadukkaita ohjelmia Pielisen kanoottiretkistä moottorikelkkailuun metsäisillä reiteillä sekä runsas valikoima vuokrattavia välineitä sähköpyöristä kalastusvälineisiin. Break Sokos Hotel Bomban yhteyteen avautuu lisäksi oma kauneushoitola ja S-parturi-kampaamo. Uudistusten tavoitteena on lisätä Bomban vetovoimaisuutta monipuolisena matkailukohteena.
Uima-allas katolla, 342 aurinkopaneelia ja värikäs sisustus: vaasalaishotelli Royalin uudistunut torniosa avautuu 26.2.26.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Väriä, valoa, iloa ja energiaa, sitä on tiedossa, kun Vaasan ytimessä sijaitsevan Original Sokos Hotel Royalin tornirakennuksen ovet avautuvat 26.2.2024 vuoden mittaisten uudistustöiden jälkeen. Torniosasta löytyy 139 värikkäästi sisustettua huonetta, huipun trooppisen lämmin sauna- ja allasosasto, kolme uutta ravintolaa sekä kattavat tapahtumatilat. Kyseessä on hotellin omistavan Osuuskauppa KPO:n historian suurin yksittäinen matkailu- ja ravitsemistoimialan investointi koskaan.
Vegempi vuodenaloitus näkyi ruokakauppojen myynneissä20.2.2024 08:42:00 EET | Tiedote
Alkuvuosi on monelle kasvivoittoisemman ruokavalion aikaan. Vegekampanjat ja Vegaanihaaste tuuppasivat kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä, kertoo S-markettien myyntidata. Vegaanisten tuotteiden myyntimäärät kasvoivat tammikuussa keskimäärin 15 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Esimerkiksi kasvipohjaiset välipalatuotteet kasvattivat osuuttaan omassa tuoteryhmässään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme