Yhteisöllisen yrittäjyyden oppimiskulttuuri

Tutkimuksessaan Ruuska tarkastelee, miten ja minkälaista yrittäjyyttä Tiimiakatemian oppimiskulttuurissa tuotetaan. Lisäksi tavoitteena on arvioida ja esittää, miten yrittäjyyden korkeakoulutusta ja yrittäjyyskasvatusta tulisi kehittää.
Ideologinen, yhteisöllinen ja heterogeeninen
Tiimiakatemian oppimiskulttuuri korostaa käytännöllistä, omissa yrityksissä tapahtuvaa tekemällä oppimista ja tiimioppimista. Kulttuuri näyttäytyy innovatiivisena ja leikillisenä yritysmäisenä organisaationa, johon oppijat tulevat joka aamu töihin. Perinteinen korkeakoulu ja sen arvot edustavat oppimiskulttuurin sisällä jotakin ei-toivottavaa, jälkeenjäänyttä ja vanhanaikaista. Samalla perinteisen koulun ja akateemisuuden arvot, kuten teoreettisuus, tutkimus ja kriittisyys, voidaan esittää jopa arvottomina.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppimiskulttuurin käytännöissä ja rituaaleissa eivät niinkään korostu taitojen tai osaamisen, kuin sosiaalista pääomaa tuottava yhteisöllisyys sekä ideologisten, todellisuutta yksinkertaistavien ja uushenkisten käytäntöjen tuotanto. Eräs keskeinen löydös tutkimuksessa on yrittäjyysopiskelijoiden heterogeenisyys. Ruuska kuvaa oppijoiden erilaisuutta kuuden oppijapersoonan avulla.
Uusi ILOAK-malli yrittäjyyskasvatukseen
Ruuska kehittää tutkimuksen muotoiluetnografisena tuloksena ILOAK-mallin, joka ehdottaa, että tulevaisuuden korkeakoulujen yrittäjyyskasvatukseen liittyvän tutkintokoulutuksen tulisi olla akateemista ja kokemuksellista tietoa integroivaa, luovaa, oppijalähtöistä, kulttuurisesti avointa ja kollektiivista.
Yrityskasvatuksen oppialana tulee tiedostaa ja kiinnittää huomiota erilaisten yrittäjyyksien eli erilaisten yrittäjäidentiteettien tukemiseen, sillä yrittäjyysopiskelijat, heidän tarpeensa ja tavoitteensa ovat hyvin erilaisia ja muotoutuvia.
FL Juha Ruuskan nykykulttuurin tutkimuksen väitöskirja ”Yhteisöllisen yrittäjyyden oppimiskulttuuri. Muotoiluetnografinen tutkimus” tarkastetaan 6.5. alkaen klo 12.00 Jyväskylän yliopiston vanhassa juhlasalissa (S212, Seminaarinkatu 15, Jyväskylä). Vastaväittäjänä toimii professori Ulla Hytti (Turun yliopisto) ja kustoksena kehittämispäällikkö, FT Terhi Skaniakos (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Tilaisuutta voi seurata osoitteessa: https://r.jyu.fi/dissertation-ruuska-060523
Linkki tutkimukseen: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9536-2
Taustatietoja:
Juha Ruuska työskentelee innovaatiotoiminnan ja yrittäjyyden lehtorina Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, erityisesti JAMK Master Schoolissa, Future Factoryssa ja Jyväskylän Yritystehdas Oy:ssä. Hänellä on pitkä kokemus ihmislähtöisestä palveluiden ja organisaatioiden kehittämisestä.
Lisätietoja: FL, Lehtori (Yrittäjyys ja innovaatio) Juha Ruuska, juha.ruuska@jamk.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimuksen mukaan ryhmälauluopetus edistää nuorten hyvinvointia kehollisuuden ja hengitystietoisuuden kautta9.5.2025 09:48:03 EEST | Tiedote
Ryhmälauluopetus voi vahvistaa nuorten itsetuntoa, lievittää stressiä ja vähentää sosiaalista ahdistusta, todetaan FM, MuM Mari Koistisen musiikkikasvatuksen väitöstutkimuksessa.
Viisaus ei ole pelkkää tietämistä8.5.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Uusi tutkimus haastaa arkikäsitykset viisaudesta. Toisin kuin usein ajatellaan, pelkkä tieto ei tee ihmistä viisaaksi.
Pyöräillen vai vanhempien kyydillä kouluun? Vanhempien liikunnallisuus ja lyhyet matkat edistävät aktiivista kulkemista8.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Koulumatkojen kulkeminen aktiivisesti, esimerkiksi pyöräillen tai kävellen, on vähentynyt merkittävästi, osoittaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan pitkittäistutkimus. Tutkimuksessa verrattiin 1980-luvulla koulua käyneiden koulumatkaliikkumista heidän lastensa koulumatkaliikkumiseen 2010-luvun lopulla. Vanhempien rooli on tärkeä, sillä heidän liikunnallisuutensa vaikuttaa myönteisesti lasten aktiiviseen koulumatkaliikkumiseen.
Uudet professorit esittäytyivät juhlaluennoilla 7.5.20257.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston uudet professorit esittäytyivät keskiviikkona 7.5.2025. Juhlaluentonsa pitivät taloustieteen professori Mika Haapanen, kognitiivisen neurotieteen professori Piia Astikainen, kansainvälisen kehitystutkimuksen professori Tiina Kontinen sekä aivojen kehityksen professori Jan Kujala.
Tuoretta professoria Miriam Nokiaa kiehtoo muistin hermostollinen perusta7.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on nimittänyt Miriam Nokian psykologian professorin tehtävään. Professuurin erityisalana on käyttäytymisen muutoksen taustalla olevat, erityisesti keskus- ja autonomisen hermoston perusmekanismit.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme