Yhtiökokouksille lisäaikaa ja mahdollisuus järjestää etänä

Tänään annettu lakiesitys mahdollistaa kevään yhtiökokousten järjestämisen myöhemmin, syyskuun loppuun mennessä. Pörssiyhtiöt voivat järjestää kokouksen yhtiön hallituksen päätöksellä pelkästään etäkokouksena. Näin saadaan hallitusvalinnat ja osinkopäätökset tehtyä ilman kohtuutonta viivettä. "Odotettu ja tärkeä lakihanke on nyt vietävä ripeästi läpi eduskunnassa”, vaatii DIF – Hallitusammattilaiset ry:n pääsihteeri Leena Linnainmaa.

Hallitus esittää väliaikaista sääntelyä, jolla yhtiöiden, osuuskuntien ja yhdistysten kokoukset voidaan järjestää koronaepidemiasta ja siitä seuranneista kokoontumisrajoituksista huolimatta ja terveydensuojelutarpeiden mukaisesti. Muutosten ehdotetaan olevan voimassa syyskuun loppuun. Tilinpäätös on kuitenkin laadittava viimeistään kesäkuun loppuun mennessä.

Ehdotetulla lainmuutoksella myös helpotetaan kokousten järjestämistä etäosallistumisen ja valtuutusten avulla. Ehdotuksen mukaan pörssiyhtiön yhtiökokous voidaan järjestää yhtiön hallituksen päätöksellä pelkästään etäkokouksena.

”Hienoa, että lakihanke etenee”, kiittelee DIF – Hallitusammattilaiset ry:n pääsihteeri Leena Linnainmaa. ”Yhtiökokousten määräajan pidentäminen antaa yrityksille pelivaraa, jos esimerkiksi hallitusvalintoja ei tarvitse tehdä kiireellisesti. Toisaalta pörssiyhtiöiden etäkokousten salliminen on tärkeä keino mahdollistaa pörssiyhtiöiden päätöksenteko jo kevätkaudella. Näin saadaan tarvittaessa esimerkiksi hallitusvalinnat ja osinkopäätökset tehtyä ilman suurta viivettä.”

Hallituksella vastuu maksukyvystä osingonjaossa

Julkisuudessa on ollut esillä kantoja osinkojen maksusta pidättymisestä korona-aikaan.

”Osinkojen maksu tulee päättää yhtiökohtaisesti. Koronakriisi kohtelee yhtiöitä eri tavoin. Osa yhtiöistä ei kärsi kriisistä siten, että osingot pitäisi jättää maksamatta. On syytä muistaa, että suurimmat osinkojen saajat ovat valtio ja eläkeyhtiöt. Säätiöille osingot mahdollistavat tieteen ja kulttuurin tukemisen. Toisaalta laki torjuu liiallisen osinkojen maksun vaatimalla huolellisen maksukykyisyystestin tekemistä, eikä varojen jaolla saa aiheuttaa maksukyvyttömyyttä yhtiölle. Hallituksen jäsenet voivat joutua henkilökohtaiseen vahingonkorvausvastuuseen, jos yhtiö joutuu osingonmaksun jälkeen konkurssiin”, Linnainmaa toteaa.

DIFin lausunto väliaikaisesta poikkeamisesta yhteisölainsäädännön kokousmenettelyä koskevista säännöksistä koronavirusepidemian leviämisen rajoittamiseksi koskevan HE:n luonnoksesta.

Pääsihteeri
leena.linnainmaa@dif.fi

DIF – Directors’ Institute Finland on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka edistää hyviä hallituskäytäntöjä. DIF on määritellyt Hyvän hallitustyön kulmakivet. Yhdistyksessä on yli 750 henkilöjäsentä, jotka toimivat merkittävien yhtiöiden hallituksen jäseninä, ja lisäksi neljä yhteisöjäsentä. DIF toimii kansainvälisesti yhteistyössä ecoDan ja eurooppalaisten sisarjärjestöjen kanssa. Yhdistyksen virallinen nimi on Directors’ Institute Finland – Hallitusammattilaiset ry.

Valtion uusi omistajaohjausohje ei yllättänyt hallitusten jäseniä8.4.2020 16:36:31 EESTTiedote

Valtioneuvosto antoi 8.4.2020 pitkäksi venyneen valmistelun jälkeen uuden valtionyhtiöitä koskevan omistajapoliittisen periaatepäätöksen. Ilmastonmuutoksen torjuntaa, digitalisaation hyödyntämistä sekä yritysvastuuasioita painottava uusi omistajaohjausohje vastaa odotuksia. Yrityksissä hallitusvastuuta kantavat ottavat uuden ohjeen vastaan tyytyväisinä siitä, ettei ohje sisällä politisoitua retoriikkaa ja populismia, arvioi DIF – Hallitusammattilaiset ry:n pääsihteeri Leena Linnainmaa. Ilmastonmuutos ja vastuullisuusasiat ovat jo vankasti hallitusten agendalla. Palkitsemisen osalta muutos tuloshakuisuuteen on kannatettava linjaus.

Hallitustyötutkimus 2019: Puheenjohtamisessa vielä varaa parantaa25.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Yrityksillä ei ole varaa vapaamatkustajiin hallituksissa. Puheenjohtajan keskeinen tehtävä on varmistaa, että kaikista hallituksen jäsenistä saadaan mahdollisimman paljon lisäarvoa yritykselle. Suurten suomalaisten yritysten hallitusjäsenet arvostavat puheenjohtajien toimintaa varsin korkealle, ilmenee juuri julkaistusta Hallitustyötutkimuksesta. Kipupisteitäkin puheenjohtajien toiminnasta löytyi, kertoo Directors' Institute Finlandin pääsihteeri Leena Linnainmaa.