Yksi muutos työpaikkailmoituksissa voi vähentää syrjintää – DNA lähti ensimmäisenä mukaan

Duunitori lanseeraa työnhaun monimuotoisuuslupauksen, jonka tavoitteena on auttaa työnantajia houkuttelemaan hakijoita erilaisista taustoista ja kehittää työelämän yhdenvertaisuutta. DNA lisää ensimmäisenä yrityksenä lupauksen työpaikkailmoituksiinsa, ja pian työkalu on kaikkien työnantajien käytettävissä.
Valkeakoskelainen lukiolainen Vilma Hoviniemi, 16, hyppäsi Duunitorin toimitusjohtajan Thomas Grönholmin saappaisiin ja tapasi #GirlsTakeover-päivän aikana työnhakupalvelun asiakasyritystä DNA:ta. Kuva: Jarkko Relander

Suomen suurimman työnhakupalvelun Duunitorin uusi ominaisuus monimuotoisuuslupaus on tapa ilmaista työnhakijoille, että organisaatio arvostaa henkilöstön monimuotoisuutta ja kannustaa ihmisiä erilaisista taustoista hakemaan avoimeen työtehtävään.

Tietoliikenneyhtiö DNA lisää ensimmäisenä työnantajana Duunitorin monimuotoisuuslupauksen kaikkiin työpaikkailmoituksiinsa. Yritys työllistää noin 1 600 henkeä.

Miten monimuotoisuuslupaus syntyi?

Lupauksesta päätti 16-vuotias Vilma Hoviniemi, joka valtasi Duunitorin toimitusjohtajan Thomas Grönholmin paikan tyttöjen päivän alla. Valtaus oli osa lastenoikeusjärjestö Plan Internationalin #GirlsTakeover-tempausta, joka nostaa esiin maailman tyttöjen kohtaaman syrjinnän ja heidän potentiaalinsa. Tänä vuonna tempauksen  teemana oli luotettava tieto ja tasa-arvo.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on pilotoinut työpaikkailmoitusten monimuotoisuuslauseketta Moninaisesti parempi -hankkeessaan. Hankkeen rekrytointikokeilu on ehdolla Rekrygaalan 2021 Vuoden rekrytointialan kehittäjä -kategoriassa.

Duunitori ja Hoviniemi muotoilivat lupauksen Työterveyslaitoksen ja THL:n esimerkin pohjalta yhdessä rekrytoinnin asiantuntijoiden ja Planin tasa-arvoasiantuntijoiden kanssa. Näin monimuotoisuuslupaus kuuluu:

Arvostamme työyhteisön monimuotoisuutta ja teemme töitä yhdenvertaisuuden eteen. Toivomme hakijoita erilaisista taustoista, kuten eri-ikäisiä, eri sukupuolia olevia, vammaisia ihmisiä sekä eri kieli-, kulttuuri- tai muihin väestöryhmiin kuuluvia.

DNA näkee monimuotoisuuden vahvuutena

DNA lähti innolla mukaan monimuotoisuuslupaukseen, sillä se kiteyttää yrityksen tavoitteet monimuotoisuuden suhteen.

”Me DNA:lla olemme esimerkiksi ymmärtäneet, että IT-alalla naisten määrä etenkin johtotehtävissä on liian pieni. DNA onkin nostanut ensimmäiseksi tavoitteekseen sukupuolten tasa-arvon edistämisen”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Tuuli Nummelin.

Tavoitteena on esimerkiksi nostaa naisten osuus henkilöstöstä vähintään 40 prosenttiin ja johtajissa 35 prosenttiin vuoden 2023 loppuun mennessä. Tällä hetkellä 22 prosenttia yrityksen johtajista on naisia. DNA avaa sivustollaan henkilöstön nykyistä sukupuolijakaumaa ja tavoitteita sen suhteen. Muutos vaatii toimia rekrytoinnissa ja naisten urapolkujen vahvistamiseksi yrityksen sisällä.

DNA:n toinen keskeinen tavoite on lisätä työntekijöiden yleistä  ymmärrystä monimuotoisuudesta. Yrityksen tavoite onkin, että jokainen työntekijä kokee voivansa edistää uraansa iästä, sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai muusta taustasta huolimatta.

DNA on jo tehnyt konkreettisia tekoja yhdenvertaisuuden eteen. Yritys on muun muassa kehittänyt perheystävällisyyttä muutenkin kuin ydinperheiden näkökulmasta esimerkiksi lanseeraamalla isovanhempainvapaan, hyödyntänyt osatyökykyisille ihmisille suunnattua Virtaamo-palvelua osaajien palkkaamisessa ja tehnyt yhteistyötä Priden kanssa.

Muutos lähtee rekrytoinnista

Monimuotoisuus lisää työyhteisön tasa-arvoa, työhyvinvointia ja luovuutta – sekä auttaa tekemään parempia tuloksia.

”Suomi tarvitsee monimuotoisia tiimejä, ja muutos lähtee rekrytoinnista. Työnantajilla ei ole varaa hukata ihmisten potentiaalia ja uuden luomisessa tarvittavia erilaisia näkökulmia, joten on tärkeää rohkaista monenlaisia osaajia hakemaan. Samaan aikaan sukupuolen, iän tai muun taustan ei pitäisi rajoittaa kenenkään mahdollisuuksia”, sanoo Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Aino Salonen.

Pelkät sanat eivät riitä, vaan Vilma Hoviniemi ja muut #GirlsTakeoverin valtaajat peräänkuuluttavat työnantajailta konkreettisia tekoja monimuotoisuuden eteen. Valmis ei tarvitse vielä olla eikä muutos tapahdu hetkessä, vaan tärkeintä on sitoutua kehittämään yhdenvertaisuutta.

Monimuotoisuuslupaus on yksi työkalu muiden joukossa – muita ovat esimerkiksi kielitaitovaatimusten arvioiminen, moninainen viestintä ja markkinointi työstä sekä anonyymi rekrytointi. Työterveyslaitos on koostanut ohjeet monimuotoisuuden edistämiseen rekrytoinnissa.

Haaste kaikille työnantajille

Monimuotoisuuslupaus lanseerataan 4. marraskuuta. Tämän jälkeen jokainen työnantaja voi lisätä lupauksen työpaikkailmoituksiinsa Duunitorilla.

Duunitorilla on tälläkin hetkellä yli 42 000 avointa työpaikkailmoitusta ja yli puoli miljoonaa viikkokävijää.

”Asiakkaisiimme kuuluu tuhansia työnantajia, ja työnhakukoneemme tavoittaa merkittävän osan suomalaisista. Toivomme, että mahdollisimman moni työnantaja lisää monimuotoisuuslupauksen työpaikkailmoituksiinsa ja sitoutuu kehittämään yhdenvertaisuutta. Näin hakijat saavat tietää työnantajien arvoista, mikä toivottavasti lisää luottamusta ja rohkaisee hakemaan”, Aino Salonen sanoo.

16-vuotias Vilma Hoviniemi valtasi Duunitorin toimitusjohtajan Thomas Grönholmin paikan Planin #GirlsTakeoverissa. Kuva: Jarkko Relander
Vilma Hoviniemi valtasi Duunitorin toimitusjohtajan Thomas Grönholmin paikan Planin #GirlsTakeoverissa. Kuva: Aaro Keippi
DNA:n vastuullisuuspäällikkö Tuuli Nummelin
Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Aino Salonen. Kuva: Fredrik Bäckman