Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.

Yrityskylässä jokainen kuudesluokkalainen työskentelee työntekijänä, kansalaisena ja vastuullisena kuluttajana. Kuva: Sami Pulkkinen.

-Yrityskylä on vuosikymmenen aikana osoittautunut erinomaiseksi tavaksi opettaa kuudesluokkalaisille tekemisen kautta, miten yhteiskunta toimii. Median rooli yhteiskunnassa kasvaa koko ajan, joten Ylen pitää ehdottomasti olla mukana Yrityskylissä ja kuudesluokkalaisten maisemassa”, toteaa Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen.

Yrityskylän Ylellä harjoitellaan uutistoimituksen arkea

Syksyllä alkava yhteistyö tarkoittaa käytännössä sitä, että kolmeen alueelliseen Yrityskylän pienoisyhteiskuntaan rakennetaan Ylen pienoistoimitus, jossa työskentelee päivän aikana kuudesluokkalainen päätoimittaja, uutistoimittaja, verkkotoimittaja, kuvaaja ja urheiluselostaja. Oppilaat pääsevät itse ideoimaan ja toteuttamaan uutisjuttunsa alusta loppuun sekä oppimaan elämyksellisellä tavalla, millaista työ media-alalla voisi olla.

- Koko Yrityskylän väki on erittäin innoissaan alkavasta yhteistyöstä. Samalla kun oppilaat pääsevät harjoittelemaan ihan aitoja uutistoimituksen työtehtäviä, tulee tutuksi myös Ylen rooli julkisena palveluna osana suomalaista yhteiskuntaa. Lisäksi Yle tarjoaa erinomaiset puitteet laadukkaalle mediakasvatukselle, kommentoi Yrityskylän johtaja Kaisa Koistinen.

- Yrityskylä täydentää hyvin Ylen mediakasvatushanketta Uutisluokkaa. Siinä nuoret ryhtyvät toimittajiksi Ylen journalistien auttaessa uutiskummeina. Uutisluokan tavoitteena on parantaa nuorten medialukutaitoa ja se tarjoaa opettajille kattavan materiaalipaketin mediakasvatuksen oppitunneille, kertoo Uutisluokan vastaava tuottaja Marko Krapu.

Yrityskylä toimii jo kahdeksalla alueella Suomessa

Yrityskylä on suomalaiseen opetussuunnitelmaan perustuva oppimiskokonaisuus, joka koostuu opekoulutuksesta, oppitunneista koulussa sekä vierailusta Yrityskylän oppimisympäristöön. Yrityskylä Alakoulu on koululaisten oma yhteiskunta, pienoiskaupunki, jossa oppilas työskentelee omassa ammatissaan ja saa palkkaa tekemästään työstä. Lisäksi oppilas toimii kuluttajana ja kansalaisena osana suomalaista yhteiskuntaa.

Yrityskylä toimii kahdeksalla alueella Suomessa tavoittaen jo 75 prosenttia kuudesluokkalaisista ja lähes 45 prosenttia yhdeksäsluokkalaisista. TAT toteutti ensimmäisen Yrityskylä-pilotin vuonna 2010 Helsingissä.

Tiina Solas, kumppanuuspäällikkö Yrityskylä, Talous ja nuoret TAT 050 432 1256, tiina.solas@tat.fi

Marko Krapu, vastaava tuottaja, Uutis- ja ajankohtaistoiminta Yle, 040 869 1176, marko.krapu@yle.fi

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin uudeksi toimitusjohtajaksi2.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 2.1.2020. Tällä hetkellä Järvelä toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n viestintä- ja HR-johtajana. Aiemmin Jenni Järvelä on toiminut useissa eri tehtävissä median ja viestinnän parissa muun muassa Kymen Sanomien päätoimittajana, ET-lehden toimituspäällikkönä, Etelä-Suomen Sanomien toimitus- ja uutispäällikkönä sekä Suomen Akatemian tiedottajana. Koulutukseltaan hän on filosofian ja kauppatieteiden maisteri. - TAT tekee erittäin merkityksellistä työtä nuorten hyväksi, erityisesti talous- ja työelämätaitojen sekä yrittäjyystaitojen parantamiseksi. Kaikki tämä on viestintää, joten Jenni Järvelä on sekä taustansa että näyttöjensä puolesta erinomainen valinta TATin uudeksi toimitusjohtajaksi, sanoo TATin hallituksen puheenjohtaja Minna Vanhala-Harmanen. - Se, miten nuoret näkevät työelämän ja yrittäjyyden, on merkityksellinen asia koko Suomelle. TATin tärkeä tehtävä on antaa nuorille työelämässä

Suomalaisten mielestä kodit ensisijaisesti vastuussa nuorten talousosaamisesta − kampanja kannustaa vanhempia puhumaan rahasta1.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tutkimusten mukaan vanhempien rahankäyttötavat ja tyyli puhua rahasta periytyvät. On tärkeää miettiä, kuinka kotona käydyistä rahaan liittyvistä keskusteluista saisi mahdollisimman rakentavia niin niukassa kuin yltäkylläisessäkin rahatilanteessa. Tänään käynnistyvällä #puhurahasta-kampanjalla tarjotaan tukea kotona tapahtuvaan talouskasvatukseen sekä kannustetaan vanhempia puhumaan rahasta lasten ja nuorten kanssa. Kampanja-aika on 1.–13.10.2019.

Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa15.7.2019 18:53:44 EESTTiedote

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.