Yliopistot valmiita vauhdittamaan kestävää kasvua ja työelämän uudistumista – pitkäjänteiset TKI-panostukset ehdoton edellytys Suomen menestykselle

Yliopistot odottavat kehysriihestä kauaskantoisia tulevaisuusinvestointeja tutkimukseen ja osaamiseen.

Vahva tiedeperusta on avainasemassa, kun tahdomme turvata innovaatiokykymme, vauhdittaa kestävää kasvua ja varautua kriiseihin. Suomen hallituksen onkin tärkeää huolehtia huhtikuun kehysriihessä tutkimustyön edellytyksistä pitkäjänteisesti, toteavat Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi, Professoriliitto, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Sivistystyönantajat ja Tieteentekijät.

Suomen TKI-panostukset Suomen bruttokansantuotteesta ovat jääneet jälkeen kansainvälisessä vertailussa. Se tarkoittaa, että peruslähtökohtamme tulevaisuuden menestyksen ja hyvinvoinnin rakentamiseen ovat vaarantuneet.

- Jos pystymme kääntämään trendin, se vaikuttaa myönteisesti Suomen mahdollisuuksiin uudistua, luoda kestävää kasvua ja pärjätä kansainvälisessä kilpailussa, järjestöt toteavat.

Ensisijaiset keinot suunnan korjaamiseen ovat:

• Panostukset uutta luovaan tutkimukseen ja tieteelliseen perustaan. Tämä tarkoittaa yliopistojen perusrahoituksen ja Suomen Akatemian resurssien kasvattamista. Investoinnit korkeatasoiseen tutkimukseen ovat oleellisia, jotta muut TKI-panostukset tuottavat lisäarvoa.
  • Yliopistojen ja yritysten yhteistyön tukeminen. Tämä edellyttää pysyvää lisärahoitusta yliopistojen yritysrajapinnan ja kumppanuuksien asiantuntijatukeen. Kun yliopistot ja yritykset kehittävät tiiviissä yhteistyössä tuoreimpaan tutkimustietoon perustuvia innovaatioita, siitä hyötyy koko Suomi.
  • Vahva sitoutuminen TKI-investointien kasvattamiseen. Pitkäjänteisessä yhteiskunnan ja elinkeinoelämän uudistustyössä ei ole tarjolla pikavoittoja. Vain yli hallituskausien ulottuvat panostukset tutkimukseen lisäävät aidosti Suomen menestymismahdollisuuksia ja kestävää kasvua.

On tärkeää muistaa, että tieteellisen tutkimuksen ja korkeakouluopetuksen korkein kansainvälinen taso kohoaa jatkuvasti. Jotta Suomi pysyy kehityksessä mukana, vaaditaan määrätietoisia toimenpiteitä.

Työelämän uudistumiseen ja osaajiin panostaminen tärkeä osa TKI-toimenpiteitä

Vaikuttava TKI-toiminta edellyttää myös tulevaisuuden osaajista huolehtimista. Yliopistoilla on merkittävä rooli asiantuntijoiden kouluttajina yhteiskunnan eri sektoreille ja elinkeinoelämän tarpeisiin. Siksi onkin ehdottoman tärkeää pitää huolta korkeakoulujen aloituspaikkalisäysten pitkäjänteisestä rahoituksesta sekä opiskelijoiden yksilöllisen ohjauksen ja hyvinvoinnin riittävästä tukemisesta.

- Vain hyvinvoivat, laadukkaasti koulutetut osaajat pystyvät rakentamaan Suomesta innovatiivista ja vastuullista valtiota. Toivommekin, että hallitus turvaa tutkimukselle ja korkeakoulutukselle taloudellisesti kestävät näkymät pitkälle tulevaisuuteen, järjestöt korostavat.

Tanja Risikko
puh. 040 1952 037

Jukka Heikkilä
Professoriliitto

Heljä Misukka
Koulutusjohtaja
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ

Johanna Moisio
Tieteentekijät

Laura Rissanen
Johtaja
Sivistystyönantajat

Opetus- ja kulttuuriministeriö leikkaamassa tiederahoitusta – yliopistot tyrmistyneitä TKI-tavoitteiden perustan murentamisesta4.5.2021 14:05:58 EEST | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö kaavailee leikkauksia TKI-toiminnan ytimessä olevaan tutkimusrahoitukseen. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että Suomen poliittiset päättäjät, elinkeinoelämä, yliopistot ja tutkimuslaitokset jakavat laajasti tavoitteen nostaa TKI-panostukset neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta. Tavoite on ollut yksi tärkeimpiä kasvun ja uudistumisen tavoitteita niin hallitusohjelmassa kuin viime viikolla päättyneessä kehysriihessä.