Yliopistot valmistautuvat avaamaan kampuksia syksyllä – ”Yhteisöllisyyden lisääminen on erittäin tärkeää”

Syksyn 2021 opetusjärjestelyjen suunnittelu on käynnissä. Lähiopetusta lisätään ja erityisesti opintojen alkuvaiheessa oleville tarjotaan mahdollisuuksia kampuksella opiskeluun.

Yliopistojen tavoitteena on avata syksyllä lähiopetusta niin paljon kuin mahdollista ottaen huomioon vallitseva koronavirustilanne ja viranomaisohjeet. Lähiopetusta tarjotaan varsinkin ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoille, jotka ovat jääneet vaille kampuskokemusta koronapandemian vuoksi.

– Yliopistot aloittavat syyslukukauden opetuksen hybridimallilla ja ovat valmiita tarkentamaan linjauksiaan, mikäli koronavirustilanne tai viranomaismääräykset sitä edellyttävät, kertoo Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifin toiminnanjohtaja Tanja Risikko.

Tavoitteena on, että esimerkiksi laboratoriokursseja, taiteellista opetusta ja muita läsnäoloa vaativia opintoja järjestetään kampuksilla. Sen sijaan luento-opetus suuremmille opiskelijaryhmille pidetään vielä syksyllä pääosin etänä.

– Kampusopetuksessa yliopistot noudattavat tarkkoja turvajärjestelyjä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi ihmismäärien rajoittamista tiloissa, turvavälien noudattamista ja maskien käyttämistä, Risikko kertoo.

Painopiste hyvinvoinnin vahvistamisessa

Erityisen huomion kohteena syksyä suunniteltaessa on opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvoinnin tukeminen. Yliopistot käynnistävät uusia hyvinvointiin keskittyviä hankkeita, tarjoavat jaksamista tukevia palveluita ja hyödyntävät korona-aikana kehitettyjä käytäntöjä etäopetuksessa.

Kyselyiden mukaan poikkeusaika on aiheuttanut polarisaatiota: siinä missä osalle opiskelijoista etäopinnot sopivat erinomaisesti, voivat ne toisille aiheuttaa uupumusta.

– Yhteisöllisyyden lisääminen on niin opiskelijoiden kuin yliopistojen henkilökunnankin näkökulmasta erittäin tärkeää. Tavoitteena on, että pandemiatilanteen helpottaessa kampuksia pystytään hiljalleen avaamaan ja arkeen saadaan enemmän kasvokkaisia kohtaamisia.

Jokainen yliopisto tiedottaa syksyn suunnitelmistaan tarkemmin omissa kanavissaan.

Opetus- ja kulttuuriministeriö leikkaamassa tiederahoitusta – yliopistot tyrmistyneitä TKI-tavoitteiden perustan murentamisesta4.5.2021 14:05:58 EEST | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö kaavailee leikkauksia TKI-toiminnan ytimessä olevaan tutkimusrahoitukseen. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että Suomen poliittiset päättäjät, elinkeinoelämä, yliopistot ja tutkimuslaitokset jakavat laajasti tavoitteen nostaa TKI-panostukset neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta. Tavoite on ollut yksi tärkeimpiä kasvun ja uudistumisen tavoitteita niin hallitusohjelmassa kuin viime viikolla päättyneessä kehysriihessä.