Yliopistot valmistautuvat järjestämään valintakokeet kampuksilla

Hakijat saavat 16.3. mennessä tiedon siitä, miten valintakokeet toteutetaan.

Yliopistot ovat jatkaneet vuoden 2021 opiskelijavalintojen valmistelua ottaen huomioon vallitsevan koronavirustilanteen. Tavoitteena on, että kevään ja kesän valintakokeet järjestetään kampuksilla tai muissa fyysisissä tiloissa. Kokeet ovat valvottuja, ja niissä noudatetaan tarkkoja turvajärjestelyjä.

Yliopistot ovat myös linjanneet, että valintaperusteisiin ei tehdä muutoksia. Tämä tarkoittaa sitä, että todistuksilla ja kokeilla valittavien opiskelijoiden kiintiöt säilyvät koronatilanteen kehityksestä riippumatta ennallaan.

Vaikka kokeet pyritään järjestämään kampuksilla ja muissa fyysisissä tiloissa, yliopistot varautuvat myös siihen, että koronatilanne pahenisi oleellisesti ja viranomaismääräykset estäisivät fyysistä läsnäoloa vaativien koetilaisuuksien järjestämisen.

Hakijat saavat tiedon kokeiden toteutustavoista ennen hakuajan alkamista, viimeistään 16.3.2021.

- Hakijat voivat olla levollisin mielin ja luottaa siihen, että heille kerrotaan viimeistään maaliskuun puolivälissä kaikki hakuprosessin kannalta oleelliset tiedot: miten opiskelijat valitaan eri kohteisiin ja miten pandemiatilanne mahdollisesti vaikuttaa valintakokeiden järjestämiseen. Valmistelussa otetaan huomioon tarkasti opiskelijavalintojen turvallisuus ja hakijoiden oikeusturva, toteaa Unifin opetusvararehtorien puheenjohtaja Petri Suomala.

Petri Suomala
Opetusvararehtorikokousten puheenjohtaja

Opetus- ja kulttuuriministeriö leikkaamassa tiederahoitusta – yliopistot tyrmistyneitä TKI-tavoitteiden perustan murentamisesta4.5.2021 14:05:58 EEST | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö kaavailee leikkauksia TKI-toiminnan ytimessä olevaan tutkimusrahoitukseen. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että Suomen poliittiset päättäjät, elinkeinoelämä, yliopistot ja tutkimuslaitokset jakavat laajasti tavoitteen nostaa TKI-panostukset neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta. Tavoite on ollut yksi tärkeimpiä kasvun ja uudistumisen tavoitteita niin hallitusohjelmassa kuin viime viikolla päättyneessä kehysriihessä.