Yrittäjägallup: Yrittäjät valmiita vaikka leikkauksiin tieverkkoon panostamiseksi

Teiden kunnossapitoon tarvitaan lisää rahaa, vaikka tämä tarkoittaisi leikkauksia muista julkisen talouden menoista. Näin vastaa 67 prosenttia pk-yrityksistä tuoreessa Yrittäjägallupissa. ”Parempi tiestön kunto parantaisi monen yrityksen mahdollisuuksia toimia. Autoilua verotetaan raskaasti, joten teiden pitäisi olla paremmassa kunnossa”, sanoo Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen.

Liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen Suomen Yrittäjistä. Kuva: Johanna Erjonsalo

Teollisuuden yrityksistä 80 prosenttia on valmis tiestön parempaan kunnossapitoon, vaikka se vaatisi muualta leikkauksia. Tiestön kuntoon olivat valmiita satsaamaan erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen yrittäjät.

”Tulos vastaa hyvin sitä palautetta, mitä saamme yrittäjiltä ympäri Suomea. Tieverkon monin paikoin heikko kunto ja ruuhkaisuus hidastavat ihmisten ja tavaroiden liikkumista ja on jopa turvallisuusriski”, Vehmanen sanoo.

Vain 13 prosenttia pk-yrityksistä vastustaa lisäpanostuksia tieverkkoon, vaikka tämä tarkoittaisi leikkauksia muualta.

Raidepanostuksiin suhtaudutaan kriittisemmin: niitä vastustaa 43 prosenttia pk-yrityksistä, jos ne tarkoittaisivat leikkauksia muista julkisista menoista.

Yrityksiltä kysyttiin myös, minkälaiset liikennepanostukset edistäisivät parhaiten yrityksen toimintaedellytyksiä. Eniten toivotaan tiestön kunnon parantamista (50 prosenttia) ja joukkoliikenteen tarjonnan lisäämistä (21 prosenttia).

Pk-yrityksissä hyödynnetään varsin vähän joukkoliikennettä – lisää tarjontaa kaivataan

“Yritykset eivät koe joukkoliikenteen vastaavan niiden liikkumistarpeisiin. Yrittäjägallupin vastaajista vain 25 prosenttia käyttää joukkoliikennettä matkustaessaan asiakastapaamisiin”, kertoo Vehmanen.

Erot joukkoliikenteen käytössä ovat odotetusti selkeitä maantieteellisesti ja toimialoittain vertailtuna. Pääkaupunkiseudulla 46 % yrityksistä hyödyntää joukkoliikennettä asiakkaiden luo liikuttaessa.

Eniten joukkoliikennettä hyödynnetään asiantuntijapalveluissa (40 %) ja vähiten rakentamisessa (11 %). Joukkoliikenteen houkuttelevuutta pk-yrityksissä vähentävät erityisesti aikataulut (50 % vastaajista) ja tarjonnan vähäisyys (47 %).

”Julkisen liikenteen tulisi kehittyä niin, että yhä useampi pk-yritys voi siirtyä sen käyttäjäksi. Hyvin toimiessaan joukkoliikenne on vähäpäästöinen ja kohtuuhintainen kulkutapa, joka mahdollistaa tehokkaan työskentelyn matkan aikana.”

Yksi tapa parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä olisi aidon kilpailun mahdollistaminen henkilöjunaliikenteessä, Vehmanen ehdottaa.

Yrittäjägallupin toteutti Suomen Yrittäjien toimeksiannosta tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 22.11.–30.11.2022. Tutkimukseen vastasi 1 027 pk-yrityksen edustajaa. Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Lisätietoja: Liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen, emma-stina.vehmanen@yrittajat.fi, 0408471992

Yrittäjät: Työmarkkinamalli ei toimi, ylisuuret palkankorotukset vastuuttomia27.1.2023 10:29:57 EET | Tiedote

“Suomea uhkaa työtaisteluiden aalto, joka vaikeuttaa jo valmiiksi vaikeaa taloustilannetta ja nakertaa tulevan kasvun eväitä. On erittäin valitettavaa, että Teollisuusliitto hylkäsi valtakunnansovittelijan ehdotuksen”, sanoo Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Yrittäjät muistuttaa, että kenenkään työntekijän ei ole pakko osallistua työtaistelutoimiin.

Yrittäjät: Yrittäjille tarvitaan energiatukilaina, maksuaikapidennykset tervetulleita18.1.2023 08:01:00 EET | Tiedote

Hallituksen on tuettava yrittäjiä energiakriisissä maksuaikojen pidennyksellä, mahdollisesti Finnveran energialainalla ja pahanpäivän varalta valmisteltavalla yleisellä energiatuella. ”Monella yrittäjällä on isoja hankaluuksissa suurien sähkölaskujen kanssa. Tukiohjelmalla pitää varmistaa, että yritykset pysyvät hengissä ja voivat jatkossakin tarjota työpaikkoja”, sanoo toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä.