Yrittäjät: Velkarallille tultava piste – ”Hallitus uskoo, että velanottokrapula lähtee sillä, millä se on tullutkin”

Suomen Yrittäjät on erittäin huolissaan hallituspuolueiden tuoreista menolisäysesityksistä. Puolueet ovat esittäneet lisämenoja useiden satojen miljoonien eurojen edestä.

Johtaja Harri Jaskari Suomen Yrittäjistä. Kuva: Johanna Erjonsalo

Keskusta on todennut haluavansa 300 miljoonaa euroa maataloustukiin. Pääministeripuolue Sdp esittää puolestaan 700 miljoonaa euroa hoitojonojen purkuun.

”Hallitus uskoo, että velanottokrapula lähtee sillä, millä se on tullutkin eli ottamalla lisää velkaa. Tälle velkarallille on saatava loppu”, sanoo Suomen Yrittäjien johtaja Harri Jaskari.

Yrittäjät pitää vastuuttomana, että ministeri Krista Kiuru ehdottaa 700 miljoonaa euroa hoitojonojen purkuun, kun samanaikaisesti Kela-korvauksista ollaan ottamassa 64 miljoonaa euroa pois.

Hallitus esittää, että hoidon ja tutkimuksen Kela-korvaukset poistuisivat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta lähes kokonaan. Esimerkiksi magneettikuvauksista ja laboratoriokokeista ei saisi jatkossa Kela-korvausta. Ensi vuoden alusta korvaukset pienenisivät myös lääkärikäynneistä.

”Kela-korvausten leikkaaminen johtaa kasvaviin hoitojonoihin ja vaikeuttaa ennen kaikkea pienituloisten, pitkäaikaissairaiden, vammaisten ja iäkkäiden ihmisten mahdollisuuksia oikea-aikaiseen hoitoon”, Suomen Yrittäjien elinkeinopolitiikan asiantuntija Henrik Wickström sanoo.

”Kela-korvausten leikkaus olisi sote-uudistuksen keskeisten tavoitteiden vastainen toimenpide. Tämä esitys tulisi ensin peruuttaa, mikäli sote-kustannuksia ollaan valtion tasolla kasvattamassa”, Wickström jatkaa.

”Toivomme todella, että hallitus katsoisi hieman pidemmälle tulevaisuuteen. Ratkaisu ei voi olla, että laitetaan lisää velkarahaa joka paikkaan. Esimerkiksi rahat pitäisi laittaa sinne, missä hoitojonoja voidaan purkaa tehokkaasti. Kela-korvausten poistaminen on pelkkää ideologiaa”, toteaa Jaskari.

Johtaja Harri Jaskari Suomen Yrittäjistä. Kuva: Johanna Erjonsalo

Ukrainalaisten omistama perheyritys Enkora Oy vei voiton Vuoden maahanmuuttanut yrittäjä -kilpailussa7.12.2022 18:30:00 EET | Tiedote

Vuoden maahanmuuttanut yrittäjä -kilpailun ovat voittaneet Vassili Goutsoul ja hänen kaksi poikaansa Artem Goutsoul ja Anton Goutsoul. Perhe muutti Suomeen 1990-luvulla. Kunniamaininnan sai yksinyrittäjä Ruth Francon Lin Psychological Services Oy:stä. Suomen Yrittäjät järjesti kilpailun neljättä kertaa yhdessä työeläkeyhtiö Elon kanssa. Elo palkitsee voittaneen yhteensä 5 000 euron summalla. Kisaan ilmoitettiin 44 ainutlaatuista yrittäjää ympäri Suomen. Palkintoraadin haastavana tehtävänä oli valita joukosta yksi voittaja.

Yrittäjät: Valiokunnan selvennykset yrittäjän eläkelakiin tervetulleita29.11.2022 13:22:14 EET | Tiedote

- Sosiaali- ja terveysvaliokunnan esittämät muutokset yrittäjien eläkelakiin ovat kannatettavia. Esitys on syytä hyväksyä. Valiokunta otti tosissaan Suomen Yrittäjien lausunnossaan esittämät huolet. Valiokunta on tehnyt perusteellista ja tarkkaa työtä. Valiokunta linjasi, että työpanoksen arvon määrittäminen on kokonaisharkintaa, jossa tulee huomioida yrittäjän työtuntien ja alan palkkatason lisäksi myös esimerkiksi yritystoiminnan laajuus ja yrittäjän itsensä antamat tiedot, sanoo Suomen Yrittäjien johtaja Janne Makkula.