Yrityksillä edelleen puute osaavasta työvoimasta – kilpailu työntekijöistä kiristynyt

Helsingin seudun kauppakamarin jäsenkyselyssä helmikuussa 2019 peräti 86 % vastaajista ilmoitti jonkinasteisesta osaavan työvoiman saatavuusongelmasta. Ongelmia ovat kohdanneet yritykset kaikissa kokoluokissa. Aloittain tarkastellessa suurin pula on osaavista taloushallinnon ammattilaisista ja vaikeuksia oli löytää tekijöitä myös ICT-alalle ja myynnin erilaisiin tehtäviin.

Helsingin seudun kauppakamari kyselyn perusteella  rekrytointihaasteet eivät ole vuoden aikana helpottaneet.  Syyt rekrytointivaikeuksien taustalla ovat pysyneet ennallaan. Lisäksi lähes kolme neljäsosaa vastaajista arvioi, että osaavan työvoiman saatavuus vaikeuttaa yrityksen kasvua ja liiketoiminnan kehitystä.

"Hakijoiden vähäinen tai soveltumaton koulutus, pula hakijoista sekä kiristynyt kilpailu työntekijöistä ovat kolme suurinta syytä rekrytointiongelmille. Viime vuoteen verratessa  erityisesti pula hakijoista on kasvanut", kertoo asiantuntija Riikka Vataja Helsingin seudun kauppakamarista.

Oppilaitosyhteistyössä toimivimmiksi osaavan työvoiman saatavuuden näkökulmasta koettiin oman henkilöstön kouluttaminen, oppisopimus sekä koulutussopimus. Oman henkilöstön kouluttaminen vähentää rekrytointien riskejä ja jo olemassa olevaa osaamista täydentämällä saadaan täsmätyövoimaa.

"Huolestuttavaa oli kuitenkin se, että oppisopimuksen uusista mahdollisuuksista ei vieläkään tiedetä riittävästi. Lisäksi oppisopimuksen käyttöä rajoittaa koulutusmuodon kalleus etenkin koulutuksen alkuvaiheessa", summaa Ennakointikamarin projektipäällikkö Tuula Pyykkö.

Kyselyssä esitettiin myös ehdotuksia osaamistarpeiden ennakoinnin ja osaavan työvoiman saatavuuden parantamiseksi. Maahanmuutto ja kielitaitokysymykset nousivat kyselyn avoimissa vastauksissa esille eri näkökulmista katsottuna. Vastauksissa kaivattiin niin nopeaa työllistymistä integraation vahvistajana kuin toisaalta myös kielitaitoon panostamisen merkitystä.

Osaamiskyselyyn vastasi 216 yritystä ja data kerättiin sähköisesti 6.-18.2.2019.

Lisätiedot:

Riikka Vataja, asiantuntija, p. 040 536 0954

Tuula Pyykkö, projektipäällikkö, p. 044 906 0878

Rauha Kiljunen-Ruotsalainen
Viestintäpäällikkö I Head of Communications
rauha.kiljunen-ruotsalainen@chamber.fi
www.helsinki.chamber.fi

Chamber Talent Boost -projekti käynnistyi – yrityksille uudenlaista tukea kansainvälistymiseen27.6.2019 07:15:00 EESTTiedote

Työperäisen maahanmuuton ja kansainvälisten osaajien merkitys osana yritysten kohtaaman osaajapulan ratkaisua on entistä merkittävämpi. Helsingin seudun kauppakamarin kesäkuussa käynnistämä Chamber Talent Boost -projekti tukee yritysten valmiuksia tunnistaa ja löytää kansainvälistä osaamista sekä tehostaa kansainvälisten osaajien kiinnittymistä työmarkkinoille. Chamber Talent Boost -projekti on osa pääkaupunkiseutualueen Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hanketta.

Kesäpukeutuminen työpaikalla – mikä on sopivaa ja mikä ei24.6.2019 11:01:04 EESTTiedote

Kesä on Suomessa aikaa, jolloin voimme vihdoinkin heittää raskaat talvitamineemme kaappiin ja tavata käsivartemme ja paljaat varpaamme. Vaateliikkeet tuovat silmiemme eteen mitä raikkaampia asusteita. Odotetun helteen tullessa haluamme pukeutua mahdollisimman kevyesti. Sointuvatko pukeutumisen keveys ja työpaikalla sopiva pukeutuminen yhteen? Tulisiko kesäpukeutumisesta ja pukeutumisesta yleensäkin ohjeistaa työpaikalla?