YTN: Rahoitusalalle vihdoinkin sopu

Rahoitusalan sopijaosapuolet ovat tänään hyväksyneet valtakunnansovittelijan torstaina 22.3. antaman sovintoesityksen.

- Olemme tyytyväisiä, että poikkeuksellisen pitkien neuvottelujen sekä sovittelurupeaman jälkeen sopu ja uusi työehtosopimus saatiin aikaiseksi, sanoo Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n puheenjohtaja Teemu Hankamäki. - Tilannetta pitkitti kiista viikonlopputyön pelisäännöistä, Hankamäki kertoo.

Sovintoesityksen palkankorotukset noudattavat yleistä linjaa. Yleiskorotuksena palkkoja nostetaan 1.3.2018 alkaen 1,26 prosenttia ja 1.2.2019 alkaen 1,0 prosenttia. Lisäksi 1.10.2018 alkaen käytetään 1,2 prosentin palkkakeskusteluerä. Muita YTN:lle tärkeitä tekstikirjauksia ovat muun muassa työntekijän perehdyttäminen perhevapailta paluun jälkeen sekä suositus koulutukseen liittyvästä harjoittelusta.

Viikonlopputyöstä sovitaan ensisijaisesti paikallisella tasolla.

-  Ratkaisussa on tavoitteidemme mukaisia elementtejä, joiden kautta rahoitusalan viikonlopputyötä on mahdollista toteuttaa oikeudenmukaisella tavalla, sanoo finanssialan vastuullinen asiamies Riikka Sipilä. - Meille tärkeää on, että viikonlopputyöstä sovitaan ensisijaisesti paikallisella tasolla ja seuraamme tietenkin tilanteen kehittymistä tarkasti, Sipilä jatkaa.

- Uskomme, että viikonlopputöistä solmitaan paikallisia sopimuksia. Mikäli näihin ei päästä, arvioimme vapaaehtoisia kuitenkin löytyvän riittävästi, Sipilä sanoo. - Jos vapaaehtoisia ei löydy riittävästi, niin sovintoesityksen turvalausekkeet ovat yksilön kannalta mielestämme riittävät.

Sovintoesityksen myötä alalle joulukuussa asetettu ylityökielto päättyy välittömästi.

Riikka Sipilä, finanssialan vastuullinen asiamies