100 klassikkoa tunnissa tekee lukutoukaksi vaivatta

Lukeneisuuden osoittaminen ei tämän helpommaksi tule. Vesa Sisätön 100 klassikkoa tunnissa on humoristinen kirja kiireisille data-ajan ihmisille, jotka haluavat antaa itsestään sivistyneen kuvan.

kansi_Vesa Sisättö, 100 klassikkoa tunnissa

Vesa Sisätön 100 klassikkoa tunnissa ilahduttaa kaikkia, jotka haluavat päteä sivistyksellään: somettajia, bisnesleijonia, ruuhkavuosien raatajia, muuten vain hätäisiä, laiskoja boheemeja ja politiikan kehäkettuja. Teos sopii myös kaikille vastarannan kiiskille ja luddiiteille, joiden mielestä internet vie liikaa aikaa hyvien kirjojen lukemiselta. Myös kirjallisuuskeskustelut sosiaalisessa mediassa tai juhlissa onnistuvat kirjan avulla.

100 klassikkoa tunnissa esittelee maailmankirjallisuuden klassikot twittermäisen napakasti. Jokaisesta kirjasta kerrotaan lyhyt esittely ja yllättävä fakta. Kirjaesittely huipentuu pikaiseen tuomioon. Mukana on niin Kalevalan ja Dante Alighierin Jumalainen näytelmä -teosten kaltaisia ikiklassikoita kuin uudempiakin merkkiteoksia, kuten Douglas Adamsin  Linnunradan käsikirja liftareille, Margaret Atwoodin  Orjattaresi ja Sofi Oksasen Puhdistus.

Vesa Sisättö (s. 1969) on Espoossa asuva kirjailija ja toimittaja, joka kehuu lukeneensa joskus kokonaisen kirjan alusta loppuun.

Poimintoja kirjasta:

Margaret Atwood, Orjattaresi
Mitä. June päättää olla sopeutumatta patriarkaalisen teokratian tarjoamaan synnytyskoneen rooliin.
Knoppi. Orjattaresi on omistettu Margaret Atwoodin esiäidille Mary Websterille, joka hirtettiin 1600-luvulla noitana, mutta selvisi teloituksesta hengissä.
Tuomio. Älä äänestä Gileadia valtaan.

Douglas Adams, Linnunradan käsikirja liftareille
Mitä. Alussa maapallo tuhoutuu, sitten asiat menevät huonompaan suuntaan.
Knoppi. Linnunradan käsikirja liftareille on viisiosainen trilogia.
Tuomio. Luultavasti luotettavampi opas maailmankaikkeuteen kuin minkään uskonnon tai tieteen tarjoama.

Teos: Sata klassikkoa tunnissa
Tekijät: Vesa Sisättö
Julkaisupäivä: 20.9.2018

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Kirjastopalvelu Oy
viestintäjohtaja
Vilja Perttola
vilja.perttola@avain.net

Arvostelukappaleet: info@avain.net

kansi_Vesa Sisättö, 100 klassikkoa tunnissa

Väinö Tannerin tie 3, 3. krs

Avain on kotimaiseen laatukirjallisuuteen keskittynyt kirjakustantamo. Kustantamo on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä. Avain kustantaa aktiivisesti selkokielistä kirjallisuutta ja se palkittiin syksyllä 2017 Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä. Avain kustantaa kirjoja myös tilaustöinä yrityksille ja muille yhteisöille. Kirjastopalvelu on osa Booky Groupia, johon kuuluvat myös Booky.fi Oy ja Porvoon Kirjakeskus Oy.