11.9. klo 15 keskustelutilaisuus sateenkaarioikeuksien turvaamisesta Euroopassa

Helsinki Pride -viikolla Seta nostaa esille ympäri Eurooppaa esiintyvän sateenkaarivihamielisen liikehdinnän, joka on johtanut paikoin jo ihmisoikeuksia heikentäviin lakimuutoksiin. Seta on kutsunut aiheesta koolle paneelikeskustelun verkossa perjantaina 11.9.2020 klo 15.

- Seta on kutsunut koolle paneelikeskustelun ympäri Eurooppaa ilmenevästä systemaattisesta sateenkaarivihamielisestä liikehdinnästä
- Tilaisuuteen osallistuvat EU-parlamentin jäsen Silvia Modig, valtiosihteeri Johanna Sumuvuori sekä sateenkaariaktivisteja ja -toimijoita esimerkiksi Suomesta, Unkarista ja Virosta
- Ympäri Eurooppaa raportoidaan entistä enemmän viharikoksia sateenkaari-ihmisiä kohtaan. Myös poliisiväkivalta, vallanpitäjien vihakampanjointi ja jopa heikennykset  lainsäädännössä huolestuttavat
- Tilaisuus alkaa PE 11.9. klo 15 Setan YouTube-kanavalla.

Helsinki Pride -viikolla 7. –13.9. Seta haluaa nostaa esille ympäri Eurooppaa esiintyvän sateenkaarivihamielisen liikehdinnän, joka on johtanut paikoin jo ihmisoikeuksia heikentäviin lakimuutoksiin. Kyse ei ole yksittäisistä tapahtumista tai toimijoista, vaan ylikansallisesta toiminnasta sateenkaarioikeuksien vastustamiseksi. 2020-luvun Euroopassa ilmiö näkyy paitsi vanhoillisena homo- ja transfobiana, myös esimerkiksi niin sanotun anti gender -liikkeen lisääntyneenä näkyvyytenä. Seta on kutsunut koolle sateenkaariaktivisteja ja päätöksentekijöitä käymään aiheesta paneelikeskustelua verkossa perjantaina 11.9.2020 klo 15. Keskustelu on englanninkielinen, nimeltään LGBTIQ+ Rights Defenders in Europe, ja sitä voi seurata Setan YouTube-kanavalla suorana lähetyksenä.

Sateenkaariväkeen vihamielisesti suhtautuvat tahot pyrkivät heikentämään ihmisoikeuksia eri tavoin. Esimerkiksi sateenkaarikattojärjestö ILGA-Europe raportoi keväällä vuosikatsauksessaan, että viranomaisille ilmoitetut sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kohdistetut viharikokset kasvoivat vuonna 2019. Sekä sateenkaari-ihmisiin kohdistunutta verkon vihapuhetta että fyysistä väkivaltaa raportoitiin aiempaa enemmän. Nämä merkit ilmapiirin kiristymisestä olivat havaittavissa halki koko Euroopan ja Keski-Aasian. Lisäksi maastamuutto sateenkaari-ihmisille turvallisemmiksi koettuihin maihin oli lisääntynyt. Viranomaiset ovat paikoin myös osallistuneet aktiivisesti oikeuksien heikentämiseen. Etenkin itäisestä Euroopasta on kantautunut tänä vuonna uutisia poliisiväkivallasta ja jopa transihmisten juridisen sukupuolen vahvistamisen kieltämisestä.

Setan organisoimaan verkkokeskusteluun osallistuvat Aili Kala (Eesti LGBT Ühing, Viro) Krisztina Kolos Orbán, (Transvanilla Transgender Association, Unkari) europarlamentaarikko Silvia Modig, Nitin Sood, (Fem-R, Suomi) Suomen ulkoministeriön valtiosihteeri Johanna Sumuvuori sekä Yuri Yoursky IGLYOsta, kansainvälisestä sateenkaarinuorten ja –opiskelijoiden järjestöstä. Tilaisuuden juontaa Elina Korhonen, Setan kansainvälisten asioiden toimikunnan jäsen.

“Sateenkaariyhteisö on huomannut, että meihin vihamielisesti suhtautuvien tahojen argumentaatio toistuu usein samanlaisena maasta toiseen”, toteaa tilaisuuden järjestävän Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamo. “Siksi on mielekästä jatkaa keskustelua siitä, kuinka voisimme yhdessä toimia estääksemme negatiivista kehitystä. Pohdimme yhdessä, mitä valtiot, Euroopan unioni ja jokainen yksilö voi tehdä edistääkseen sateenkaarioikeuksia. On myös ensiarvoisen tärkeää kuulla paikallisia sateenkaariaktivisteja tai -järjestöjä niistä maista, joiden tilanteet huolestuttavat. Keskustelua ei varmasti saada valmiiksi yhden iltapäivän aikana, mutta toivomme sen jatkuvan ja muuttuvan teoiksi myös Pride-viikon jälkeen.”

Seta tulee myös järjestämään oman minikulkueen lauantaina 12.9.2020 Helsingin keskustassa nostaakseen esiin kansainvälisten sateenkaarioikeuksien puolustamisen tärkeyden. Pandemiatilanteen takia perinteistä Helsinki Pride -suurkulkuetta ei voida järjestää, vaan eri ryhmät järjestävät omia pienoiskulkueitaan sinä lauantaina.

Aina yhteyshenkilöt tekstimuodossa!

050 309 8108paasihteeri@seta.fi

Helsinki Pride on Suomen suurin ihmisoikeustapahtuma, jota järjestää Helsinki Pride -yhteisö ry.

--------

Seta järjestää virtuaalitapahtumia Helsinki Pride -viikolla 7.–13.9.20204.9.2020 22:52:07 EESTTiedote

Valtakunnallinen Seta järjestää osana Helsinki Pride -viikkoa 7.–13.9. erilaisia virtuaalisia luentoja, vertaistukitapaamisia, kuvien ja päiväkirjamerkintojen keruuta sekä paneelikeskusteluja. Helsinki Priden teemana on vuonna 2020 esikuvat. Setan järjestämissä tapahtumissa aiheina ovat esimerkiksi ylisukupolviset Pride-muistot, sateenkaari-ihmisten oikeuksien puolustaminen polarisoituvassa Euroopassa ja sateenkaariyhteisössä luoviminen nuorena rodullistettuna tai kieli- tai kulttuurivähemmistön jäsenenä.

TIEDOTE: uudet sukupuolidysforian hoitosuositukset sisältävät vakavia uhkia hyvän hoidon toteutumiselle23.6.2020 16:56:51 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriön alainen Palveluvalikoimaneuvosto (Palko) on hyväksynyt suositukset sukupuolidysforian lääketieteellisistä hoidoista. Setan ja Trasekin mielestä Palkon suositukset lähinnä vahvistavat nykyisiä hoitolinjauksia ja pyrkivät rajoittamaan hoitoon pääsyä, unohtavat kansainväliset hoitosuositukset, eivätkä esitä uskottavia ratkaisuja hoitojen koettuihin epäselvyyksiin. Uusissa suosituksissa korostetaan perusterveydenhuollon roolia sukupuolidysforian ensimmäisenä hoitotahona. Lisäksi korostetaan sukupuoliristiriidan pitkäkestoisuutta ja vakavuutta erikoissairaanhoidon edellytyksenä sekä vaaditaan muiden terveysongelmien hoitamista ennen sukupuolidysforian hoitoa.

Euroopan perusoikeusviraston kysely osoittaa sateenkaari-ihmisiin kohdistuvan häirinnän ja vihatekojen yleisyyden, Suomessa vain joka 10. ilmoittaa kokemastaan vihasta14.5.2020 16:17:29 EESTTiedote

Euroopan perusoikeusvirasto on julkaissut maailman laajimman kyselytutkimuksen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten tilanteesta Euroopassa. Kyselyyn vastasi 140 000 sateenkaari-ihmistä 28 maasta. Tutkimustulosten mukaan sateenkaari-ihmisten kohtaama syrjintä, häirintä ja väkivalta on edelleen valitettavan yleistä. Myös Suomessa 31 prosenttia vastaajista on kohdannut syrjintää viimeisen vuoden aikana.

Setan uusi nuorten video “Tää on kuka mä oon – sateenkaarinuoret äänessä” julkaistaan 15.4.202015.4.2020 00:00:00 EESTTiedote

Seta julkaisee 15.4.2020 uuden 25-minuuttisen dokumentaarisen haastatteluvideon sateenkaarinuoruudesta. "“Tää on kuka mä oon” – sateenkaarinuoret äänessä -video tarjoaa seitsemän eri näkökulmaa sateenkaarinuoren elämästä 2020-luvun Suomessa. Video ja siihen liittyvä teemavideoiden kokonaisuus ovat katsottavissa Setan YouTube-kanavalla.