11.9. klo 15 keskustelutilaisuus sateenkaarioikeuksien turvaamisesta Euroopassa

Helsinki Pride -viikolla Seta nostaa esille ympäri Eurooppaa esiintyvän sateenkaarivihamielisen liikehdinnän, joka on johtanut paikoin jo ihmisoikeuksia heikentäviin lakimuutoksiin. Seta on kutsunut aiheesta koolle paneelikeskustelun verkossa perjantaina 11.9.2020 klo 15.

- Seta on kutsunut koolle paneelikeskustelun ympäri Eurooppaa ilmenevästä systemaattisesta sateenkaarivihamielisestä liikehdinnästä
- Tilaisuuteen osallistuvat EU-parlamentin jäsen Silvia Modig, valtiosihteeri Johanna Sumuvuori sekä sateenkaariaktivisteja ja -toimijoita esimerkiksi Suomesta, Unkarista ja Virosta
- Ympäri Eurooppaa raportoidaan entistä enemmän viharikoksia sateenkaari-ihmisiä kohtaan. Myös poliisiväkivalta, vallanpitäjien vihakampanjointi ja jopa heikennykset  lainsäädännössä huolestuttavat
- Tilaisuus alkaa PE 11.9. klo 15 Setan YouTube-kanavalla.

Helsinki Pride -viikolla 7. –13.9. Seta haluaa nostaa esille ympäri Eurooppaa esiintyvän sateenkaarivihamielisen liikehdinnän, joka on johtanut paikoin jo ihmisoikeuksia heikentäviin lakimuutoksiin. Kyse ei ole yksittäisistä tapahtumista tai toimijoista, vaan ylikansallisesta toiminnasta sateenkaarioikeuksien vastustamiseksi. 2020-luvun Euroopassa ilmiö näkyy paitsi vanhoillisena homo- ja transfobiana, myös esimerkiksi niin sanotun anti gender -liikkeen lisääntyneenä näkyvyytenä. Seta on kutsunut koolle sateenkaariaktivisteja ja päätöksentekijöitä käymään aiheesta paneelikeskustelua verkossa perjantaina 11.9.2020 klo 15. Keskustelu on englanninkielinen, nimeltään LGBTIQ+ Rights Defenders in Europe, ja sitä voi seurata Setan YouTube-kanavalla suorana lähetyksenä.

Sateenkaariväkeen vihamielisesti suhtautuvat tahot pyrkivät heikentämään ihmisoikeuksia eri tavoin. Esimerkiksi sateenkaarikattojärjestö ILGA-Europe raportoi keväällä vuosikatsauksessaan, että viranomaisille ilmoitetut sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kohdistetut viharikokset kasvoivat vuonna 2019. Sekä sateenkaari-ihmisiin kohdistunutta verkon vihapuhetta että fyysistä väkivaltaa raportoitiin aiempaa enemmän. Nämä merkit ilmapiirin kiristymisestä olivat havaittavissa halki koko Euroopan ja Keski-Aasian. Lisäksi maastamuutto sateenkaari-ihmisille turvallisemmiksi koettuihin maihin oli lisääntynyt. Viranomaiset ovat paikoin myös osallistuneet aktiivisesti oikeuksien heikentämiseen. Etenkin itäisestä Euroopasta on kantautunut tänä vuonna uutisia poliisiväkivallasta ja jopa transihmisten juridisen sukupuolen vahvistamisen kieltämisestä.

Setan organisoimaan verkkokeskusteluun osallistuvat Aili Kala (Eesti LGBT Ühing, Viro) Krisztina Kolos Orbán, (Transvanilla Transgender Association, Unkari) europarlamentaarikko Silvia Modig, Nitin Sood, (Fem-R, Suomi) Suomen ulkoministeriön valtiosihteeri Johanna Sumuvuori sekä Yuri Yoursky IGLYOsta, kansainvälisestä sateenkaarinuorten ja –opiskelijoiden järjestöstä. Tilaisuuden juontaa Elina Korhonen, Setan kansainvälisten asioiden toimikunnan jäsen.

“Sateenkaariyhteisö on huomannut, että meihin vihamielisesti suhtautuvien tahojen argumentaatio toistuu usein samanlaisena maasta toiseen”, toteaa tilaisuuden järjestävän Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamo. “Siksi on mielekästä jatkaa keskustelua siitä, kuinka voisimme yhdessä toimia estääksemme negatiivista kehitystä. Pohdimme yhdessä, mitä valtiot, Euroopan unioni ja jokainen yksilö voi tehdä edistääkseen sateenkaarioikeuksia. On myös ensiarvoisen tärkeää kuulla paikallisia sateenkaariaktivisteja tai -järjestöjä niistä maista, joiden tilanteet huolestuttavat. Keskustelua ei varmasti saada valmiiksi yhden iltapäivän aikana, mutta toivomme sen jatkuvan ja muuttuvan teoiksi myös Pride-viikon jälkeen.”

Seta tulee myös järjestämään oman minikulkueen lauantaina 12.9.2020 Helsingin keskustassa nostaakseen esiin kansainvälisten sateenkaarioikeuksien puolustamisen tärkeyden. Pandemiatilanteen takia perinteistä Helsinki Pride -suurkulkuetta ei voida järjestää, vaan eri ryhmät järjestävät omia pienoiskulkueitaan sinä lauantaina.

Aina yhteyshenkilöt tekstimuodossa!

050 309 8108paasihteeri@seta.fi

Helsinki Pride on Suomen suurin ihmisoikeustapahtuma, jota järjestää Helsinki Pride -yhteisö ry.

--------

Euroopan komission ensimmäinen sateenkaaristrategia pyrkii parantamaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuutta koko EU:n alueella30.11.2020 04:52:00 EETTiedote

Euroopan komissio julkaisi 12.11.2020 kaikkien aikojen ensimmäisen viisivuotisstrategiansa, jonka toimenpiteillä komissio aikoo edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Sateenkaarikattojärjestö ILGA-Europe pitää strategian laatimista käänteentekevänä toimena, jolla komissio osoittaa suhtautuvansa vakavasti rooliinsa sateenkaari-ihmisten oikeuksien puolustajana Euroopassa. Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt ja Euroopan Parlamentti ovat jo vuosia vaatineet komissiolta vahvempia toimia sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisuuden parantamiseksi.

Viha on vaarallista: vuoden 2020 aikana on murhattu ainakin 350 transihmistä20.11.2020 11:14:21 EETTiedote

Perjantaina 20.11. vietetään kansainvälistä transmuistopäivää (Transgender Day of Remembrance). Transmuistopäivän tarkoituksena on kunnioittaa transvihaan perustuvan väkivallan kuolonuhreja ja kiinnittää laajemmin huomiota transihmisten kohtaamaan väkivaltaan. Transgender Europe -järjestön keräämän tilaston mukaan maailmassa on murhattu 350 transihmistä vuoden 2020 aikana. Nämä murhat osoittavat, että transihmisiin kohdistuva syrjintä aiheuttaa hengenvaaran. Transvihalla on myös paljon muita negatiivisia seurauksia. Ihmisoikeusjärjestöt ja transjärjestöt haluavat, että transihmisiin kohdistuvaan väkivaltaan suhtaudutaan paljon vakavammin Suomessakin.

50 järjestöä: translain uudistusta kiirehdittävä, alaikäisten oikeuksia ei voi jättää huomiotta22.10.2020 10:00:00 EESTTiedote

50 suomalaista järjestöä on huolissaan niin sanotun translain säätämisen viivästymisestä. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että laki sukupuolen vahvistamisesta uudistetaan. Lainvalmistelutyöhön ei ole kuitenkaan ryhdytty vieläkään. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä arvioi raportissaan viime tammikuussa nykyisen lain vanhentuneeksi ja esitti vaihtoehtoja lain uudistamiselle. Allekirjoittaneet järjestöt kiirehtivät hallitusta uudistamaan translain. Järjestöt haluavat myös, että uudistustyössä arvioidaan uudelleen sukupuolen juridisen vahvistamisen 18 vuoden ikäraja.

Vinokinon Turun näytösten liput ovat varattavissa nyt, korona rajoittaa osallistujamääriä14.10.2020 16:16:21 EESTTiedote

Sateenkaareva elokuvafestivaali Vinokino järjestetään tänä vuonna 29. kerran, koronarajoitukset huomioiden. Turussa järjestettäviin näytöksiin voi nyt ostaa lippuja. Turun näytökset ovat 23. - 25.10. Kino Dianassa. Yleisömäärä kuhunkin näytökseen on rajoitettu, joten liput kannattaa ostaa nopeasti! Vinokino on Suomen ainoa elokuvafestivaali, jolla näytetään vain ja ainoastaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tarinoista kertovia elokuvia.