Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopisto tehostaa opiskelun ja hyvinvoinnin tukea OKM:n korona-avustuksella

Jaa
Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi 230 000 € erityisavustuksen Jyväskylän yliopistolle. Avustuksella toteutettavilla toimenpiteillä vastataan korona-ajassa tunnistettuihin opiskelun ja hyvinvoinnin haasteisiin yhteistyössä Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan kanssa. Tiedossa on muun muassa opiskelua ja hyvinvointia tukevia vertaisryhmiä, tutkimusperustaisesti kehitettyä hyvinvoinnin verkkotyövälineitä hyödyntävää yksilö- ja ryhmäohjausta sekä lisää JYYn lockdown-iltamia ja vapaa-ajan toimintaa.

Vaikka korona ja etäopiskelu on tuonut osalle opiskelijoista kaivattua joustavuutta, kevään 2020 koronakysely sekä aloittavien opiskelijoiden orientaatiokysely nostavat esille opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin heikentymisen sekä opintojen kuormittavuuden lisääntymisen.

- Huoli opiskelijoiden jaksamisesta, yksinäisyydestä sekä opintojen edistämisestä on kasvanut yliopistoyhteisössä kaiken aikaa pandemian jatkuessa, sanoo vararehtori Marja-Leena Laakso.
- Paljon on myös tehty sen eteen, että saisimme riittävän ymmärryksen vallitsevasta tilanteesta, tavoittaisimme eniten tukea tarvitsevat ja keinovalikoimamme olisi joustava, monipuolinen ja erilaisiin opiskelijoiden kokemiin vaikeuksiin mahdollisimman hyvin kohdentuva. Nyt saadun erityisavustuksen turvin pystymme hyvällä tavalla monipuolistamaan ja edelleen tehostamaan opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä tukevia toimenpiteitämme, iloitsee Laakso.

Vertaisryhmiä yhdessä opiskeluun

Opiskelun yhteisöllisyyttä pyritään tukemaan oppiainekohtaisilla vertaisryhmillä. Eri tiedekunnissa ja laitoksilla on tunnistettu opiskelijoiden tarpeita yhdessä opiskeluun ja arjen kokemusten jakamiseen niin yksittäisten kurssitehtävien kuin opinnäytteiden työstämisessä.

- Opiskelijat kaipaavat eri yhteyksissä tapahtuvaa kohtaamista, jossa voi jakaa kokemuksia ei ainoastaan opinnoista vaan kaikesta opiskeluelämään liittyvästä, pohtii kemian laitoksen hyvis, yliopistonopettaja Piia Valto.

-Korona tuntuu kutistaneen elinpiiriä, kontakteja ei ole ja kynnys lähestyä opiskelukavereitakin tuntuu kasvaneen. Tarvitaan rohkaisua myös yhdessä opiskelemiseen.

Yhteistä opiskelua ja hyvinvointia tukevia vertaisryhmiä järjestetään kevään aikana sekä turvallisina kasvokkaisina pienryhminä että verkossa. Vertaisryhmien toteutuksessa panostetaan tasapuolisesti kaikkien eri vaiheissa olevien opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn tukemiseen.

Opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin yksilö- ja ryhmäohjausta

Yksilöllisten voimavarojen ja motivaation tukemisessa hyödynnetään Jyväskylän yliopistossa tutkimusperustaisesti kehitettyjä hyvinvoinnin ja opiskelutaitojen verkkopohjaisia työvälineitä.

Oppimiseen tarjotaan tukea Opiskelun Taitokartan yksilö- ja ryhmäohjauksilla.

- Akateemiset opiskelutaidot vaikuttavat merkittävästi opiskelijan opiskeluhyvinvointiin ja opiskelukykyyn, koska ne ovat yhteydessä opintojen sujumiseen, oppimistuloksiin ja opinnoissa edistymiseen, kokemukseen opiskelun ja oppimisen mielekkyydestä sekä käsitykseen omista oppimistaidoista, kertoo yliopistonopettaja Elina Savilahti.

Kevään 2021 aikana lisätään ja monipuolistetaan Opiskelijan Kompassin ryhmien tarjontaa. Tulossa on mm. Voimavaroja fukseille –ryhmä, Mielenhyvinvointityöpaja, JYU OK workshop for mental wellbeing sekä Wellbeing workshop for international students.

- Opiskelijan kompassia hyödyntävien ryhmä- sekä yksilöohjauksen on tutkimuksissa osoitettu vähentävän opiskelijoiden mielenterveyden ongelmia, kuten stressiä, mieliala- ja ahdistusoireita eli parantavan tällä tavoin opiskelijoiden hyvinvointia, elämänlaatua ja opiskelukykyä, kuvailee projektitutkija Panajiota Räsänen.

Opiskeluhyvinvoinnin asiantuntija Hanna Ahola kertoo, että koira-avusteisen KnowHau-toiminnan kautta pyritään löytämään uusia eläinavusteisia mahdollisuuksia opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn edistämiseksi.

- Koirien läsnäolon on havaittu lisäävän opiskelijoiden onnistumisen kokemuksia, opiskelumotivaatiota ja keskittymiskykyä mm. itsenäisissä opiskelutehtävissä. KnowHau-tapaamisissa ei tarvitse myöskään opiskella tai olla yksin, Ahola toteaa.      

JYY lisää lockdown-iltamia ja vapaa-ajan kohtaamisia

Koska luentojen ja opetuksen välissä ei synny luontevia paikkoja opiskelijoiden väliselle vuorovaikutukselle, etsitään myös uusia tapoja kohtaamiseen. JYY laajentaa lockdown-iltamien kaltaista vapaa-ajan vertaisryhmätoimintaa tukemaan yhteisöllisyyttä ja opiskelijoiden keskinäistä tutustumista.

- Toiminnassa tsemppiviestit muutetaan kivaksi yhteiseksi tekemiseksi, verkossa sekä turvallisesti myös kasvokkain, kertoo JYY:n sosiaalipoliittinen asiantuntija Juulia Saukkonen.

- Viimeinen vuosi on ollut hirmuista kuritusta opiskelijakulttuurille, joka perinteisesti tarjoaa yhteisiä hetkiä, hauskanpitoa, ja paikkoja solmia elinikäisiä ystävyyksiä. Opiskeluaikojen tärkeimmät muistot syntyvät opiskelijoiden yhteisen tekemisen ääressä. JYY osaltaan panostaa tällaisiin turvallisesti järjestettyihin kohtaamisiin. 

Työn alla: chatbotin hyödyntäminen opintoneuvonnassa

Opintoneuvonnan ruuhkautumiseen haetaan ratkaisuja chatbotin pilotoinnilla. Keväällä käynnistyvässä kehittämistyössä tunnistetaan opintoneuvonnassa toistuvia kysymyksiä, joihin voidaan chatbotissa vastata nopeasti ja neuvoa tarvittaessa eteenpäin ohjaukseen.

Digitaalisilla ratkaisuilla pyritään rutiininluonteisen neuvonnan tehostamiseen, jolloin opettajilla ja ohjaajilla jää enemmän aikaa ohjaavalle vuorovaikutukselle, johon on suuri tarve erityisesti korona-ajan opiskelussa.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Erityisasiantuntija Leena Penttinen, koulutuspalvelut leena.penttinen@jyu.fi
Sosiaalipoliittinen asiantuntija Juulia Saukkonen, JYY, sopo-asiantuntija@jyy.fi

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Kyberyhteistyön puute altistaa yritykset uhkille – Jyväskylän yliopistossa kehitetty materiaalipaketti tuo apua haasteisiin15.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Tiivis yhteistyö voi altistaa organisaatioita kyberuhkille. Pahimmillaan yhden organisaation tietoturvahaavoittuvuuksia voidaan hyödyntää hyökkäyksissä muita yrityksiä kohtaan. Jyväskylän yliopistossa informaatioteknologian tiedekunnassa tuotettu materiaalipaketti auttaa yrityksiä kyberturvallisuusyhteistyön aloittamisessa ja tiivistämisessä toisten organisaatioiden kanssa. Materiaalipaketista hyötyvät etenkin toimijat, joilla itsellään on rajalliset kyberturvallisuuteen liittyvät resurssit.

Väitös: Lääkäreille lähetetty informaatio voi vähentää mahdollisesti haitallista lääkkeiden määräämistä14.5.2025 11:11:58 EEST | Tiedote

KTM Iiro Ahomäki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta tutki taloustieteen väitöskirjassaan Kelan lääkemääräyspalautteiden vaikutuksia. Väitöstutkimuksen tulosten mukaan Kelan lääkäreille lähettämät henkilökohtaiset lääkemääräyspalautteet vähensivät mietojen opioidien määräämistä uusille potilaille ja iäkkäille vältettäväksi suositeltavien lääkkeiden määräämistä yli 75-vuotiaille. Vahvojen opioidien määräämisessä ei havaittu vastaavia vaikutuksia.

Esiopetussiirtymissä ilmenee eroja päiväkotien ja koulujen välillä14.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Varhaiskasvatuksesta esiopetukseen siirtyvä lapsi voi asuinpaikastaan riippuen kohdata siirtymän eri tavoin, väitöstutkimus osoittaa. Erot näkyvät esimerkiksi siinä, kuinka lasten osaamiseen suhtaudutaan. KM Jasemin Çan tarkasteli väitöskirjassaan neljää varhaiskasvatus- ja esiopetusyksikköä ja havainnoi millaisia voimavaroja lapsilla on osallistuessaan esiopetussiirtymiin arjen tasolla.

Väitös: Hyvä ESG-luokitus ei takaa hyötyä - mutta ei tuo haittaakaan13.5.2025 13:16:16 EEST | Tiedote

Kestävyyteen kiinnitetään yhä enemmän huomiota, joten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan (ESG) panostaminen on noussut tärkeäksi teemaksi kansainvälisessä sijoitusmaailmassa. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään tohtorinväitöksessä Thanh Nam Vu tutki, miten ESG-kriteerien sisällyttäminen sijoitussalkkujen allokaatioon vaikuttaa taloudellisiin tuottoihin, ja haastaa vallitsevat oletukset vastuullisuustiedon arvostuksesta rahoitusmarkkinoilla.

Generatiivista tekoälyä halutaan hyödyntää ohjelmistotuotannon tehostamisessa – Jyväskylän yliopiston hanke sai 840 000 euron rahoituksen13.5.2025 08:55:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopisto on saanut Business Finlandilta 840 000 euron rahoituksen hankkeelle, jonka tavoitteena on tutkia generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksia ohjelmistokehitysprosessien tehokkuuden ja ohjelmistotuotteiden laadun parantamisessa. Konsortiohankkeessa on mukana viisi suomalaista yritystä sekä useita ulkomaisia toimijoita. Hankkeen kokonaisrahoitus on 1,2 miljoonaa euroa, josta 30 % on yliopiston omaa rahoitusta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye