”Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota” – Matkahuolto ennakoi jopa 40% kasvua joulun verkkokauppaan, nyt kannattaa suosia kotimaista
Lehdistötiedote 19.11.2021
Joulu on taas, ja hittilelut ja hittilahjat viedään käsistä. Suosituimmat lahjat ovat aiemminkin joulun alla saattaneet loppua, mutta tänä jouluna tilanne näyttää erityisen vaikealta.
”Raaka-ainepula, komponenttipula, konttipula… pulaa on globaalisti vaikka mistä ja toimitukset takkuavat. Lopputulos on se, tänä jouluna tavara loppuu herkemmin kuin koskaan ennen. Ohje kuuluu nyt: Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota”, tiivistää johtavan suomalaisen verkkokauppatoimittajan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Korona on lisännyt monien tavaroiden kysyntää ja erityisesti verkossa. Siksi joulun verkkokaupan ennätykset paukkuvat, tiedetään ennätysmäärän paketteja jouluksi toimittavassa Matkahuollossa.
”Verkkokaupan tilaukset ovat tänä vuonna kasvaneet 30-40% viimevuotisesta. On loogista olettaa, ettei näistä luvuista tulla jouluna ainakaan alaspäin. Siksi, jos yllätyksiä ei tule, arviomme kasvusta on nyt 30-40%, ellei enemmän”, järkeilee Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.
Logistiikan huippuosaajana Matkahuolto osaa varoittaa myös yllättävistä miinoista kuluttajille.
”Moni jo ymmärtää, että ihan suosituimmat lahjatoiveet kuten PlayStation 5 eivät tule riittämään. Yllätys taas voi olla, että esimerkiksi monien merkkivaatteiden toimitusajat voivat jo nyt painua ensi vuodelle kansainvälisissä verkkokaupoissa. Kannattaa siis miettiä vaihtoehtoja”, Jakola valistaa.
Joulun järkivalinta: Kotimainen verkkokauppa
Matkahuolto ja Vilkas ovat yhtä mieltä, että varsinkin tänä jouluna kannattaa suosia kotimaista.
”Kannattaa suosia kotimaista ja kotimaasta tilattuna! Täällä on varauduttu ja varmistettu monin tavoin, että tavara saadaan ajoissa kotimaisen verkkokaupan varastoista kuluttajalle. Nyt on hyvä shoppailla mukavasti ja koronaturvallisesti kotimaista kotisohvalla”, vakuuttaa Matkahuollon Jakola.
Vilkkaalla nähdään globaalissa tavarapulassa muutenkin myönteinen kotimainen mahdollisuus.
”Kotimaisilla verkkokaupoilla on kultainen tilaisuus tehdä kaikkien aikojen ennätykset, kunhan panostaa markkinointiin nyt heti, että suomalaiset kuluttajat heidän tuotteensa varmasti ajoissa löytävät. Suomessa on paljon uniikkia tarjottavaa, jota pukinsäkkiin nyt myös löytyy. Samalla hyötyvät suomalaiset valmistajat ja koko Suomi”, muistuttaa Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski.
Jakola puolestaan vinkkaa, että Matkahuolto on tehnyt joulupukin hommat helpommiksi kuin ikinä.
”Fiksut pääsevät halvimmalla ostamalla lahjat suoraan paketoituina, jopa suoraan vastaanottajille lähetettyinä. Meillä on lista verkkokauppakumppaneita, jotka paketoivat lahjat valmiiksi ja lähettävät ne suoraan lahjan saajan kotiosoitteeseen tai lähimpään noutopisteeseen.”
Lisätiedot:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi
Janne Jakola, toimitusjohtaja, Matkahuolto Oy, 040 860 4894, janne.jakola@matkahuolto.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote
Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.
Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.
Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote
Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme