Vilkas Group Oy

”Sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti” – Yhä isommat ostokset tehdään verkossa, joka on nyt avain myös kivijalkaan

Jaa
Verkkokauppa on kasvanut korona-aikana 45 % euroissa laskettuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Samalla verkosta on tullut koko kaupan ydin. ”Ilman hyvää verkkokauppaa eivät ihmiset välttämättä edes tule myymälään”, toteaa Linda Stenman-Kuusilinna, huimaan kasvuun päässeen huonekaluliike Kuusilinnan verkkokaupan vetäjä. Koko kaupan yhtälöä mullistaa Amazonin odotettu tulo. ”Kuusilinna antaa esimerkin, miten kivijalka ja verkko voivat siivittää toisiaan”, sanoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
”Kisa kovenee nyt kaikin tavoin”, arvioi huonekaluliike Kuusilinnan verkkokauppaa vetävä Linda Stenman-Kuusilinna.
”Kisa kovenee nyt kaikin tavoin”, arvioi huonekaluliike Kuusilinnan verkkokauppaa vetävä Linda Stenman-Kuusilinna.

Lehdistötiedote 13.1.2022

Ihmiset käyttävät nyt rahaa verkkokauppaan 45 % enemmän kuin ennen koronaa, ilmenee yli 2000 verkkokauppaa reaaliaikaisesti seuraavasta Verkkokauppaindeksistä. Verkkokaupan kasvu pitää sisällään monta koko kaupankäynnin kannalta merkittävää tekijää, arvioi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Vilkas on johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja.

”Koronan alkaessa tilausmäärät räjähtivät hurjaan kasvuun, mutta keskimääräinen tilaus pieneni. Nyt tilausmäärät ovat tasaantuneet koronan alkuvaiheen tasolle, mutta tilausten arvo on noussut rajusti. Verkossa tehdään yhä isompia ostoksia. Verkosta on tullut tärkein sisäänheittäjä myös kivijalalle. Kyse on siis koko kaupan suuresta murroksesta”, analysoi Korkiakoski.

Verkosta huikea kasvu huonekalumyynnille

Osuva esimerkki Korkiakosken kuvaamasta murroksesta on jo 80-vuotias perheyritys Kuusilinna. Perinteikäs huonekalu- ja sisustusliike on onnistunut nelinkertaistamaan liikevaihtonsa runsaassa viidessä vuodessa. Yksi poikkeuksellisen hienon kasvun arkkitehti on ollut Linda Stenman-Kuusilinna, joka luotsaa perheyrityksen liiketoimintaa verkossa.

”Kaikkein tärkeintä meille on tietenkin tuotantomme kotimaisuus ja laadukas sekä ajanmukainen design. Mutta ihmisten on löydettävä ne verkosta ja uskottava tuotteeseen jo ennen perinteistä asiakaspalvelutilannetta, jotta kauppa oikeasti käy. Ilman hyvää verkkokauppaa eivät ihmiset välttämättä edes tule myymälään.”

”Voidaan jopa sanoa, että verkkokauppa on nyt samassa asemassa kuin verkkosivut olivat muutama vuosikymmen sitten, eli jos yrityksellä ei ole verkkokauppaa se vähentää yrityksen uskottavuutta. Meille sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti. Siksi uskottava ja ajanmukainen verkkokauppa, puoleensavetävä sivusto ja markkinointi verkossa ovat olleet myös myymälöidemme menestyksen takana”, todistaa Stenman-Kuusilinna.

Kuusilinnalla valittiin kotimainen verkkokaupparatkaisu sekä periaatteen että laadun takia.

”Vertailimme paljon eri vaihtoehtoja. Kotimaisuus oli meille tärkeää, mutta tietysti ennen kaikkea se, että saamme asiakkaalle rakennettua parhaan mahdollisen kokemuksen. Olen ollut tyytyväinen Vilkkaaseen, sieltä saa tosi nopeasti vastaukset. Kun Vilkas tuo verkkokauppaamme valmiita elementtejä ja hoitaa myös koodausta, niin siitä on suuri apu. Vaikka olen itse diplomi-insinööri, niin verkkokaupan koodaus edellyttää ihan erityistä osaamista, jonka Vilkkaalta saamme.”

Asiakaskokemus lähtee verkosta

Useimmat Kuusilinnan asiakkaat haluavat yhä itse kokeilla sohvaa myymälässä, vaikka ostopäätös on verkon perusteella jo liipaisimella. Kuitenkin yhä useampi uskaltautuu jo ostamaan sohvan myös kokeilematta, kun verkosta on löytynyt riittävästi käyttäjäkokemuksia. Edelleen vahvaan kasvuun tähtäävälle Kuusilinnalle tämä avaa portit koko Suomeen.

”Olemme panostaneet todella paljon someen, joten ihmiset löytävät helposti sohvistamme todelliset käyttäjäkokemukset. Näkyvyys on aivan ratkaisevaa”, painottaa Stenman-Kuusilinna.

Kolmatta sukupolvea Kuusilinnassa edustava toimitusjohtaja Jani Kuusilinna painottaa muutenkin asiakaskokemuksen voimaa jo verkossa. Yhteys asiakkaaseen syntyy kokonaisuudesta.

”Hyvät ja monipuoliset kuvat ovat välttämättömiä, mutta yhtä lailla tuotteet täytyy tarinallistaa. Asiakkaan pitää kokea tuote omakseen jo ilman fyysistä kosketustakin. Ja tietenkin tähän päälle tarvitaan vielä hyvä perinteinen palvelu myymälöissämme”, listaa Kuusilinna menestystekijöitä.

Kisa kovenee – Amazon jo nurkan takana

Stenman-Kuusilinna suree, että epäonnistumiset verkossa pudottavat pieniä toimijoita pois pelistä.

”Jos markkinointiin verkossa ei ole panostettu, niin suuret toimijat imaisevat pieniltä markkinat. Kisa kovenee nyt kaikin tavoin varsinkin sisustusalalla, kun koronan tuoma kysyntä alkaa väkisinkin suuntautua pian matkailuun ja muuhun kulutukseen”, ennakoi Stenman-Kuusilinna.

Perheyritys itse on rohkeasti avannut viimeisen kahden vuoden aikana kaksi uutta myymälää, kun monet muut toimijat ovat sulkeneet omiaan. Toimitusjohtaja Kuusilinna uskoo suunnan jatkuvan.

”Verkko ja kivijalka ovat toimineet meillä upeasti yhteen. Vakuutamme verkossa asiakkaat ympäri Suomen, että meiltä kannattaa ostaa. Uusi myymälämme Porvoon vanhassa kaupungissa taas vetää kävijöitä kaikkialta Suomesta ja tuo siten hienoa lisäarvoa myyntinsä lisäksi. Vantaan Tammiston myymälämme taas sopii autolla liikkuville lapsiperheille, jotka eivät halua Helsingin ruuhkiin. Myymälämme tuovat siis meille asiakkaita verkkoon, ja verkko puolestaan myymälöihin”, toteaa tyytyväinen Jani Kuusilinna.

Kaiken kaupan menestykseen Suomessa vaikuttaa pian verkkokauppajätti Amazonin tulo.

”Verkkokaupan pudotuspeli on meillä jo todellisuutta, Amazon nostaa rimaa entisestään. Useimmat pienet ja keskisuuret verkkokauppiaat voivat silti menestyä hyvin, kun asiakkuuden elinkaarihallinta ja etenkin markkinointi toimivat. Kuusilinna antaa esimerkin, miten kivijalka ja verkko voivat siivittää toisiaan. Yhtä totuutta ei ole. Jokaisen suomalaisen kaupan on syytä miettiä, mikä konsepti toimii murroksessa parhaiten juuri sille. On kansallinen etu, että kotimainen kauppa ja tuotanto jatkossakin mahdollisimman laajasti pärjäävät”, tiivistää Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski.

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Linda Stenman-Kuusilinna, markkinointi- ja verkkokauppavastaava, Kuusilinna Oy, 040 484 7099, linda@kuusilinna.fi

Avainsanat

Kuvat

”Kisa kovenee nyt kaikin tavoin”, arvioi huonekaluliike Kuusilinnan verkkokauppaa vetävä Linda Stenman-Kuusilinna.
”Kisa kovenee nyt kaikin tavoin”, arvioi huonekaluliike Kuusilinnan verkkokauppaa vetävä Linda Stenman-Kuusilinna.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote

Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye