Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä kasvoi viime vuonna – rikosuhriviikolla teemana petokset

Rikosuhripäivystyksen (RIKU) palveluita käytti viime vuonna 28 300 asiakasta, mikä on noin kuusi prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Keskiviikkona 22.2.2023 vietetään kansainvälistä rikosuhripäivää. Rikosuhriviikon teemana on erilaiset petosrikokset.

Erilaisten petosrikosten yleistyminen näkyy Rikosuhripäivystyksessä. RIKUn eri palveluissa on ollut vuonna 2022 yhteydenoton syynä petos tai kavallus noin 1900 tapauksessa. Näistä petoksia on ollut valtaosa. Vuonna 2021 vastaava määrä oli 1700. Tähän on laskettu voimassa olevat pitkäkestoisemmat asiakassuhteet ja yksittäiset yhteydenotot eri palveluihin.

”Petoksen uhriksi joutuminen voi aiheuttaa mittavan taloudellisen menetyksen, jota on vaikeaa saada takaisin. Uhrit saattavat kokea häpeää tai syyllisyyttä siitä, että ovat joutuneet petoksen uhriksi. Rikosuhripäivystys voi auttaa käytännössä esimerkiksi rikosilmoituksen teossa ja olla muutenkin tukena rikosprosessissa”, sanoo RIKUn toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Huijarit vetoavat ihmiseen esimerkiksi lupauksilla rahasta tai rakkaudesta. Erilaisia petostyyppejä ovat muun muassa romanssihuijaukset, sijoituspetokset, tietojen kalastelu ja muut erilaiset verkossa tehtävät petokset. Identiteettivarkaudella voidaan valmistella erilaisia petoksia. Petostyypit poikkeavat jonkin verran toisistaan, minkä vuoksi tuen tarpeet vaihtelevat yksilöllisesti.

Petosrikoksissa RIKUn tilastoissa naisten osuus (67 %) on pienempi kuin kaikissa asiakkaissa. Romanssihuijauksissa naisten osuus on 78 prosenttia ja sijoitushuijauksissa 54 prosenttia. Tämä voi kertoa siitä, että naiset hakevat apua herkemmin Rikosuhripäivystyksestä.

“Haluamme muistuttaa, että RIKUn palvelut on tarkoitettu kaikille ja myös miehet tarvitsevat apua rikoksen uhriksi jouduttuaan. Erilaisia petosten muotoja on digitaalisessa maailmassa niin paljon, että uhriksi voi joutua kuka tahansa iästä ja sukupuolesta riippumatta. Myös miehet kohtaavat romanssihuijauksia”, Åberg sanoo.

Lähisuhdeväkivalta ja seksuaalirikokset ovat yhä yleisimmät syyt tulla Rikosuhripäivystyksen asiakkaaksi

• Vuonna 2022 asiakkaita eri palveluissa oli yhteensä 28 300, eli 6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021.
  • Yleisimmät syyt asiakkuuteen olivat lähisuhdeväkivalta (6100 asiakasta), seksuaalirikokset (4500) ja omaisuusrikokset (2800).
  • Asiakkaista 6800 oli tullut Rikosuhripäivystykseen poliisin ohjaamana, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021.
  • Asiakasmäärät eri palveluissa:
    • Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelu: 6600
    • RIKUchat: 4100
    • Juristin Puhelinneuvonta: 850
    • Tukisuhteet 9400
  • Naisia kaikista asiakkaista tilastoitiin 76 prosenttia ja miehiä 24 prosenttia
  • Ihmiskaupan uhrien erityistukipalvelun asiakasmäärä kasvoi reilusti (uutinen 6.2.2022)

Kaikki RIKUn palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia. RIKUn toiminta perustuu ammatillisesti ohjattuun vapaaehtoistyöhön, ja vapaaehtoisia toimii noin 560 eri puolilla Suomea.

Kansainvälistä rikosuhripäivää vietetään vuosittain rikosuhriviikolla (viikko 8) 22. helmikuuta. Tänä vuonna rikosuhriviikon kansallisena teemana on petokset. Suomessa rikosuhripäivän tarkoituksena on parantaa rikoksen uhrin asemaa ja lisätä tietoa uhrien tukipalveluista.

Rikosuhripäivystys parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita. RIKUn palvelut ovat käytettävissä 31 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. Toimintaa rahoittaa oikeusministeriö.