Perinteisen muovin käyttöä rajoitettava – Sulapac tarjoaa vastuullisen vaihtoehdon
Muoviroskasta on tullut yksi aikamme suurimmista ympäristöongelmista, joka uhkaa luonnon monimuotoisuutta ja ihmisten terveyttä. Materiaaliteknologiayhtiö Sulapac auttaa yrityksiä ympäri maailman korvaamaan perinteisen muovin vastuullisella vaihtoehdolla.
Kasvua vauhdittaakseen Sulapac Oy:llä on parhaillaan meneillään 6 miljoonan euron rahoituskierros kasvurahoitusyhtiö Springvest Oyj:n kautta.
Vuosittain tuotetaan globaalisti noin 460 miljoonaa tonnia muovia, josta valtava osa päätyy polttoon, kaatopaikoille ja luontoon. Seuraavan 40 vuoden aikana perinteisen muovituotannon arvioidaan lähes kolminkertaistuvan. Tämän seurauksena merissämme tulee olemaan enemmän muoviroskaa kuin kaloja vuonna 2050.
Suunta voidaan yhä kääntää, mutta se vaatii rohkeita innovaatioita. Materiaaliteknologiayhtiö Sulapac on kehittänyt juuri sellaisen.
Sulapacin missiona on pelastaa maailma muoviroskalta tarjoamalla vastuullinen, kaunis ja funktionaalinen materiaalivaihtoehto perinteiselle muoville.
– Biopohjaisella ja biohajoavalla Sulapac-materiaalilla voidaan korvata perinteinen muovi ympäristö- ja käyttäjäystävällisesti lukemattomissa eri tuotteissa, kuten kosmetiikkapakkauksissa, monissa kertakäyttötuotteissa sekä uudelleenkäytettävissä keittiövälineissä. Sulapac-materiaalit soveltuvat kemialliseen kierrätykseen, joka mahdollistaa materiaalin sisältämän hiilen uudelleen käytön lähes loputtomiin, kertoo Suvi Haimi, Sulapac Oy:n toimitusjohtaja ja yksi perustajista.
Bio- ja kiertotaloutta edistävien ominaisuuksien lisäksi Sulapac-materiaalit ovat turvallisia ympäristölle, silloinkin jos ne vahingossa päätyvät luontoon.
– Esimerkiksi Sulapac-materiaalista valmistettu pilli biohajoaa merivedessä yhtä nopeasti kuin puun lehdet, eikä jätä jälkeensä pysyvää mikromuovia tai myrkyllisiä ainesosia, Haimi sanoo.
Haimin mielestä ainut kestävä ratkaisu muovijätekriisiin on vähentää perinteisen muovin käyttöä ja korvata se aidosti vastuullisilla materiaaleilla, joita voidaan kierrättää kemiallisesti. Lisäksi tarvitaan tehokas kierrätysinfrastruktuuri biopohjaisille ja biohajoaville materiaaleille.
– Myös muovituotteiden uudelleen käytön lisäämistä ja kierrätystä on tehostettava, mutta yksinään kierrätys ei riitä ratkaisemaan muovijätekriisiä, Haimi toteaa.
Tällä hetkellä vain noin 9 prosenttia muovista kierrätetään tehokkaasti ja optimistisimmankin skenaarion mukaan vuonna 2050 päästäisiin muovin kierrätysasteessa enintään 37 prosenttiin.
Kiertotalousratkaisu, joka täyttää tiukimmatkin laatuvaatimukset
Sulapacin kehittämien materiaalien pääraaka-aineena ovat kasvipohjaiset ja kierrätetyt biohajoavat biopolymeerit sekä sahateollisuuden sivuvirtana saatavaa sahajauho. Täyteaineena käytetään myös savimineraaleja ja asiakkaiden tuotevalmistuksessa syntyneitä biopohjaisia jätevirtoja, kuten siemenkuorijätettä.
Kierrätetyn materiaalin hyödyntäminen on yhtiölle keskeistä. Sulapacin tavoitteena on käyttää 100 % kierrätettyjä tai sivuvirroista peräisin olevia pääraaka-aineita vuoteen 2025 mennessä. Sulapac-materiaali on ilmastoystävällinen vaihtoehto verrattuna perinteiseen muoviin ja kierrätetyn materiaalin lisääminen pienentää materiaalin hiilijalanjälkeä entisestään.
Tunnetut kosmetiikka-alan brändit CHANEL, Shiseidon Ulé ja Lumene käyttävät jo pakkauksissaan Sulapac-materiaalia lähes sadan muun kosmetiikkayhtiön ohella. Uusia asiakaskyselyitä tulee useita viikossa ja tämän kevään aikana Sulapac on aloittanut neuvottelut kahdenkymmenen globaalin kosmetiikkabrändin kanssa.
– Kosmetiikka-alalla innovaatiot ja kestävä kehitys ovat tärkeitä, mutta pakkausmateriaaleille on tiukat laatuvaatimukset. Vaatimuslistassa voi olla yli 60 kohtaa, joissa käsitellään esimerkiksi iskun- ja lämmönkestävyyttä sekä veden ja öljyn haihtuvuutta. Sulapac on ensimmäinen biohajoava materiaali, joka täyttää globaalin luksusbrändin laatuvaatimukset, Haimi kertoo.
Sulapac-materiaaleja käytetään korvaamaan perinteistä muovia myös mm. luksuspakkauksissa, pilleissä, kertakäyttöisissä sekä uudelleenkäytettävissä aterimissa ja keittiövälineissä sekä muissa kulutustavaroissa.
– Kertakäyttötuotteiden valmistus perinteisestä muovista ei ole vastuullista. Kaikkiin kertakäyttötuotteisiin on löydettävissä biohajoava ja -pohjainen materiaali, jonka ympäristövaikutukset ovat huomattavasti pienemmät, Haimi toteaa.
Seuraavaa laajaa läpimurtoa Sulapacin materiaaleille odotetaan ruokailutuotteiden markkinasta, jolla on merkittävä rooli maailman muoviroskan vähentämisessä. Ruokailuvälinemarkkinassa yhtiön nykyasiakkaita ja kumppaneita ovat muun muassa Stora Enso, Fazer, Marimekko sekä luksushotelliketjut Four Seasons ja Caesar’s Palace.
– Ruokailuvälinemarkkinassa kilpailu on kovempaa, mutta myyntivolyymia voidaan kasvattaa nopeammin kuin kosmetiikkapuolella. Lisäkasvua odotamme kehitteillä olevasta täysin uudenlaisesta materiaalistamme, joka soveltuu pilleihin myös Euroopan Unionin alueella, Haimi kertoo.
Sulapacilla on valtava markkinapotentiaali – uudet sovelluskohteet tukevat kehitystä
YK-maat neuvottelevat parhaillaan sitovasta kansainvälisestä muovijätesopimuksesta ja EU-alueen uudet lainsäädännöt ovat asettamassa tiettyjä rajoitteita teknisten muovien käytölle liittyen niiden sisältämiin haitallisiin aineisiin ja hankalaan kierrätettävyyteen.
Muutokset tulevat Haimin mukaan vauhdittamaan Sulapacin kasvua entisestään.
– Muovimarkkinan koko on valtava, noin 600 miljardia euroa vuodessa. Pidemmän aikavälin tavoitteenamme on saavuttaa 70 miljoonan euron liikevaihto ja tehdä Sulapac-materiaalista maailman johtava kestävän kehityksen standardi korvaamaan muovia, Haimi toteaa.
Keväällä yhtiön materiaalista lanseerattiin myös ammattimaiseen 3D-tulostukseen tarkoitettu puupohjainen filamentti, joita voi käyttää esimerkiksi tuoteprototyyppien valmistukseen. Materiaalista voidaan tehdä 3D-tulostuksella myös vaikkapa huonekaluja.
Uusia käyttökohteita Sulapac-materiaalille löytyy jatkuvasti, kun muovituotteiden valmistajat ympäri maailmaa etsivät korvaavaa biopohjaista ja kierrätettävää materiaalia.
Kasvua vauhdittaakseen Sulapac Oy:llä on parhaillaan meneillään 6 miljoonan euron rahoituskierros kasvurahoitusyhtiö Springvest Oyj:n kautta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi MalinenSpringvest Oyj
Puh:050 329 0846paivi.malinen@springvest.fiSuvi HaimiCEOSulapac Oy
Puh:+358 (0)44 029 1203suvi.haimi@sulapac.comKuvat
Linkit
Springvest Oyj
Springvest Oyj on Suomen johtava listaamattomien kasvuyhtiöiden osakeantien järjestäjä. Springvest tarjoaa kasvurahoitusta suomalaisille kasvuyhtiöille ja sijoittajille mahdollisuuden sijoittaa listaamattomiin osakkeisiin.
10 vuotisen historiansa aikana Springvest on järjestänyt yli 80 onnistunutta rahoituskierrosta ja välittänyt rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Springvest on kohdeyhtiöidensä vähemmistöomistaja, ja sen portfolioon kuuluu tällä hetkellä osakkeita yli 30 yhtiöstä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Springvest Oyj
Solar Foodsin tehdas käynnistynyt – Ilmasta tuotettava proteiini voi olla tulevaisuudessa yhä useampien lautasilla15.4.2024 13:05:00 EEST | Tiedote
Suomessa on otettu askel solumaatalouden hyödyntämiseksi ruoantuotannossa: teknologiayritys Solar Foods on aloittanut ilmasta valmistettavan Solein-proteiinin koetuotannon uudella Factory 01 -tehtaallaan. Tarkoituksena on todistaa, että tuotanto on sovitettavissa teolliseen mittakaavaan. Kasvun vauhdittamiseksi Solar Foodsilla on juuri alkanut suomalaisille sijoittajille suunnattu 8 miljoonan euron osakeanti kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa.
Munasarjasyöpä voitaisiin todeta nopeasti gynekologikäynnin jälkeen Uniogenin kehittämän testin avulla29.2.2024 11:19:21 EET | Tiedote
Syöpädiagnoosin saaminen voi vaatia jopa kuukausien tuskallisen odotuksen. Entä jos tuloksen saisi muutamassa tunnissa tai jopa lääkärikäynnin yhteydessä yksinkertaisella verikokeella? Suomalainen terveysteknologiayhtiö Uniogen Oy kehittää menetelmää, joka voi nopeuttaa ja helpottaa eri syöpien diagnosointia. Vauhdittaakseen tuotekehitystyötä Uniogenilla on parhaillaan meneillään 5 miljoonan euron osakeanti kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa.
Biolääkeyhtiö Desentumin 12 miljoonan euron osakeanti täyttyi ennätysvauhtia12.2.2024 09:18:28 EET | Tiedote
Allergiarokotteita kehittävän Desentum Oy:n 12 miljoonan euron osakeanti oli Springvest Oyj:n kymmenvuotisen historian suurin rahoituskierros. Anti ylimerkittiin alle kolmessa viikossa suomalaisten sijoittajien voimin.
Arviolta puolet eurooppalaisista on pian allergikkoja – suomalainen biolääkeyritys Desentum haluaa mullistaa allergian hoidon uudenlaisilla allergiarokotteilla19.1.2024 08:46:10 EET | Tiedote
Allergiat lisääntyvät nopeasti ja lähes kaikki allergioiden hoitomuodot keskittyvät vain oireiden hallitsemiseen tai allergeenien välttämiseen. Suomalainen biolääkeyhtiö Desentum haluaa mullistaa allergioiden siedätyshoidon itse sairautta hoitavilla allergiarokotteilla. Yhtiö on edennyt jo toiseen kliiniseen tutkimukseen koivun siitepölyn allergiarokotteella ja tehnyt tieteellisen läpimurron maapähkinäallergian tutkimuksessa. Vauhdittaakseen kasvua Desentumilla on parhaillaan meneillään 12 miljoonan euron osakeanti kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa.
Verge Motorcycles kiihdyttää moottoripyöräliikenteen sähköistymistä autoteollisuuden konkareiden voimin23.11.2023 09:07:57 EET | Tiedote
Applen ja Teslan vähittäiskauppastrategiat kehittänyt Vergen tulosjohtaja George Blankenship näkee Vergessä saman potentiaalin kuin aikanaan Applessa ja Teslassa. Päitä kääntäviä Verge-myymälöitä on tulossa ensi kesään mennessä sekä isoihin Euroopan kaupunkeihin että Yhdysvaltoihin. Vauhdittaakseen kansainvälistä kasvua ja teknologista kehitystyötä Verge on aloittanut rahoituskierroksen kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa, tavoitteenaan kerätä jopa 12 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme