Tampereen seutu vahvistaa panostusta siruteollisuuteen

Petri Räsänen aloittaa 14. elokuuta siruteknologian ohjelmajohtajana Business Tampereessa. Räsäsen ensimmäisenä tehtävänä on laatia ohjelma, joka vahvistaa Tampereen seudun asemaa siruteknologiassa.
Kuva: Pirkanmaan liitto, kuvaaja: Rami Marjamäki

– Tavoitteena on, että tämän vuosikymmenen loppuun mennessä meillä on Tampereen seudulla merkittävä eurooppalainen siruosaamiskeskus, joka sisältää suunnittelua, valmistusta ja vahvaa tutkimus- ja kehitystoimintaa, kertoo Petri Räsänen.

Tällä hetkellä sirut suunnitellaan pitkälti Yhdysvalloissa ja valmistetaan Taiwanissa. Euroopan unioni haluaa vahvistaa maanosan siruomavaraisuutta. Suomi tähtää eurooppalaiseksi siruosaamisen kärkimaaksi.

– Haluamme olla vahva tekijä tässä arvoketjussa, Räsänen summaa.

Petri Räsänen on työskennellyt Pirkanmaan liitossa Innovaatio- ja tulevaisuustyön johtajana sekä Työ- ja elinkeinoministeriössä digipolitiikkatiimin johdossa. Sirut ovat olleet selkeä osa myös nykyistä työnkuvaa.

Onhan tämä työ minulle once in a lifetime -mahdollisuus. Tässä yhdistyy teknologinen, liiketoiminnallinen, yhteiskunnallinen ja maailmanpoliittinen tekeminen.

– Petri on erinomainen valinta vaativaan ohjelmajohtajan tehtävään. Hänellä on monipuolinen teknologiaosaaminen, hyvät yrityskontaktit ja eri kehitys- ja rahoitusinstrumenttien tuntemus niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Petrin yhteiskuntasuhteista ja ohjelmaosaamisesta on varsinaisen siruohjelman ohella hyötyä yhtiölle monessa muussakin kehityskokonaisuudessa nyt ja tulevaisuudessa, toteaa Business Tampereen toimitusjohtaja Harri Airaksinen.

Mikrosiruja käytetään arkielämässä ja useilla teollisuuden aloilla. Siruja hyödynnetään esimerkiksi kännyköissä, matkapuhelinverkoissa ja autoissa, mutta myös korkean teknologian turvallisuuslaitteissa.

Katso Petri Räsäsen haastatteluvideo.

Lisätiedot:

Business Tampere Oy