Kuluttajaliitto

Katso täältä, mistä suomalaiset ovat säästäneet

Jaa

Kuluttajaliitto kysyi suomalaisilta kuluttajilta, mistä he ovat viimeisen puolen vuoden aikana säästäneet. 58 % ilmoitti säästäneensä ravintolamenoista ja 56 % kertoi nipistäneensä ruokamenoista. Lomamatkoja on karsinut reilu puolet (53 %). Kansallisesti edustavaan kyselyyn vastasi alkukesästä 1040 kuluttajaa.

Suosituimmat säästökohteet ovat säilyneet samoina puolen vuoden takaisesta vastaavasta kyselystä. "Mielenkiintoista on, että myös kaikkein hyvätuloisimmat ovat vähentäneet ravintolakäyntejä lähestulkoon yhtä usein kuin matalampiin tuloluokkiin kuuluvat vastaajat", Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kertoo. Kaikista eniten ravintolakäyntejä ovat vähentäneet yksinhuoltajat, joista jopa 70 % ilmoitti tehneensä näin puolen vuoden sisällä.

Lähes puolet (49 %) maalla tai harvaan asutulla alueella asuvista puolestaan ilmoitti vähentäneensä autolla ajamista puolen vuoden sisällä. Suhteessa muihin tuloluokkiin eniten autolla ajamista ovat vähentäneet tuloluokissa 20 000–40 000 euroa (41 %) ja 40 001–60 000 euroa (39 %) vuodessa tienaavat.

Pienimmässä tuloluokassa, jossa vastaajat ilmoittivat tuloikseen alle 20 000 euroa vuodessa, jopa 67 % kertoi säästäneensä ruokamenoista. Samassa tuloluokassa säästetään nyt erityisen paljon myös erilaisten käyttötavaroiden, kuten puhelinten tai pesukoneiden hankinnasta. Jopa 56 % kertoi säästäneensä näistä.

”Kautta selvityksen näemme viestejä, että vastaajajoukolla, jolla jo puoli vuosi sitten oli taloudellisia haasteita, tilanne on entisestään kärjistynyt ja kurjistunut. Tämä on huolestuttava kehityssuunta”, toteaa Beurling-Pomoell.

15 % vastaajista kertoi säästäneensä lääkekuluista. Lääkekuluista säästäneiden joukko on kasvanut hieman puolen vuoden takaisesta. Eniten lääkeostoista ovat vähentäneet yksinhuoltajat, joista 28 % ilmoitti toimineensa näin. ”Se, että jostakin kuluttajaryhmästä yli neljännes ilmoittaa säästäneensä lääkkeiden kaltaisista välttämättömyyshyödykkeistä, on mielestäni huolestuttava ilmiö, joka voi tulla pidemmän päälle yhteiskunnalle kalliiksi - inhimillisestä kärsimyksestä puhumattakaan”, Beurling-Pomoell huomauttaa ja jatkaa: ”Tulevan hallituksen onkin muistettava, että Suomessa on valtavasti ihmisiä, joilta leikkaaminen tässä tilanteessa on syvästi epäoikeudenmukaista, sillä he ovat jo nyt erittäin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa.”

Selvityksen (6/2023, n = 1040) toteutti Kuluttajaliiton toimeksiannosta Aula Research. Kysely toteutettiin 23.-29.5.2023. Otos edustaa täysi-ikäisiä suomalaisia iän ja sukupuolen mukaan painotettuna sekä maakunnan mukaan kiintiöitynä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye