Skanska rakentaa Kuopion Opiskelija-asunnoille kaksi kerrostaloa

Skanska ja Kuopion Opiskelija-asunnot Oy ovat sopineet kahden kerrostalon kokonaisuudesta Kuopiossa. Savilahden rannalle rakennetaan yhteensä 265 opiskelija-asuntoa. Rakentaminen käynnistyy kuluvan vuoden lokakuussa, ja alustavan arvion mukaan ensimmäinen talo valmistuu syksyllä 2025 ja toinen vuoden 2026 kesän aikana.

Havainnekuva hankkeesta. Kuva: Arkkityypit

Itä-Suomen yliopiston ja Savonia ammattikorkeakoulun läheisyyteen tulevat rakennukset ovat 7- ja 12-kerroksiset. Asukkaiden käyttöön tulee kumpaankin rakennukseen muun muassa yhteiskäyttöistä opiskelu- ja ajanviettotilaa, pesula sekä saunatilat. Pyöräilyä edistetään runsaalla määrällä pyöräpaikkoja, joita on tulossa sekä ulkovälinevarastoihin että ulkokatoksiin. Matalamman rakennuksen Savilahden puolelle tulee arkadi, ja rakennusten julkisivua elävöittää betonin lasuurikäsittely.

”Mahtavaa, että pääsemme vihdoin Savilahden hankkeen osalta konkreettisesti eteenpäin. Savilahteen tulee rakentumaan yhtiömme tähän saakka suurin hankekokonaisuus, ja sen myötä pystymme entistä paremmin vastaamaan opiskelija-asuntojen kysyntään Kuopiossa. On vaikea nähdä parempaa sijaintia opiskelija-asunnoille tässä kaupungissa”, sanoo Kuopion Opiskelija-asunnot Oy:n toimitusjohtaja Aku Taira.

”Kyseessä on ensimmäinen projektimme Kuopaksen kanssa. Olen iloinen, että yhteistyömme käynnistyy tällä mittavalla kokonaisuudella, joka mahdollistaa A-energialuokan asunnot opiskelijoille oppilaitosten läheisyydestä heidän tarpeitaan ajatellen”, kertoo hankekehitysjohtaja Noora Sokero Skanskasta.

Kuopion Opiskelija-asunnot Oy, toimitusjohtaja Aku Taira, puh. 040 749 7433, aku.taira[at]kuopas.fi

Skanska Talonrakennus Oy, hankekehitysjohtaja Noora Sokero, puh. 0400 976 904, noora.sokero[at]skanska.fi

Skanska on yksi maailman johtavista rakennus- ja projektikehityspalveluita tarjoavista yrityksistä. Toimimme valituilla kotimarkkina-alueilla Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä asiakkaidemme ja monimuotoisten tiimiemme kanssa luomme innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja, jotka edistävät terveellistä elämää yli sukupolvien. Suomessa toimintamme kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska työllisti vuoden 2022 lopussa noin 2 000 henkilöä Suomessa.