Sonja Karlssonin historiallinen romaani kulkee yhden lentomatkan ajan sisarusten matkassa ja muistoissa Viipurista Yhdysvaltoihin ja takaisin Suomeen

14 tuntia takaisin (Kosmos) on taidokas esikoisromaani sisaruudesta, muistista ja muistoista.

Sonja Karlssonin esikoisromaani "14 tuntia takaisin" on taidokas kertomus muistoista ja muistin sekä kielen menettämisestä, sisaruudesta ja juurista.

Vuosi 1970: sisarukset nousevat New Yorkista Pan Amin lennolle matkallaan kohti Suomea ja heidän veljensä hautajaisia.

Vuosi 1929: sisarukset lähtevät laivamatkalle Viipurista Amerikkaan yltäkylläisemmän elämän perään vailla tietoa tulevasta.

“Tuntuu ristiriitaiselta toistaa samoja lauseita, ne haihtuvat kuitenkin kuin lumeen piirretyt viivat. Minua ahdistaa ajatus, että ympärillä kaikki muut käyvät samat keskustelut moneen kertaan, kun hänelle ne ovat aina uutta. Onko parempi kertoa kertovansa samaa asiaa jo neljättä kertaa vai olla sanomatta siitä mitään? Onko parempi olla osoittamatta reikiä hänen muistissaan, sattuvatko ne silloin vähemmän?”

14 tuntia takaisin kertaa kahden sisaruksen elämää 14-tuntisen lentomatkan ajan. Hertan elämä on lipunut hänen isosiskonsa Olgan vanavedessä, ja muistot hukatusta rakkaudesta kietoutuvat menetettyjen vuosien ympärille. Vuosien kulu on pyöristänyt muistojen kulmat ja häivyttänyt kiinnekohdat. Miltä tuntuu, ihminen vierellä alkaa unohtaa?

Sonja Karlsson (s. 1997) on helsinkiläinen kirjoittaja ja kirjallisuuden opiskelija. 14 tuntia takaisin on hänen esikoisromaaninsa.

Kuva: Meri Björn