Uskonyhteisöt saavat käyttöönsä uudet turvallisemman toiminnan ohjeet

Monissa seurakunnissa on viime vuosina otettu käyttöön turvallisemman tilan ohjeita, jotta eri vähemmistöryhmiin kuuluvat ihmiset voisivat osallistua yhdenvertaisesti ja turvallisesti leiri- tai ryhmätoimintaan. Yhtenäistä mallia ohjeiksi ei ole kuitenkaan ollut. Sateenkaariyhdistys Malkuksen Voimavaraksi-hankkeessa on luotu verkossa vapaasti käytettävissä oleva turvallisen toiminnan malliohjeistus, jonka saa muokata itselleen sopivaksi. Lisäksi samalla sivustolla uskonyhteisöjen työntekijät ovat 1.9. alkaen voineet sitoutua turvallisemmiksi toimijoiksi.

Hankepäällikkö Hanna-Leena Autio ja hankekoordinaattori Riku Karppinen ovat järjestäneet vertaisleirejä hengellisille ja uskonnollistaustaisille sateenkaari-ihmisille. Turvallisimman toiminnan ohjeet on koettu leireillä tärkeiksi. Kuva: Inkeri Kinnunen

”Meillä tämä lähti omasta tarpeestamme luoda vertaisryhmiämme varten mahdollisemman hyvät ja napakat turvallisemman tilan ohjeet. Katsoimme mallia eri paikoista, ja löytyi paljon hyviä ohjeita, joista sitten sovelsimme oman versiomme”, kertoo hankepäällikkö Hanna-Leena Autio Sateenkaariyhdistys Malkuksen Voimavaraksi-hankkeesta.

Valtakunnallinen Voimavaraksi-hanke järjestää hengellisille ja uskonnollistaustaisille sateenkaari-ihmisille vertaistoimintaa muun muassa leirien, ryhmätapaamisten ja Discord-chatin muodossa.

”Toiminnassamme mukana olevat ihmiset edustavat yleensä samalla kertaa eri vähemmistöryhmiä, sekä hengellisen taustan että seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuoli-identiteetin vuoksi. Osallistujat voivat olla keskenään hyvin erilaisista taustoista. Olemme joutuneet miettimään näitä asioita aika tarkkaan, jotta osallistuminen olisi kaikille mahdollisimman turvallista”, Autio jatkaa.

Ohjeissa huomioidaan sateenkaari-identiteetin ja uskonnollisuuden ohella muun muassa toimintakyky, terveydentila, perhemuoto ja kansallinen ja etninen alkuperä. Tavoitteena on, että kaikki ihmiset kohdataan yhdenvertaisesti riippumatta mistään henkilökohtaisesta ominaisuudesta.

”Ohjeistus käydään läpi aina leirin tai ryhmätapaamisen alussa, ja siitä tiedotetaan myös etukäteen, esimerkiksi ilmoittautumisen yhteydessä. Samalla kerrotaan, miten epäasiallista toimintaa kohdanneen tulee toimia – joko ottamalla epäkohta heti puheeksi, tai ilmoittamalla siitä etukäteen sovitulle tukihenkilölle, eli esimerkiksi tietylle leirin työntekijälle”, Hanna-Leena Autio selittää.

Ohje on verkossa vapaasti kopioitavissa ja sitä voi muokata oman toiminnan tarpeisiin sopivaksi. Uskonnollisten yhteisöjen ohella sitä voivat käyttää esimerkiksi kunnat, yhdistykset ja urheiluseurat.

Turvallisempi toimija osaa kohdata asiakkaansa kunnioittavasti

Samalla Turvallisempi.fi-sivustolla myös yksittäiset seurakuntien ja muiden yhteisöjen työntekijät voivat sitoutua turvallisemmiksi toimijoiksi. Työntekijät voivat omilla verkkosivuillaan kertoa, että ovat sitoutuneet kohtaamaan asiakkaansa tai seurakuntalaisensa kunnioittavasti ja linkata Turvallisempi.fi-sivustolle, jolla on tarkemmin määritelty, mitä kaikkea se tarkoittaa.

“Kun kuulin tästä, päätin heti lähteä mukaan ja sitoutua turvallisemmaksi toimijaksi”, kertoo seurakuntapastori Tiina-Susanna Hirvonen Lieksan seurakunnasta. “Olen miettinyt, miten ihmisiä kohdatessaan voin viestiä turvallisuudesta, ja päätynyt käyttämään töissä sateenkaarikassia vinkkinä ihmisille. Mutta jos joku etsii yhteystietojani seurakunnan verkkosivuilta, sitä sateenkaarikassia ei näy siellä. Tämä turvallisempi toimija -linkki nimeni kohdalla saa nyt ajaa saman asian”, Hirvonen jatkaa.

Linkin takaa löytyvässä lyhyessä tekstissä vakuutetaan, että työntekijä kohtaa seurakuntalaiset tai asiakkaat kunnioittavasti ja arvostaen riippumatta mistään henkilökohtaisesta ominaisuudesta. Työntekijät myös vakuuttavat tutustuneensa materiaaleihin, jotka käsittelevät rasismia, sateenkaarilasten ja -nuorten kohtaamista sekä esteettömyyttä ja saavutettavuutta.

”Usein esimerkiksi juuri seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvat joutuvat miettimään, voivatko he turvallisesti kertoa uudelle kohtaamalleen työntekijälle sateenkaari-identiteetistään. Monet työntekijät taas ovat kyselleet meiltä, miten voisivat ilmaista omaavansa valmiudet vähemmistöön kuuluvien kunnioittavaan kohtaamiseen”, hankepäällikkö Hanna-Leena Autio kertoo.

Työntekijät saavat halutessaan myös sitoutumisensa näkyville Turvallisempi.fi-sivustolle.

Sateenkaariyhdistys Malkuksen valtakunnallinen Voimavaraksi-hanke (2022-2025) toimii Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoituksella. Sen lisäksi että se järjestää vertaistukea hengellisille ja uskonnollistaustaisille sateenkaari-ihmisille, se pyrkii auttamaan uskonyhteisöjä kehittämään toimintaansa turvallisemmiksi sateenkaari-ihmisille. Hankkeessa on muun muassa järjestetty keskustelutilaisuuksia ja tehty ilmainen verkkokurssimateriaali Sateenkaari-ihmisen kohtaaminen hengellisessä yhteisössä. Hanke tarjoaa myös etäkokoontumisia sateenkaarityötä tekeville seurakunnan työntekijöille.

Hanna-Leena Autio
hankepäällikkö
050 322 9499, ma-to 9-17
hanna-leena.autio@voimavaraksi.fi

Riku Karppinen
hankekoordinaattori
050 339 9009, ma-pe 10-18
riku.karppinen@voimavaraksi.fi

www.voimavaraksi.fi

Voimavaraksi-hankkeen hankepäällikkö Hanna-Leena Autio on ollut mukana luomassa turvallisemman toiminnan ohjeita hankkeen omaa ryhmä- ja leiritoimintaa varten. Kuva: Inkeri Kinnunen
Seurakuntapappi Tiina-Susanna Hirvonen Lieksasta sitoutuu mielellään turvallisemmaksi toimijaksi, jotta kaikenlaiset seurakuntalaiset uskaltavat ottaa häneen yhteyttä.

TIETOA JÄSENJÄRJESTÖSTÄ:

Sateenkaariyhdistys Malkuksen tarkoituksena on edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten henkistä ja hengellistä hyvinvointia.
Valtakunnallisesti toimiva yhdistys järjestää leirejä, keskustelutilaisuuksia ja muuta toimintaa itse sekä yhteistyökumppaneidensa kanssa.