Etätyö uudistaa yritysten toimintatapoja
Etätyötyön suurimmat hyödyt yrityksissä syntyvät uudistuneista työ- ja toimintatavoista, näin arvioi peräti 55 prosenttia Helsingin seudun kauppakamarin etätyökyselyn yritysvastaajista. Työpanoksesta keskimäärin 40–60 prosenttia tehdään etänä. Työnantajista puolet sallii etätyöt ulkomailta. Yleisin etätyöpäivien määrä on 3 päivää viikossa, mutta 2 ja 4 päivää on myös laajasti käytössä.

”Hyödyistä suurimmaksi nousevat uudistuneet työ- ja toimintatavat, mikä on vaikuttava tulos. Samat hyödyt olisivat olleet vapaasti poimittavissa yritystasolla jo ennen koronaa. Voi vaan kysyä, mitä muita vastaavia piileviä hyötyjä työpaikoilla jätetään käyttämättä pelkästään siksi, että toimintatapoja ei ole pakko muuttaa”, toteaa johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.
Vastaajista 56 prosenttia arvioi, että etätöiden lisääntymisestä ei ole ollut merkittäviä haittavaikutuksia. Toimintatapojen uudistumisen lisäksi muita merkittäviä hyötyjä koetaan olevan työhyvinvoinnin parantuminen, henkilöstön motivaation parantuminen sekä sairauspoissaolojen vähentyminen, mitkä kaikki heijastuvat suoraan yrityksen tuottavuuteen.
”Etätyöhön liittyy myös haasteita, mutta siirtyminen on tapahtunut yllättävän sujuvasti. Tulokset osoittavat, että hyödyt ovat niin isot, että etätyö on tullut jäädäkseen niissä töissä, joissa se on suinkin mahdollista”, Lahtinen jatkaa.
Etäkäytännöt on tärkeä sopia yhdessä henkilöstön kanssa
Yritykset tuntuvat sallivan etätyön tekemiselle yllättävän väljät rajat. Vain yksi kolmasosa vastaajista asettaa työntekijälle sijaintiin tai etätyöpäivien määrään liittyviä rajoituksia. Päätösvalta on hyvin usein annettu tiimeille ja lähiesihenkilöille. Etätyökäytännöistä on kuitenkin tärkeä sopia yrityksessä selkeästi ja yksinkertaisesti, jotta vältytään turhilta epäselvyyksiltä.
”Kauppakamarin yritysneuvonnassa etätyön osalta eniten kysymyksiä herättää etätyön tekeminen ulkomailla. Siitä näyttää tulleen monelle yritykselle “rekrytointivaltti”, jota arvostavat kaiken ikäiset työntekijät. Tyypillisesti etätyö ulkomailla sallitaan muutaman viikon ajan vuodessa. Myös etätyöohjeista kysellään ahkerasti. Etätyöohjeet kannattaakin laatia huolella ja mielellään yhdessä henkilöstön kanssa, jolloin syntyy kaikkien kannalta toimivat pelisäännöt. On kuitenkin hyvä muistaa, että työnantaja on viime kädessä se, joka päättää missä ja miten työtä tehdään”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin johtava juristi Kirsi Parnila.
Puolet yritysvastaajista on antanut työntekijöiden käyttöön työpöytiä tai tuoleja. Muita työnantajan tukimuotoja- ja tapoja ovat muun muassa näytöt, hiiret, kuulokkeet ja nettiyhteyksien maksaminen. Myös erillinen etätyökorvaus nousi esiin yhtenä kannustimena. Hieman yllättävä tulos on se, että lisääntynyt etätyö ei ole vielä tässä vastaajajoukossa tuonut tarvetta muuttaa yrityksen toimitilaratkaisuja kuin osassa työpaikoilla, vaikka nykyinen etätyön määrä tuntuu olevan uusi vakiintumassa oleva normaali.
Kyselyn kohderyhmänä on Helsingin seudun kauppakamarin yritysneuvonnan asiakkaat. 218 vastaajaa edustavat eri kokoisia ja eri toimialojen yrityksiä. Data kerättiin elokuussa 2023.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirsi ParnilaJohtava juristiHelsingin seudun kauppakamari
Puh:050 62 903kirsi.parnila@chamber.fiMarkku LahtinenVaikuttamistyön johtajaHelsingin seudun kauppakamari
Puh:050 571 3564markku.lahtinen@chamber.fiLiitteet
Helsingin seudun kauppakamari
Helsingin seudun kauppakamari vauhdittaa yritysten ja Helsingin seudun menestystä. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä ja organisaatiota. Jäsenmäärältään kauppakamari on Pohjoismaiden suurin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin seudun kauppakamari
Helsingin ydinkeskustan vähittäiskaupan liikevaihdossa pientä positiivista kehitystä, mutta liikevaihto ei vieläkään ole noussut koronapandemiaa edeltävälle tasolle – ”Orastavaa kehitystä on tuettava kaikin keinoin”23.7.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Helsingin ydinkeskustan vähittäiskaupan liikevaihto ei ole vielä noussut pandemiaa edeltävälle tasolle vuoden 2024 loppuun mennessä, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin selvityksestä. Ilahduttavaa kehitystä ydinkeskustan vähittäiskaupassa näkyy erityisesti muotikaupassa. Ydinkeskustassa sijaitsevien hotellien liikevaihto ylitti vuoden 2019 lopun tason jo vuonna 2022 ja on sen jälkeen kehittynyt huomattavan positiivisesti. Orastavaa positiivista kehitystä näkyy myös Helsingin ydinkeskustan ravintoloiden liikevaihdon kehityksessä vuonna 2024, mutta se ei ole noussut vielä vuoden 2019 tasolle.
Näpistyksiä alkuvuonna Helsingissä jopa 60 prosenttia enemmän kuin aiemmin – ”Lainsäädännön tulisi näkyä myös tuomioissa”24.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Helsingissä tehtiin Poliisin mukaan yli 7 400 näpistystä tammi-toukokuussa 2025. Viime vuonna samaan aikaan näpistyksiä oli 4 615. Vuoden 2025 näpistyksistä yli 90 prosenttia on myymälänäpistyksiä. Alueen kauppojen mukaan ne aiheuttavat myös toistuvia vaaratilanteita sekä asiakkaille että myymälähenkilökunnalle. Helsingin poliisi on alkanut niputtaa sarjanäpistelijöiden näpistyksiä ja vie niitä yhdellä kertaa syyteharkintaan. ”Uuden lainsäädännön ja oikeuskäytännön tulisi selkeästi näkyä myös syyttämispäätöksissä ja tuomioissa eli toistuvia näpistystuomioita tulisi muuttaa vankeusrangaistukseksi”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin neuvontapalvelujen ja lakiasioiden johtaja Marko Silen. Heinäkuussa näpistyksiä ilmoitetaan perinteisesti paljon. Kesällä näpistyksiä tapahtuu myös muualla kuin myymälöissä.
Ennakointikamari selvitti: yritykset pitävät henkilökunnan jatkuvaa oppimista tärkeänä laajalti27.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Yritykset pitävät henkilöstön jatkuvaa oppimista merkittävänä – riippumatta siitä, onko yrityksen liiketoiminnan tavoitteena esimerkiksi kasvu, kannattavuus tai liiketoimintamallin muuttaminen, käy ilmi Ennakointikamarin tilaamasta laadullisesta tutkimuksesta. Yritykset kokevat, että osaamisen kehittämisen hyötyjä yrityksille ovat muun muassa yrityksen toiminnan tehostaminen, regulaatioon vastaaminen ja potentiaalisten työntekijöiden houkuttelu.
Muistutuskutsu medialle: Kansainvälisen rekrytoinnin hyödyt8.5.2025 08:05:00 EEST | Kutsu
Helsingin seudun kauppakamari, Work in Finland ja Suomen kuusi suurinta kaupunkia kutsuvat toimittajat kuulemaan, miksi työskentely Suomessa kiinnostaa kansainvälisiä osaajia ja rekrytointitoimijoita sekä miten kansainväliset osaajat vahvistavat yritysten kasvua.
Muistutuskutsu medialle: Kansainvälisen rekrytoinnin hyödyt6.5.2025 08:48:37 EEST | Kutsu
Helsingin seudun kauppakamari, Work in Finland ja Suomen kuusi suurinta kaupunkia kutsuvat toimittajat kuulemaan, miksi työskentely Suomessa kiinnostaa kansainvälisiä osaajia ja rekrytointitoimijoita sekä miten kansainväliset osaajat vahvistavat yritysten kasvua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme