Vakava pahoinpitely sateenkaarikonferenssissa Islannissa – Seta vaatii tiukkaa puuttumista vihatekoihin

Seta ja lukuisat muut sateenkaarijärjestöt kokoontuivat alkuviikosta Reyjkjavikissa pohjoismaiseen konferenssiin keskustelemaan lisääntyneestä vihasta sateenkaari-ihmisiä kohtaan. Ruotsalaisen transjärjestön edustaja joutui tiistaina illalla vakavasti pahoinpidellyksi, ja rikokseen liittyy ilmeinen vihamotiivi.

Sateenkaari maalattu katuun Reykjavikin keskustassa
Sateenkaarikatu Reykjavikin keskustassa

Pohjoismaiset sateenkaarijärjestöt kokoontuivat alkuviikosta toiseen pohjoismaiseen sateenkaarikonfernssiin, joka järjestettiin Reykjavikissa. Konferenssissa keskusteltiin erityisesti lisääntyneestä vihasta, väkivallasta ja koventuneista puheista sateenkaari-ihmisiä kohtaan Pohjoismassa.

Konferenssin ylle heitettiin vielä viime hetkellä synkkä varjo, kun ruotsalaisen FPES:n puheenjohtaja joutui vakavasti pahoinpidellyksi  Reykjavikin keskustassa. Pahoinpitelyyn liittyy mahdollisesti vihamotiivi. Islantilaiset järjestäjät kertoivat myös osan osallistujista joutuneen sanallisen häirinnän kohteeksi alkuviikosta.

"Aktivistikollegan pahoinpitely keskellä pohjoismaista pääkaupunkia järkyttää meitä syvästi. On todella tärkeää, että Islannin poliisi tutkii tapauksen tehokkaasti ja huomioi tutkinnassa mahdollisen vihamotiivin. Toivomme pikaista toipumista ruotsalaiselle kollegallemme. Jatkamme työtä sen puolesta, että myös Pohjoismaissa puututaan tehokkaammin sateenkaari-ihmisiin kohdistuvaan vihaan”, sanoo Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamo.

Viharikollisuus ja häirintä sateenkaari-ihmisiä ja järjestöjä kohtaan on lisääntynyt kaikissa Pohjoismaissa. Sateenkaarijärjestöt ovat tunnistaneet, että oikeuksia vastustetaan eri Pohjoismaissa samoilla argumenteilla, joista valtaosa perustuu ennakkoluuloihin ja pelonlietsontaan.

Norjassa tapahtui viime vuonna kaksi kuolonuhria vaatinut hyökkäys Oslo Priden aikaan. Tänä kesänä Tanskassa kohdistui vakavaa väkivallan uhkaa drag queenin toteuttamaan satutuntiin, kuten Suomessakin viime kesänä. Ruotsissa transnuorten kesäleiri jouduttiin myös perumaan väkivallan uhan vuoksi.

Konferenssipaneeliin aiemmin viikolla osallistuneet pohjoismaiset tasa-arvoministerit korostivat tarvetta vastustaa yhdessä sateenkaari-ihmisten oikeuksia kohdistuvaa äänekästä vastarintaa. Ilmiö tunnistetaan ja siihen suhtaudutaan vakavasti Pohjoismaissa, mutta Seta peräänkuuluttaa konkreettisia toimia juhlapuheiden sijaan.

”Hallitusten on Pohjoismaissa sitouduttava vastustamaan sateenkaari-ihmisiin kohdistuvia ennakkoluuloja, joita myös poliitikot lietsovat. Vaadimme konkreettisia toimia sateenkaari-ihmisiin kohdistuviin vihatekoihin puuttumiseksi ja niiden ennaltaehkäisemiseksi ja askelia sateenkaari-ihmisten oikeuksien edistämiseksi”, sanoo Tarjamo.

"Suomessa olemme erityisen huolestuneita siitä, ettei uuden hallituksen ohjelmassa ole mitään sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamisesta."

Konferenssin järjesti islantilainen sateenkaarijärjestö Samtökin78 yhdessä Islannin pääministerin toimiston ja Pohjoismaiden ministerineuvoston tuella. Konferenssiin osallistui Suomesta ja Ahvenanmaalta vajaa 25 henkeä ja yhteensä lähes 100 edustajaa eri sateenkaarijärjestöistä Pohjoismaista.