Valtaosa suomalaisista toivottaa lyhytaikaiset vuokralaiset tervetulleiksi omaan naapuriin – lainsäädännössä selkiytettävää

Suomalaiset suhtautuvat asuntojen lyhytaikaiseen vuokraukseen positiivisesti, selviää tuoreesta kansalaiskyselystä. 53 % kyselyn vastaajista ilmoittaa hyväksyvänsä, että omassa taloyhtiössä tai naapurissa on asuntoja lyhytaikaisessa vuokrauksessa, kun vain 33 % vastaajista vastustaa tätä. Hallitusohjelman mukaan vaalikaudella varmistetaan lyhytaikaisen vuokraustoiminnan edellytykset. Suomen Vuokranantajat ry:n lakiasiainjohtajan Tarik Ahsanullahin mukaan tavoitteeseen pääseminen edellyttää uutta lainsäädäntöä.

”Lyhytaikainen vuokraustoiminta esimerkiksi Airbnb:n kautta on puhuttanut alkusyksystä. Keskustelussa tulisi lähteä liikkeelle asumisen monimuotoisista tarpeista. Keikkatyöt, putkiremontit, opiskelijoiden työharjoittelut ja avioerot ovat kaikki lisääntyneet. Nämä ovat vain joitain esimerkkejä tilanteista, jolloin ihminen tarvitsee joustavaa lyhytaikaista asumista. Hotelli ei useinkaan ole tällaisiin tilanteisiin realistinen korvaava vaihtoehto. Yksipuolinen keskustelu salahotelleista polttariporukoiden bilekämppinä on kaukana lyhytvuokrauksen todellisesta arjesta ja tarpeista”, kertoo Suomen Vuokranantajat ry:n lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah.

Suomen Vuokranantajat toteutti syyskuun lopussa Kantarin kautta kansalaiskyselyn, johon vastasi tuhat suomalaista. Vastaajilta kysyttiin, sopiiko heille, että heidän taloyhtiössään tai naapurissa on asuntoja lyhytaikaisessa vuokrauksessa. 53 prosenttia oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä väittämän kanssa. Vain 13 prosenttia ilmoitti olevansa täysin eri mieltä, ja 20 prosenttia jokseenkin eri mieltä. Alle 30-vuotiaista jopa neljä viidestä suhtautuu lyhytaikaiseen vuokraukseen myönteisesti.

”Uskon, että vastustajien joukossa yksi keskeinen tekijä on pelko asumishäiriöistä, kuten metelöinnistä tai roskaamisesta. On täysin selvää, ettei lyhytvuokrauksesta saa aiheutua muille asukkaille sen enempää häiriöitä kuin mitä normaalista kerrostaloasumisestakin aiheutuu. Olemmekin esittäneet myös taloyhtiöille nykyistä parempaa mahdollisuutta puuttua toiminnasta mahdollisesti aiheutuviin häiriöihin”, Ahsanullah valaisee.

Suomen Vuokranantajien mukaan lyhytaikainen vuokraustoiminta tulisi lähtökohtaisesti sallia aina silloin, kun kyseessä ei ole ammattimainen toiminta. Olennaisiin häiriöihin puuttumiseksi taloyhtiöt voisivat yhtiökokouksessaan määräenemmistöpäätöksellä kieltää toiminnan määräajaksi, Vuokranantajat ehdottaa.

Vähintään neljän viikon vuokraus määriteltävä aina asumiseksi

”Hallitusohjelman hyvää kirjausta lyhytaikaisen vuokraustoiminnan edellytysten varmistamisesta tulee edistää määrätietoisesti lainsäädännöllä. Olemme Vuokranantajilla laatineet oman ehdotuksen kirjauksen toteuttamiseksi. Aivan ensimmäiseksi tulisi määritellä mitä tarkoitetaan lyhytaikaisella vuokrauksella”, Ahsanullah toteaa.

Suomen Vuokranantajien mukaan yli 28 vuorokautta kestävä asuminen asuinhuoneistossa tulisi määritellä aina automaattisesti sallituksi ja tavanomaiseksi asuinkäytöksi.

”Tällä hetkellä laista tai oikeuskäytännöstä ei ole muodostunut selkeää rajanvetoa asumisen ja majoittumisen välille, joten rajanvetoa tehdään useissa käynnissä olevissa oikeusprosesseissa ympäri maan. Nykyisin vuokralaisen ja vuokranantajan uhkana on, että mikä tahansa alle kolmen kuukauden asuminen saatetaan tulkita kielletyksi salahotelliksi. Tilanne on absurdi. Yli neljä viikon pituinen kalustetun asunnon vuokraus ei voi missään nimessä olla enää verrattavissa hotellitoimintaan. Lyhytaikaisen vuokraustoiminnan säännöistä voidaan keskustella tarkemmin, kun lyhytaikaisuus on ensin määritelty”, Ahsanullah linjaa.

Lisätiedot:

Tarik Ahsanullah
lakiasiainjohtaja, Suomen Vuokranantajat ry
045 114 3854 / tarik.ahsanullah@vuokranantajat.fi

Liitteet

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 30 000 vuokranantajaa.

Vuokranantajat suuntaavat asuntokaupoille aiemmin kuin oman kodin ostajat, hoitokulujen kasvua pidetään suurimpana riskinä24.4.2024 00:05:00 EEST | Tiedote

Yksityisten vuokranantajien ostoaikeet ovat olleet varovaisessa nousussa viime syksystä ja jatkavat edelleen maltillista kasvua, mutta ostoaikeet eroavat merkittävästi kaupungeittain. Hoitokulujen nousua pidetään selvästi suurimpana riskinä, kun taas nykyinen korkotaso ei huoleta suurinta osaa yksityisistä vuokranantajista, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja-barometrista. Barometriin vastasi lähes 2500 asuntosijoittajaa.

Tuoreissa vuokratilastoissa näkyy vahvasti pääkaupunkiseudun ylitarjonta, samalla muussa maassa vuokrat nousevat huomattavasti enemmän18.4.2024 08:59:17 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,4 %) jatkaen eron tekemistä muuhun Suomeen (+2,1 %). Pääkaupunkiseudulla ainoastaan kolmioiden vuokrat nousivat, mutta muutoin muun maan vuokrakehitys jättää pääkaupunkiseudun yhä vahvemmin taakseen, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Vuokranantajan veroilmoituksen aika – muista ilmoittaa pienetkin vuokratulot ja varo Airbnb-sudenkuoppaa26.3.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Verohallinnon tilastojen mukaan vuokratuloja saa yli 370 000 suomalaista. Esitäytettyjä veroilmoituksia lähetetään parhaillaan kaikille tulonsaajille. Ilmoituksen tiedot vuokratuloista perustuvat joko edellisen vuoden tietoihin tai verovelvollisen itse aiemmin ilmoittamiin tietoihin. Vuokratulojen ilmoittamisen kanssa onkin syytä olla huolellinen vuosittain, sillä pienetkin muutokset on ilmoitettava. Myös lyhytaikaisen vuokrauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se saattaa vaikuttaa oman asunnon myyntivoiton verovapauteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah muistuttaa.

Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun20.3.2024 10:57:28 EET | Tiedote

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.