Postipuistoon uusia Hitas- ja asumisoikeusasuntoja

Skanska ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan asuntotuotanto ovat allekirjoittaneet sopimuksen Hitas- ja asumisoikeusasuntojen sekä pysäköintilaitoksen rakentamisesta Helsingin Postipuistoon. Urakan arvo Skanskalle on noin 31 miljoonaa euroa.

Havainnekuva Postipuistoon rakennettavista Hitas- ja asumisoikeusasunnoista. Kuva: Arkkitehdit Kirsi Korhonen ja Mika Penttinen Oy

Haso Postitorni -niminen asumisoikeusasuntokohde käsittää 12-kerroksisen tornin ja siihen liittyvän 7-kerroksisen lamelliosan, joissa asuntoja on yhteensä 88 kappaletta. As. Oy Helsingin Postipakettiin tulee 60 Hitas-asuntoa 6–7-kerroksiseen lamellitaloon. Kerrostalot ja 160-paikkainen pysäköintilaitos rakennetaan Postiljooninkadun, Kustinpolun, Kuormakujan ja Kuormakadun rajaavaan kortteliin.

Rakennuksille tavoitellaan neljän tähden Rakennustiedon ympäristöluokitusta (ent. RTS-ympäristöluokitus), mikä asettaa vaatimuksia muun muassa energiatehokkuudelle, sisäilmanlaadulle ja työmaan toiminnalle. Asuinrakennukset ovat A-energialuokkaa, ja kaikkien kolmen rakennuksen katolle asennetaan aurinkopaneelit kattamaan osan kiinteistön käyttämästä sähköstä.

Rakennusten julkisivut ovat pääsääntöisesti vaaleasävyisellä tiilellä muurattuja. Lähes kaikissa asunnoissa on lasitettu parveke, ja asukkailla on käytössään kummassakin talossa kerhohuone sekä saunatilat.

”Postipuiston alueen asukasluku kasvaa 2030-luvulla yli 12 000 asukkaaseen, ja työpaikkoja alueelle tulee noin 2 000. Olen todella tyytyväinen alueen kehittymiseen, ja erittäin iloinen voidessamme ATT:llä käynnistää näin monen kohtuuhintaisen asunnon rakentamisen yhteistyössä Skanskan kanssa”, sanoo projektipäällikkö Susanne Vatanen Helsingin kaupungilta.

”Olemme tehneet pitkään yhteistyötä Helsingin kaupungin kanssa kohtuuhintaisten asuntojen rakentamisessa. Skanska on toteuttanut ATT:lle jo yli 8 000 asuntoa, ja ensimmäinen Postipuistoon rakentamamme kohde valmistui keväällä 2023. Olemme tyytyväisiä päästessämme jatkamaan alueella myös uuden kohteen parissa”, kertoo aluejohtaja Ilpo Luhtala Skanskasta.

Rakentaminen käynnistyy marraskuun alussa, ja kaikki kohteet valmistuvat syksyllä 2025.

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala, asuntotuotanto, uudistuotantoyksikön päällikkö Merja Rukko, puh. 040 132 6848, merja.rukko[at]hel.fi

Skanska Talonrakennus Oy, aluejohtaja Ilpo Luhtala, puh. 040 572 1579, ilpo.luhtala[at]skanska.fi

Haso Postitorni. Kuva: Arkkitehdit Kirsi Korhonen ja Mika Penttinen Oy
Havainnekuva Postipuisto, kaikki kohteet. Kuva: Arkkitehdit Kirsi Korhonen ja Mika Penttinen Oy

Skanska on yksi maailman johtavista rakennus- ja projektikehityspalveluita tarjoavista yrityksistä. Toimimme valituilla kotimarkkina-alueilla Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä asiakkaidemme ja monimuotoisten tiimiemme kanssa luomme innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja, jotka edistävät terveellistä elämää yli sukupolvien. Suomessa toimintamme kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska työllisti vuoden 2022 lopussa noin 2 000 henkilöä Suomessa.