Software Finland ry

”Nyt olen jo toisessa työpaikassani” – Mimmit koodaa -ohjelma tarjonnut työpolun jo 1000 naiselle: ”Olemme kumonneet myytin”

Yli tuhat naista on työllistynyt Mimmit koodaa -ohjelman tuloksena ja lähes 90 % sen yli 10 000 osallistujasta pitää ohjelmaa hyödyllisenä. ”Olemme kumonneet myytin, ettei teknologia kiinnosta naisia. Nyt tarvitaan lisää panostuksia sekä ohjelmistoyrityksiltä että koko yhteiskunnalta”, arvioi ohjelmaa johtavan Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ohjelman vetäjä Milja Köpsi on sekä tyytyväinen että nälkäinen. ”Näemme nyt sekä menestyksen että kuinka paljon vielä onkaan tehtävää. Konkreettiset teot tasa-arvon edistämiseksi tuottavat tulosta.”

Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi (vasemmalla) ja tutkija Sonja Hyrynsalmi esittelevät erittäin lupaavia tuloksia tuottanutta tutkimusta virtuaalitapahtumassa perjantaina klo 11.45. Kuva: Software Finland ry.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 3.11.2023 klo 09.15

Uunituore, laaja tutkimus Mimmit koodaa -ohjelman vaikutuksista kertoo huikeista tuloksista. Konkreettisinta hyötyä ohjelma on tuottanut tarjoamalla naisille polun ohjelmistoalan töihin. Mikä hienointa, yli 10 % prosenttia ohjelmaan osallistuvista naisista on työllistynyt ohjelmistoalalle.

”Olemme tienneet tekevämme oikeita asioita, mutta tällainen läpimurto on silti yllätys. Yli tuhat ohjelmistoalalle työllistynyttä naista on häikäisevä tulos, josta kiitos kuuluu tietenkin ennen kaikkea yli 10 000 mahtavan, aktiivisen naisen yhteisölle. Me olemme kiitollisia, että hienolla yhteistyöllä ohjelmistoyritysten ja lukuisien kumppanien kanssa olemme voineet rakentaa naisille sellaisia polkuja, että haaveista on kovalla työllä tullut totta”, summaa ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

Tutkimukseen saatiin yli 500 vastausta, joten otos on poikkeuksellisen kattava ja tulokset luotettavia. Mimmit koodaa -naisten avoimista vastauksista tutkimukseen löytyy runsaasti omakohtaisia läpimurtoja suoraan ohjelmasta saadun tuen seurauksina.

”Nyt olen jo toisessa työpaikassani”; ”Sain kesän harjoittelun jälkeen lisäksi vakituisen sopimuksen todella hyvästä yrityksestä”; ”En olisi 3 vuotta sitten alan opiskelua aloittaessani uskonut, että alalle näin pian jo työllistyisin”; ”Kiitos Mimmit koodaa! Teidän ansiosta uskalsin 1,5 vuotta sitten vaihtaa alaa it-alalle enkä ole katunut päivääkään”; ”Mimmit koodaa tapahtumassa 2022 keväällä tapasin erään yrityksen rekryhenkilön… aloitan ensi viikolla! Aivan uskomatonta!” Ja niin edelleen.

”Nämä tulokset täytyy skaalata”

Mimmit koodaa -ohjelmaa johtavan Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha pitää uunituoreita tuloksia häikäisevinä ei vain ohjelmistoalan vaan koko Suomen näkökulmasta.

”Lähdimme murtamaan haitallista ja eettisesti kestämätöntä mielikuvaa ohjelmistoalasta miesten linnakkeena. Tämä mielikuva on ollut vahingollinen tulppa sekä alallemme että koko Suomelle, joka kärsii valtavasta osaajapulasta. Muutos on ollut ravisuttava! Naiset ovat nyt todella pääsemässä Mimmit koodaa -ohjelman vauhtiin ohjelmistoalalla. Yksi kymmenestä osallistujastamme on työllistynyt alalle! Kiitollisina lähdemme tästä jatkamaan”, lupaa Roiha.

Ohjelman osallistujia laajasti tunteva Köpsi näkee ilon keskelläkin haasteiden laajuuden.

”Näemme nyt sekä menestyksen että kuinka paljon vielä onkaan tehtävää. Konkreettiset teot tasa-arvon edistämiseksi tuottavat tulosta, niitä vain tarvitaan lisää. Teknologiateollisuuden arvion mukaan teknologian pariin tarvittaisiin yli 13 000 uutta osaajaa vuosittain. Naisille pitää olla sekä vetovoimaa että pitovoimaa. Mielikuvaa miesten alastakaan ei ole vielä tarpeeksi rikottu. Tarvitaan myös keskustelua muistakin tasa-arvoon liittyvistä ongelmista kuten sukupuolittunut johtajuus, innostus yrittäjyyteen ja mahdollisuus innovoida”, listaa Köpsi tekemisen määrää.

Roiha toivoo, että tulokset avaisivat nyt silmät kaikkialla Suomessa.

”Olemme kumonneet myytin, ettei teknologia kiinnosta naisia. Nyt tarvitaan lisää panostuksia sekä ohjelmistoyrityksiltä että koko yhteiskunnalta. Nämä tulokset täytyy skaalata!”, lataa Roiha.

Milja Köpsi ja Sonja Hyrynsalmi, nuorempi tutkija LUT University of Technology purkavat tutkimuksen tuloksia perjantaina Mimmit koodaa -virtuaalitapahtumassa 3.11. klo 11.45. Tervetuloa seuraamaan tilaisuutta!

Milja Köpsi, Mimmit koodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Sofware Finland ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@softwarefinland.fi

Software Finland ry on vuonna 1993 perustettu ainutlaatuinen yritysjohdon yhteisö ja ohjelmistoalan vaikuttaja. Toimintamme tärkein tavoite on jäsenyritystemme ja koko ohjelmistoalan kukoistus. Suomessa nimittäin tehdään huippulaadukasta ja kansainvälisesti kilpailukykyistä softaa, ja me uskomme, että sen avulla ratkaistaan maailman isotkin ongelmat. Mukana alaa koskevaan päätöksentekoon vaikuttamassa, tutkimusta ja koulutusta tukemassa sekä liiketoimintaansa kehittämässä on yli 600 softayritystä Suomesta. Software Finland ry tunnettiin vuoden 2023 alkuun asti nimellä Ohjelmisto- ja e-business ry ja vuoteen 2018 nimellä Ohjelmistoyrittäjät ry.

Lue lisää julkaisijalta Software Finland ry

”Yhä Suomen kasvuraketti” – Ohjelmistoala korjaa kannattavuuttaan8.4.2024 08:34:28 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalalta kuuluu kaksijakoisia uutisia, kertoo alan uunituore Sykemittari-tutkimus. ”Yritykset panostavat nyt kehnon taloustilanteen heikentämään kannattavuuteen, minkä seurauksena rekrytointi on hidastunut. Samaan aikaan olemme Suomen nopeimmin kasvava ala – lähes kolme neljästä yrityksestä odottaa kasvua”, avaa alan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Henkilöstömäärän kasvua odottaa ohjelmistoalalla talouden heikosta yleistilanteesta huolimatta lähes puolet yrityksistä.

Suomen SaaS-bisnes kasvaa ”vain” sadoilla miljoonilla – ”Menestyksen salaisuus löytyy siitä, miten yritys asiakkaat verkossa kohtaa”14.12.2023 15:00:00 EET | Tiedote

Uunituore tutkimus löytää yhden kiistattoman menestystekijän Suomen 100 suurimman SaaS-yrityksen (Software as a Service) taustalta. ”Tulokset ovat selkeät: Kasvun ja digitaalisen asiakaskokemuksen välillä on suora ja vahva yhteys”, kiteyttää tutkimuksen toteuttanut Mika Heikinheimo. ”SaaS-bisnes kasvaa keskimäärin 20 prosenttia, mutta kasvua maailmalle tavoitellaan silti aivan liian vähän. Potentiaali olisi paljon parempaan”, tulkitsee ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Eikö eduskunnassa tajuta, että digivallankumous on yritysvetoinen? Ohjelmistoalan väistyvä puheenjohtaja vaatii alan parempaa kuulemista5.12.2023 12:40:53 EET | Tiedote

Ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finlandin pitkäaikainen puheenjohtaja Pekka Walkama peräänkuuluttaa alan parempaa kuulemista yhteiskunnan keskeisissä ratkaisuissa. ”Suomen ja koko maailman ongelmat ratkaistaan pitkälti juuri ohjelmistovetoisilla teknologioilla, joita kehittävät etenkin yritykset. Silti eduskunnasta ei ole kutsuja valiokuntiin kuulunut, vaikka jäsenyrityksemme ovat monissa suurissa kysymyksissä avainasemassa”, ihmettelee puheenjohtajuudesta tänään luopunut Walkama.

”Maailma tarvitsee esikuvia” – Suomen ohjelmistoalan ensimmäinen naispuheenjohtaja Taija Engman tavoittelee alalle vientiloikkaa5.12.2023 09:30:22 EET | Tiedote

Suomen ohjelmistoalan kattojärjestö Software Finland ry on valinnut puheenjohtajakseen monin tavoin ansioituneen Taija Engmanin. Engman on mm. nostanut perustamansa SaaS-(Software as a Service) yrityksen Good Sign Oy:n kansainväliseksi kasvuyritykseksi ja vaikuttanut aktiivisesti ohjelmistoalan hyväksi. ”Tietotekniikka on jo nyt Suomen 4. suurin vientiala ja valtava potentiaali viennin kasvulle – siinä on painopisteeni”, linjaa Engman. ”Taija on loistava esikuva alalle, joka tarvitsee naiset mukaan”, kiteyttää Software Finlandin toimitusjohtaja Rasmus Roiha.